Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 943 ggr
Emma-Andersson
0

Hjälp vad göra?

Kom upp till stallet idag och fick se både Avalon(2års hingsten) och Dixon(vallacken) dyngsura av svett, de har varit i luven på varandra rejält.

Allt har gått bra fram tills idag, de har varit bästa kompisar tills nu. Avalon bara rider och jagar Dixon hela tiden.
Tog bort Dixon, så de går i skilda hagar nu men tycker det är tråkigt att de ska gå själv. Dixon går med Storhästarna men Avalon är själv.

Vad ska jag göra?
Kommer Avalon att lugna sig?

AnnaLundin
0

Det kan man aldrig veta.

Vissa hingstar blir mordiska mot andra handjur när könsmognaden blir uppenbar och kan aldrig gå ihop med andra grabbar. Andra kan gå med unghingstar och valacker på vinterhalvåret men blir mördarmaskiner under betäckningssäsongen. Och en del hingstar kan gå med hingstar och valacker året runt.

Är han ett hingstämne? På riktigt? Annars tror jag att kastrering kan vara ett bra alternativ.

Emma-Andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att han är ett hingstämne. Så tills vidare får han gå själv så får vi se hur det blir.

Undrar nu hur det blir om man släpper han på hingstbete hur det kommer att gå. Om där är flera äldre hingstar borde han inte bli tuktad då eller kan det bli så illa att han slåss blodig?

Vill inte utsätta honom eller någon annan för det liksom.

Bifogar bild förutom att han är skitig så tycker jag han ser ok ut.