Lån av sto?
Jag ska ev låna ett sto för att betäcka med min hingst.
Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare vill jag gärna ha lite tips på hur det fungerar.
Vad ska jag stå för?
Vill gärna skriva kontrakt, är det någon som har ett sådant.
Tacksam för hjälp/ pernilla
Fråga Teddy ,hon är en vettig en …

#1 Jag har pratat med henne men jag tänkte om någon mera hade erfarenhet av detta
Tack!

När jag har lånat ut ston tidigare så brukar fodervärden stå för alla kostnader utom försäkringen den står jag för.

Jag har bara lånat och vi skriver fodervärds kontrakt. Jag står för alla kostnader utom försäkring, den står stoägaren för.

Detta sto kommer att stå hos ägaren. Jag kommer endast att betäcka henne och fölet blir mitt

men då skriver du ändå ett kontrakt där det framgår vem som står för vad om hon tex står för boxen, foder osv.
#1 Hahaha! Det var ju du som skrev kontraktet!
Ja men du hade ju en massa vettiga saker som jag inte tänkt på ens…
. Tycker det vi fick ihop blev bra jag..
#9 Ja se nu bara till å få ihop en fölunge med rätt färg också.
Ursäkta trådkapet, Pernilla!
Ja ursäkta trådkapet..
#10 med det råder ju faktiskt inte jag över men jag skaffar vit sprejfärg utifall, så jag kan snajda till innan du får bild…

#6 Det förstår jag men det jag är nyfiken på är : Vad som är rimligt att jag ska betala?
#10 11 Det är lugnt, jag får väl sno erat kontrakt eller ännu bättre, jag tar Maries nya sto istället 

Vi har precis lånat ut några ston där fodervärden står för allt utom försäkringen. Skulle vi bara lånt ut magen, alltså haft stoet kvar hemma, så hade jag nog ändå velat ha summorna för foder o dyl. som nån liten kompensation för nyttjandet.
Något som jag skulle tycka var viktigt vid en sån deal är att det står i kontraktet vem fölet tillfaller.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#12 Om stoet står hos sin ägare så är det väl bättre att sätta ett pris på fölungen som om stoägaren säljer fölungen till dig men att ni innan gjort upp om priset på stoföl resp. hingstföl eller en summa oavsett kön.
#14 Tycker jag låter vettigt!

Kanske ska göra ett tillägg om att ni skriver i kontraktet vem som ska stå som uppfödare till fölet + att ni skrivet ett särskilt papper som du kan skicka in till registratorn om du nu får stå som uppfödare till fölet.