Stallhyra
Vad betalar ni i stallhyra?
Jag har innan betalat 300 kronor för dom två som står inne och inget utom hö för den som står ute. Jag har alltså betalat allt som allt 1500 kronor eftersom mina inte äter hö för mer än 900 kronor i månaden. Nu har stallägaren höjt till 750 kronor för dom som står inne eller om jag hellre vill säga 500 kronor per häst. Det meddelade hon idag och vi ska börja betala hyra 1/11. Lite sent att meddela det tyckte jag allt men men. Jag har inget emot att hon höjde priset, men vad brukar ingå i kallhyra? Vi sköter väääldigt mycket i stallet och tar dessutom ansvar för hennes hästar när hon jobbar nere i danmark.
Jag sköter mycket insläpp på vardagarna (nästan varje dag) och på helgerna sköter jag utsläpp också. Vi turas om att luncha, fylla på vatten och se till så att allt fungerar i stallet. Pappa har byggt så vi kan ha höt under tack och inte direkt på marken, vi stängslar, åker och hämtar stolpar och mycket annat små plock.
Jag kanske bara är oerhört bortskämd?
Det beror på var i Sverige Du bor om det är dyrt eller inte och vad som ingår i övrigt. Täckesbyten - in- och utsläpp, hel- eller delpension osv…
Vi har ibland betalt fullhäst kallhyra för att vi haft full box och ibland kommit undan billigare för att vi haft shettisbox osv…
Numer pensionär i Nynäshamn
Tycker det låter mycket i kallhyra. Jag betalade fram tills ett par månader sedan lika mycket (500:-) för in-/utsläpp och alla fodringar varje dag i veckan.
Betalar numera 1750:-/månaden för två shettisar inkl. allt, även mockning.
Jag har mina hästar mitt ute i ingenmansland. Närmaste buss är väl 4-5 km där ifrån. Det finns ingen bra fungerande paddock, hagarna är inget att hurra för. Täckes bytning ingår ej, inte heller kraftfoder på morgonen. Ridhus finns iofs precis på andra sidan vägen, men där vet jag inte om vi får rida. Nybyggt och vad jag vet så har dom hästar i lösdrift där.
Ett argument till att höja stallhyran var för att hon behövt lägga på mer grus på vägen eftersom vi också nyttjar den, men det gör alla jägare och även dom som har sommarstuga längre upp. Och ibland även allmänt folk som rider, åker moppe, cyklar och går förbi där.
Jag har betalt alltifrån 100-800kr i kallhyra. I det stallet jag betalde 100kr så fick vi själva sköta allt..köpa allt till stängsel osv. Så dom 100kr var symbolisk summa för el och vatten i stort sett. Stallet bestod av 4boxar och vi som hade häst där hjälptes åt med allt. Ingen ridbana eller liknande, men skrittavstånd till stor anläggning med 3ridhus, utebanor m.m.
Där jag har betalt mer har utsläpp + morgon å em. fodringar ingått i hyran. Resten av fodrningar insläppp + helgtjänst osv har vi med hästar i stallet delat på. Vissa av oss gick ihop och köpte foder, strö osv. Ridbana på gården. Inga ridhus i närheten.
Så allt beror på helt enlket. Ska du ha fullservice här nere (Lund) får du räkna 2500-3000kr/häst och uppåt.
Min kompis betalar för ett helt stall med 8 boxar, 750kr OM ÅRET. Fast då får dom ju göra allting , men dom bor precis brevid…. Så dom har det jätte bra :)
Jag betalar 1300:- då ingår 3 fodringar / dag mån-tors frukost o lunch fre, utsläpp vardagar.Boxen är 14 kvadrat 2 hästar bor i den.Utanför gbg.

jag betalar 1200 i månaden där jag har frosty nu. där ingår in ut släp, sätta på av täcke, all fodring 3ggr per dag, hö och spån. men vi måste ta ansvar en dag i veckan för lunch eller en kväll. sedan är det rullande schema på helgerna dvs utsläpp 1-2ggr i månaden.
det tycker jag är ett OK pris!
Vi har en inhyrd förtillfället hon får betala 1100:- för allt utom intag varje dag och utsläpp på helgerna det får hon göra själv.
Har betalt 400 kr per häst och månad o då ingick hö/ensilage, spån och in- och utsläpp vardagar. helger turades vi om. ett annat ställe betalade jag 400 utan hö bara halm och ingen hjälp.
Nu betalar jag inget för ett helt stall med 5 boxar. Då gör jag allt själv plus betalar all mat själv. Kan få hjälp av ägaren om det krisar. Hagen betalar jag 100 kr i mån för om jag nyttjar strömmen till elen.
Himla stor skillnad på var du bor och vem man hyr av.

Jag bor i norr och betalar,
Kallhyra: 1000kr /månaden. Inget ingår utan bara stall med varmvatten..(lite dyrt enligt mig vad tycker ni?)
Hyra: 2350kr, då ingår in/utsläpp morgonen. Dom her på å tar av täcken/lindor. Ger mat. Men vi har ett rullande schema på helgena.
#10 Häst eller shettis? Det är vad vi betalar för D-ponny och då bor vi i Stockholms-området.
Numer pensionär i Nynäshamn

#11 d-ponny