Färgsmak
Nyfiken på om färgen man föredrar har ändrats eller bestått eller alls påverkats genom åren (om man nu föredrar någon färg framför de andra). Undrar därför:
1.Vilken färg hade din första favoritshettis, alternativt var önskemålet vid köpet av den första ponnyn?
2.Vilken färg föredrar du nu?
3.Om det inte är samma, varför har den ändrats?
Själv har jag alltid varit svag för fuxar med mycket vita tecken samt skäckar. Min första shetland var rödskäck och även om jag till att börja med tyckte att han skulle varit snyggare med svart man och svans, så blev jag nog mer påverkad än vad jag trodde, för jag tycker fortfarande att det är något särskilt med de röda och framförallt rödskäckar.
Och bara så ingen ska behöva hänga upp sej: Nej, en bra häst har ingen färg. Men för den skull kan det ju finnas färger som tilltalar en mer än andra.

Jag gillar skäckar. Min första shetlandsponny är fux och inköptes som förstaponny till vår då 7-åriga dotter. Färgen hade då ingen betydelse. Valet av hingst föll på en rödskäck som vi tyckte skulle passa vårt sto. Vi önskade och fick ett skäckföl. Att han sedan blev en "mushroom" var en överraskning för oss eftersom vi inte ens kände till begreppet.
En bra häst har ingen färg, ligger en hel del i det. Men som alla vid det här laget vet, är jag svag för fuxar. Då helst mörkfux. Gunilla.
som grundfärg är det brun som tilltalar mig mest. Tycker det är svårt att hitta riktigt bruna shettisar idag. Inte mörkbrun utan brun =)
det var grundfärgen, nu går vi vidare till övriga anlag.
konstantskimlarna älskar jag, har 2 i stallet för tillfället.
Gulanlag är också läckert och då helst gulbrun.
Blackar är ju också väldigt vackra =) Stora drömmen är nog en gulbrunblack (alla anlag i en liksom;))
Men det är ju som #0 säger en bra häst har ingen färg. Men drömma kan man väl få göra =)
Skulle åka och titta på en brunskimmel våren 2008 men kom hem med en avblekbar istället, då brunskimmeln inte tilltalade mig till typen.
Våra 2 första shettisar var svarta den ena finns fortfarande kvar i livet och kommer nog alltid finnas kvar här, hon är ju våran älskling 

min dröm är att hitta en riktigt bra cremello.men det förblir nog bara en dröm 
Jag gillade, ska jag väl säga, fuxar bäst när jag köpte min första shetland. Men av flera anledningar blev det en svart. Det var för 15 år sedan.
Se´n har jag nog ändrad färgtycke allt eftersom. Bäst gillar jag rödskäckar, men har aldrig haft någon själv. (kanske blir det en i maj, vi får se) Blackar ligger mig också varmt om hjärtat.
Min första shettis var fux med ljus man och svans. Hade förmodligen kunnat haft vilken färg som helst, då jag inte direkt hade någon färgpreferens då.
Nu föredrar jag svart som grundfärg men vill gärna ha svartskäck, svartskimmel och andra svart-varianter… Fast jag har ändå lite av varje här hemma, fux (med och utan ljus man o svans), brun, mörkbrun och svart. Mina försök hittills att få in skäck och konstantskimmel har slutat med fuxar…
(svart sto betäckt med rödskäckhingst gav fux, rödskimmelsto betäckt med svart hingst gav en fux - jag vet ju att utfallet är fullt möjligt, men visst är det lite trist när man inte får med mönstret man hade hoppats på)
"Min" första shettis var skimmel, hon var helt vit när jag började ta hand om henne. Vem vill inte ha en vit liten drömponny liksom, en dag ska jag ha en skimmel igen!
Jag är tokig i olika färger men skimmel är nog det som ligger varmast om hjärtat, blackar är också en favorit. Har ju en rödblackskäck nu, och hans färg är verkligen gudomlig speciellt när solen ligger på.

Jag gillar ju fuxar måste jag erkänna mest för att det finns i så många olika färgvarianter bland fuxarna.
Sen är jag väl inte inne så där på färgavlen så. har väl bara blivit att vi har mest fuxar då, vi har fått några med tecken på huvudet .
Jag kan gilla bläs men gillar inte för breda bläsar om jag ska vara helt ärlig, gärna en läcker stjärna eller nåt sådant.
En snygg skäck är ju aldrig fel heller , är inte alltid så lätta att hitta.
Har en konstansskimmel som är meningen att hon ska betäckas i år med våran Bethoven så då kan man ju hoppas på en svart skimmel.
Min första shettis jag köpte var avblekbar skimmel nästan helt vit och såg ut som en sagoponny, henne har jag kvar fortfarande. Skimmlar i alla former tilltalar mig men även isabell och fux. Har en isabell och två fuxar, och om allt går vägen ett litet isabellfärgat föl i Juni 09

1.) Önskemålet vid köp var svart eller fux med ljus man och svans.
Det blev ett svart sto.
2.) Svart.

1) Svartskäck
2) isabell, sen 9 år. men verkar rätt kört så jag får väl nöja mig med bilder på andras isabeller…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Fux, men även någon ovanlig skäck, vet att jag var MYCKET intresserad av en rödblackskäck! som jag dock aldrig kom iväg att titta på…
Är alltid sugen på ovanliga färger.. Tycker isabeller ser ut som små gräddbakelser… Men har ingen erfarenhet av dem om de t ex har hudproblem eller dy. då kanske det inte är så roligt.
Ville eg aldrig ha svart eftersom "alla" är det. Men en ovanlig drömfärg vore en mörkbrun, svartbrun eller rent av svart med bläs eller ngt vitt tecken! Utan för den skull vara skäck…
Min första favoritshettis, Kålltorps Lasse var svart.
Min absoluta favvofärg är svartskäck, därför har jag 4 fuxar……
Men jag gillar mest riktigt röda fuxar, med samma färg på kroppen som man/svans.

Min första shettis var svart, Min favoritfärg är svart eller riktigt rödbrun.
Men tycker att det är viktigt att bevara alla färger, även de som kanske inte tilltalar just mig, för det är trotts allt en av få raser som har nästan alla färger kvar… än så länge.
Vid köp av första shettisen hade jag inte en tanke på färg men det blev en svartskäck.
Är svag för fux, dock bara de med ljus man och svans.
Men svart har börjat och knappa in som favoritfärg.

Min första ponny var en avblekbar skimmel.
Ett sto som hade som sin sport att kasta av mig på alla möjliga och omöjliga ställen.
Tror nog att det är där mitt intresse för färg har kommit från. Allt som är lite annorlunda är roligt =) Därav att även en black numer går i min hage. Har även en "vanlig" svart bara för att bredda min färgpalett.
Den enda färg jag har lite svårt för är faktiskt fux
om det inte är en mörkfux förstås. En riktigt mörk fux med mycket ljus man och svans skulle jag inte tacka nej till.
Har alltid velat ha en skäckfärgad shettis, så den första jag köpte för att behålla, var en skäck. Jag hade tidiagre haft två unghästar för vidare försäljning, dom var svart och fux, Skäcken är mitt sto Ella, jag har kvar henne. Hon är musblackskäck.
Jag har också varit svag för blackanlaget och alltid gillat fjordingar och blacka nordsvenskar, men aldrig riktigt kopplat in det som färg på önskeshettisen…. Vet inte varför… Men så hittade jag ju Ella, som kombinerade bägge färganlagen så det var ju liksom jackpot….
Nu jobbar jag på att föda upp fler blackar av bra kvalitet, Ella har fölat två ggr hos mig, båda gångerna betäckt med svart hingst och jag har fått en musblackskäck och en svartskäck. 2008 är hon betäckt med en musblack hingst så det blir väl en svart fölunge nu…..
Önskefärgen är alltså musblackskäck.

#13 Fina JB ;-) inte alls partisk *ler*

Min första var en rödblackskäck - jag ville ha en skäck, grundfärgen var totalt ointressant. Fick blackanlaget "på köpet".
Nu har jag bara brunt och fuxigt i stallet - skittråkigt ur färgsynpunkt!
En brun hade väl räckt och sen nåt mer roligt, men nej… Jag har 3 bruna och 1 fux!
Är svag för avblekbara skimlar, gulbruna och dubbelgula samt gulbrunskäckar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag älskar skäckar i alla färger.
Hade först en svartskäck på foder och sedan köpte jag hans son Ozzy.
Han är brunskäck. Något jag tycker är väldigt fint är fuxskäckar.

Jag gillar färger, och vill helst ha en av varje.. Just nu har jag fem ponnyer med fyra färger. Senaste tillskottet som föddes i somras är avblekbar skimmel. Nu väntar jag bara på att han ska blekas… 
Första ponnyn jag hade var kolsvart.
#23 Vi kan byta vet du… Din bruna Miranda mot min avblekbara Ideal 

#26 Meh…! Komma här och komma här!
Det var ju du som skulle behålla honom, ju! Och nu har ju Mirandis tagit Rivals plats både som tävlingshäst och nallebjörn så henne vill jag inte släppa… 
www.stuteriprecious.se
#27 Tihi, Ideal blir nog kvar ja, men till rätt pris är väl allt till salu
Miranda=rätt pris

#28 Det tar jag som en komplimang! Alla vill ha en bit av Miranda!
Men har jag inte henne kvar så har jag ju ingenting att tävla med på flera år…
www.stuteriprecious.se
Första ponnyn var svartskäck, där var det individen som var viktigare än färgen. Favoritfärgen är svart (och svartskäck som god tvåa). En fux finns dock i stallet…
Jag gillar fuxar, min första shettis var fux och det är den färgen jag tycker är överlägset snyggast. Av tre shettisar har två varit fuxar. Och jag är spekulant på en till.

är det bara jag som inte riktigt har någon favorit bland färger?
hittills haft:
*ett svart, elakt sto när jag var pytteliten (så då blev svarta hästar läskiga)
*ett guldgult (riktigt guldigt palomino, om nån förstår) russ, också ett sto, galnare än de flesta.
*så hade syrran en enormt stor svart vbl-valack m stjärn och snopp, vackraste, finaste hästen jag sett (och snällare än tomten!)
och nu står i stallet:
*shettisvalack, mörk fux m ljus man och svans och bred,bred bläs med rosa näsa (åh, han är så söt!)
*svartskäck shetlandshingst med vansinnesmycket man och lugg och lång svans med lockar i topparna=)
*mörkt brunt connemarasto med tydlig ål och lite borkig vid bog och sidor, stjärn och "bläsämne" (hahaha!) på mulen.
*"brunt" vbl-sto. hon är riktigt eldröd i pälsen, men har svart man och svans (med röda slingor) och räknas därför in i "brun"-facket.. stjärn och samma "bläsämne" (på samma sida) som connemaran.
och alla hästarna tilltalar mig i färgen, alla på sitt sätt. utom kanske den där första helsvarta, men det kanske mer var att hon var så barnelak=)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har ända sen barn drömt om skäck
…
Men min första shettis(-97) var svart, men när jag skulle köpa min första skäck så blev det en mörkfux jag hade med mig i slutändan..
men nu har jag några svartskäckar i min ägo, den färg som jag föredrar.
men gillar andra färger med,men det som vinner i slutändan är som sagt inte färgen…
Oj missade det där sista, varför det har ändrats…
Har märkt att det är roligt med färger, det är så vackert att ha en flock med olika färger att titta på, variation förnöjer säger ju endel..
Nej men jag vet inte egentligen VARFÖR det blivit så. Men jag gillar dom flesta färger men snygga skäckar är nå speciellt, lika som Cissi min dotters ponny som är på bilden ,är så läcker när hon är så appelkastad på sommaren.
Min första "favorit" häst stog på en liten ridskola, Hon Hette Honorine, Hon var
E:bronco och U:Heidii född 1978! Hon var en svartskäck Älskar fortfarande den färgen men älskar alla färger med olika nyanser!

Min første ponni var gulbrun, og jeg tror nok det fortsatt er favorittfargen - selvom jeg i dag ikke er så opptatt av farge. Jeg er veldig glad i alle jordfargene.
Jeg tror ingenting er vakrere enn en aldeles fersk gulbrun folunge!
Og det fantastiske med den gulbrune fargen er alle nyansene den kommer i.

Min första shettis var fux (eller ja, är fux, han finns fortfarande kvar här).. Då köpte jag honom pga personligheten så där spelade färgen ingen som helst roll.
Har många favoritfärger, men särskilt isabeller har jag alltid tyckt om. Skäckar har jag också alltid gillat så kombinationen isabell + skäck alltså isabellskäck står nog högst upp på önskelistan.
Sen gillar jag även att det finns så många färger inom Shetland, hade gärna haft en i varje färg.. Men är en god bit på väg och har idag en fux, en gulbrunblack, en isabell, en avblekbar skimmel och en rödskäck i stallet. 
Min första shettis var rödskäck & skäckar är favoriter högst på önskelistan ligger ett snyggt svart skäcksto men är även förtjust i gulbruna
jag har aldrig köpt en häst pga färgen. Min fösta var kolsvart, inte sådär brunaktig utan riktigt riktigt kolsvart.
Favoriten är fux och gärna med bläs. (skimmel är finfint men mest på sommaren)
min första shettis var/är fux, då var färgen oviktig o jag ville bara ha en rolig körponny.
Nu är jag barnsligt förtjust i skäckar o blackar, men även gulbruna.
I stallet har jag nu en fux, en svartskäck, en musblackskäck o en brun.
mitt första föl blev musblack, så roligt!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag ville ha en fux med ljus man o svans och trodde jag köpte detta men det visade sig efter ett tag att det var en rödskimmel under fölpälsen. Detta gjorde mig inget då jag var glad att äntligen fått min första shetland.
Jag har egentligen ingen favoritfärg men till sommaren är jag sugen på ett svart sto och en svartskäckig hingst ;)
Min favorit färg är fux med ljus man och svans vilket jag också köpte som första shettis.Nu har jag alla färgkombinationer som favoriter utom svart.Dels för att det är en "tråkig" färg och väldigt vanlig. Alla skäckar och "ovanliga" färger får en att hajja till extra.Isabell, skimmel,vit osv osv…

Har alltid varit svag för skimmlar. Gråskimmlar speciellt. Har en rödskimmel och haft 2 gråskimmlar. Snyggt.
Har däremot i alla tider sagt att jag aldrig kommer köpa en häst/ponny som är skäck, är sto och har ett/två blåa ögon. Vad fick jag hem? Just det, ett skäcksto med ett blått öga.
Men som någon skrev, en bra häst har ingen färg.

Första shettisen var fux.
Favoritfärgen är fux men har ju svart i hagen också, fast det är klart en bra svart lämnar ju fux…

#45. Ja, det är det jag är rädd för
. Tänk om jag får tre fuxar nästa år
.

Min första favorit shettis var svartskäck, skulle vilja ha en svartskäckad ponny idag.
#46 Jag är också rädd att jag får en fux 

Delad glädje är dubbel glädje :)

Min första shettis var rödblack (och är fortfarande dock lite gråhårig nu
)
Tycker om alla färger men kanske tycker jag nog att de blacka är lite extra fina..
Som man säger en bra häst har ingen färg , men jag otroligt svag för blackarna och en musblack skulle sita fint.
Annas har jag alltid tyckt om skäckar och hästar med tecken.
Har haft mörka svettfuxar, bruna, skimmel, rödskäck och nu svart.
Drömmen vore att ha en bork, en musblack, en isabell, en rödskäck, svartskäck, brunskäck och gärna skäck i nån black o skimmel. Skulle sen de enfärgade ha tecken ja du skule lyckan vara gjord haha inte några små krav va.
Men nej man är glad för varje underbar individ man får äran att ta hand om, varje häst är speciell är en egen stark personlighet så färgen har ingen större roll.
min första shettis var svart o det är verkligen en färg jag gillar fortfarande i dag men en dröm är ju också en avblekbar skimmel
#46 och #48! SKÄMS!!!
Min första shetlandsponny som jag köpte var musblack, hon är helt underbar och kommer alltid att få stanna kvar här… Hon har fått tre avkommor med olika hingstar - alla har blivit musblacka….
Min största önskan skulle dock vara att jag fick ett rödblackt sto efter henne
.
Nu har jag kommit lite längre när det gälller shettisarna och jag kan helt ärligt säga att jag föredrar dom svarta hästarna?!
Hm, jag skulle nog bli glad även om Wilma (musblack) fick en svart avkomma…

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Fuxar är fina!
Delad glädje är dubbel glädje :)

#55 Visst är de :-)

#46 & 48 och vilka bra svarta avelsston ni har då….
Älskar fuxar med svart i bakom sig…

#57. Stona är svarta. Frågan är väl vad avkommorna får för färg. Jag älskar svarta med fux bakom sig
.
Men det tycks ju redan finnas spekulanter till fuxar…eller vad säger du Teddy, visst vill du ha ett fyrspann.

Gillar fux och svart lika mycket. Fuxar lyser upp så fint i hagen.
Jag tycker det är fint när det är en blandning av lite olika färger. Fick jag önska skulle jag gärna ha en riktigt mörk fux någon gång och kanske även någon fin skäck.
#52 Instämmer!!

#59 Appisilut! Hit med dom bara! Men kom inte med något svart elände….
Tycker om färgat, min första häst var dock fux och nummer två vart svart men som nummer tre kom äntligen en färgad, rödskimmel. Tyvärr så vill hon hittills inte ge mig några färgade avkommor, fast de hon har fått går inte av för hackor de heller 

#61. De svarta eländena behåller jag själv
.

Min första häst är brun, den andra (och första shettisen) var fux. Inga av hästarna köptes för sin färg utan de bara råkade vara i de färgerna.
Idag vill jag att de standardstora ska vara svarta och mini fuxar. Bland de stora har jag bara svarta, men bland minina har det smugit sig in en brun och en rödskäck också, men vackrast tycker jag det är med en svart standardstor och minifux.

Första kontakten med shetland var en liten svart älskvärd dam men vackrast är ju fuxarna i alla fina olika nyanser.
Gillar alla färger men är nog svagast för blacka och svartskäck eller en kritvit.
Har själv musblack,svartskimmel, fux, rödskäck,svart, mörk isabell (eller kanske mushroom).
#45 Och ganska snart kanske ytterligare en färg i hagen 
#60 En fin skäck tycker jag absolut att ni ska ha!
BRUNA, gärna med mjölad mule och ljusare runt ögonen

#67 Ja, vill ha