Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 844 ggr
Gosa
0

Brunst???

Jag har en fråga? När på året kan man räkna med att ett sto börjar brunsta? Kan hon även brunsta på vinterhalvåret?

Ett av mina ston visade brunst-tecken igår i det kalla men soliga vädret??? Kan det stämma?

AnnaLundin
0

Ja, de kan brunsta så här års också, men det är inte så vanligt.

ninam
0

Ja, visst kan de brunsta nu. För ca 12 år sedan rymde en av mina shettishingstar, sedan rev han ner stängslet till stohagen och rymde med stona (det var i december). Nästa sommar skickade jag stona på betäckning, men ett sto kom aldrig i brunst……hon fölade sedan i november………….

I år fick vi vårt första shettisföl 18 januari!

[Billan]
0

Ja stona kan brunsta året om, mer eller mindre tydligt.

zettan
0

Märker att ungefär vad 16:e dag  så är de väldigt mkt kiss i boxarna. De pågår 3-4 dagar sen är de som vanligt igen.  Tror personligen att de kan vara brunsttecken. Men jag kanske har fel.

runas
0

Ett av mina ston brunstar året runt, visserligen svagare brunster på vinterhalvåret men ändå. Nu i år så har mina 3 äldsta redan brunstat en gång. Är väl olika för alla men det vanligaste är väl att brunsterna drar igång på tidiga våren iom att det blir ljusare.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ellinor Johansson
0

Några av våra ston visar brunst nu, men de rutinerade killarna i hingsthagen vet att det är inte mycket att ha för de bryr sig inte. Ungtupparna i samma hage springer utmed staketet och bråkar om bästa platsen Flört.

Skulle man titta på stona med UL är det inte många av dessa ston som har några rolig ägg. Men visst är det ett härligt vårtecken.

helenep
0

Eftersom vi haft milda vintrar brunstar stonas året om, därför kan det ge svagare brunster och det blir svårare att få dem dräktiga. Men denna vinter har stona förhoppningsvis fått "vila" vilket bör ge bättre brunster.

Detta är ialla fall vad jag hört från  erfarna uppfödare sedan länge.

Ellinor Johansson
0

Jag tror  mängden ljus per dygn har större betydelse än temperaturen för bra brunster. Men dygns temperaturen har säkert betydelse också.

[Billan]
0

Det ska ju bero på ljuset sägs det.

annie
0

Ungstoet brunstade i januari och det äldre stoet har brunstat 2:a gången i år nyligen.

Ellinor Johansson
0

Måste bara få kapa tråden lite.

# 2 Har du med vilja betäckt för att få föl i januari?