Fånghästar
Ni som har/har haft fånghästar: hur länge har dom varit sjuka? Hur länge har ni behandlat med medicin? HAr ni röntgat? Efter hur lång tid har hästen blvit utdömd?
Jag har två fånghästar, jag hatar tanken på att ta bort dom, men jag hatar ännu mer tanken på att de ska linka sig fram genom livet.

Eurydike fick fång första gången -06. Hon blev utdömd hösten -07, men avlivades inte förrän april -08 eftersom hon strax efter utdömningen blev mycket bättre. Men säg den lycka som varar för evigt:(
Hon röntgades 3 ggr under denna perior och hennes tå tippade liksom framåt mer och mer.
Att ha en fånghäst är nog det mest psykiskt påfrestande man kan vara med om i hästväg. Jag blev sjuk jag med, av oro. Nu efteråt känns det bra att hon är borta. Men den dagen hon skulle avlivas var jag nära att ringa återbud till alltihop. Har avlivat hästar förr, men denna lilla var det absolut svåraste även om det inte fanns någon annan utväg.
Min fånghäst var ett halvblod. Hon var akut sjuk (och då ordentligt påverkad) några gånger, varav andra gången medan hon var högdräktig. Jag tror det var fjärde gången hon blev dålig som jag själv bestämde mig för att det nu fick vara nog. Beslutet gjordes enklare av att hon inte blev bättre av den smärtlindring hon fick.
Mitt råd till dig är att varje gång det blir ett nytt akut sjukdomsanfall måste du överväga om avlivning är ett alternativ. Svarar hästen bra på behandling kanske det inte behövs just den gången, men ha det alltid med i bakhuvudet. Man behöver inte ta bort dem mellaj sjukdomsutbrotten, om de mår bra då.
Vad gäller hovbensrotation så går den att verka bort, så att hovbenet åter hamnar i sitt rätta läge. Det tar ett år ungefär. (här är en sida där jag har beskrivit detta lite summariskt)

Har 2 fång hästar. Båda medicinerades i ca 14dagar/boxvila sedan var de helt ok.Ingen röntgen och hovarna är helt återställda enl hovslagaren.Men så tog jag snabbt ut både hovslagaren och veterinär.
jag har en fånghäst som jag tog över viste dock inte att hon hade kronsik fång, tyvärr kommer hon åka nästa vecka då benet börjat rotera , har medecinerat henne två ggr och sen har hon gått med munkorg jämt, sen åkte vi in för röntgen och det visade sig ha gått för långt redan :( jobbigt men hennes bästa går före vill inte att hon ska gå runt och halta och ha ont, även om jag ser livsgnistan i henne.
Mitt sto som jag tog bort fick fång hastigt mitt i vintern. Hon fick fenylbutazon men hade bara ätit det i några dagar där det small till i magen på henne och hon blev ännu sjukare. Sprutande diarré. Hon samlade också på sej otroliga mängder vätska runt i kring hovarna och såg inte klok ut. Veterinären kom och akutavlivade henne efter bara en vecka. Då hade vi provat behandla henne, provat boxvila med torvströ. Eftersom hon inte tålde medicinen ansåg veterinären det var bäst att avliva av djurskyddskäl. Inga problem med försäkringsbolaget.
En fånghäst är alltid en fånghäst och måste alltid behandlas som en. det är aldrig fel att avliva en fånghäst och få veterinärer nekar utdömning av detta.
Jag upplever att veterinären VILL behandla. Vårat fjordsto 22 år fick fång för fjärde året och svarade inte på medicinen. Jag ringde distriktaren som sa att hon skulle skriva ut annat prep. Men jag frågade hur länge vi skulle behandla, det kanske skulle räcka, tyckte jag. Vet frågade om hästen stod upp, ja sa jag, och då sa hon att inget försäkringsbolag godtar en utdömning under sådana förhållanden.
Jag ringde försäkringsbolaget, som sa att det var upp till behandlande veterinär att avgöra.
Moment 22?
Jag ringde samma dag till djurambulansen som kom och hämtade henne. Det kostade 4800. Hennes försäkring stod i 6400. Det hade räckt till avlivningen, men jag orkade inte bråka mer.
Därför undrar jag: hur länge ska man behandla? Det är inte som Anna skriver att JAG kan bestämma när hästen fått nog. Det ska bollas fram och tillbaka. Om det gällde hästar för hundratusentals kronor kan jag förstå om vet och bolag drar öronen åt sig, men så är ju inte fallet.
Oj, vi behandlade vår fånghäst i flera år. Även två hovbensrotationer som hovslagaren fixade till så hovbenet återfick sin rätta vinkel.
Med facit i hand tror jag att hennes fång även utlöstes pga alla tumörer hon visade sig ha och som hon även opererades för.
I år fick hon fångkänningar två gånger under sommaren trots att hon gick i en betesfri hage, och nu i november hade cystorna i ljumsken börjat tränga ut genom huden på henne plus att fången slog till igen.
Ringde akut till en närliggande slakteri dit jag körde henne dagen därpå för att avsluta alla hennes plågor.
Så länge hon hade svarat på medicinering hade vi haft henne kvar, men nu var det så mycket mer
.
Saknar henne i in i norden, men känns ändå skönt att hon slipper lida mer.
Det är ju olika fall hela tiden och man kan kanske inte bara säga att si och så ska man göra för det beror ju på hur hästen mår.
Jag har jättebra veterinärer här så säger jag att min häst lider och plågas så tas den bort.
Skulle försäkringsbolaget inte gå med på det någon gång avlivar jag ändå. Deras medgivande behövs inte för att avsluta ett plågsamt liv.
Jag hade inga problem med bolaget heller för den delen, det var dom som rådde mej avliva faktiskt. Har en bra kontaktperson även på det bolaget.
#6 - det är banne mig första gången jag hört talas om en veterinär som nekat utdömning av en fånghäst. Jag hade i ett sådant fall ringt till någon annan veterinär för att få hjälp med utdömning. Min åsikt är att ALLA hästar i ett pågående fånganfall lider. Och om medicinering inte ger önskad effekt på några dagar så får det vara nog.
I mitt fall bestämde jag mig för att ge upp, att det fick vara nog nu. Jag kontaktade min veterinär som kom förbi här och tittade på henne, sen beställde jag ut Lantbrukstjänst som avlivade henne några dagar senare. Under den tiden hann hon alltså bli sämre, trots medicinering, vilket stärkte mig i mitt beslut. Jag avlivade innan besked från försäkringsbolaget, att de godtog det var bara en "bonus" i sammanhanget.

#9 Håller med! Var med om ett liknande fall för ett par veckor sedan. Ringde försäkringsbolaget och beskrev läget och dom sa att det var helt upp till behandlande vetrinär att avgöra när det var dax . Försäkringsbolaget litade helt på denne.
#0 och #4 För hästar med kronisk fång finns hjälp att få, se länkar:
http://www.swedishhoofschool.com/sv/index.htm
http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm (läs under flikarna "Artiklar" och "hovrehabilitering")
En bekants häst fick fång och pga hovarna (s.k. "hovbensrotation") ville veterinären efter några besök avliva hästen. Ägaren fick höra talas om Ove, kontaktade honom och hästen kunde trava helt obehindrat redan efter första verkningen och blev sedan helt återställd. Detta var ca fyra år sedan och hästen är helt frisk idag.
Obs. att detta gäller kronisk fång och inte akut fång!
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

#11 Välutbildade hovslagare rehabiliterar fånghästar utmärkt.
Vår första shettis hade haft fång då vi köpte henne, inget vi fick veta av ägaren och vi var på den tiden lite okunniga ang detta. Hon fick akut fång en gång under den tid vi hade henne, resten av åren mådde hon bra,hon blev 30 år gammal, vi hade henne i 15 av dessa. Så man får väl säga att vi hade tur med våran lilla Pia.

Inte behöver en fånghäst halta fram genom livet, ej heller tas bort
. Det gäller att 1. hitta orsaken till anfallet 2. verka hästen på rätt sätt. En av våra hästar har haft kraftig fång med rotation, hon tränas och tävlas idag. Men vi visste att mögligt hö var orsaken, så bara maten är fräsh och hon får ordentligt med motion håller hon sig frisk! Hon fick ett litet återfall när vi vaccinerade henne, men små återfall är något man får räkna med i början innan hästen blivit mer motståndskraftig. Man får även räkna med att det tar 1-2 år innan hovarna växer normalt igen.
jag kommer inte få ut några försäkringspengar på min som jag skrev om innan då hon haft fång så länge enligt dem, då var endå liv 15000 kr på henne. jag tycker inte att en hobensrotation med säkning kan gå exakt tillbaka till normala men det är min uppfattning
#11 Jag vill inte höra talas om harmonyhorses och Ove L. jag har varit på hans föredrag, I´ll say no more.
Ifall jag visste orsaken skulle jag ju naturligtvis se till att den inte fanns! Mögligt hö har dom aldrig fått.

#15 Man måste skilja på sänkning och rotation. Rotation går i dom allra flesta fall att återställa hästen ifrån med korrekt hovvård. Detta tar ca ett år. Sänkning är värre. Då har hovbenets sänkts i hornkapeln utan att rotera med en konvex sula som följd.
#16 håller med dej, var på ett av hans föredrag och vi tyckte de lät bra vi i stallet, min häst har aldrig varit halt innan han kom och fixade hennes hovar hon var nog halt ett halvår men han sa att det skulle vara så :S

#18 Ja, tyvärr är det så många har fått uppleva denna"lära". En av dom kursansvariga fick förra året hästar akut omhändertagna av kommunens djurskydd pga vanvård. Att vi i sverige har en djurskyddslag tycks vissa inte bry sej ett dugg om. Jag har personligen fått "städa" efter att dessa "hovvårdare"verkat hästar halta, och det är INGEN rolig uppgift.
Jag vill göra alla uppmärksamma på att det är NI som hästägare som är ansvariga för eran hästs hälsa och att lagar följs.
#14 - en fånghäst med akut fång, som inte blir bättre på några dagar med medicin bör nog visst avlivas, av djurskyddsskäl. Man kan inte säja generellt att alla blir bra och kan leva bra liv! Smärtan vid ett ordentligt skut fånganfall är väldigt svår och det är snarare djurplågeri att låta hästen fortsätta leva med smärtan om smärtlindringen inte fungerar.
När det akuta anfallet sen är över och hästen är smärtfri, DÅ kan man oftast rehabilitera den med rätt verkning och tillräckligt mycket tid.
Men det är tyvärr inte så enkelt som du vill beskriva det, att hålla en häst fångfri. De flesta fånganfall orsakas av en tarmflorestörning och i de flesta fall man kan nog hitta gräs som orsak till det. Och vad är det egentligen för hästliv att inte få beta gräs?
Många gånger känns det som om vi ska göra ALLT för våra hästar. Inklusive låta dom lida, det är ju inte människan som har så in i nordens ont. Ser man hur ont ens pålle har så gör man det enda rätta också.
Att man inte får ut pengar för att en häst haft fång länge begriper jag inte, då är det väl ändå dax? Kan det ligga nåt annat bakom?
Barfotaverkning- skämt! Jag har haft en här som provat på två av mina hästar. Sänka trakten, sänka trakten gick detta ut på, med rasp! Hålla på i en evighet samt att träna NH samtidigt. Två hästar tog hur lång tid som helst och det såg faktiskt inte ut som människan gjort nåt alls. Jag verkade dessa två tre veckor senare. Lång i tårna och sänkt trakt. Nej tack, inget för mej.
Kort tå för fånghäst gäller hos mej. Och visst kan man få en fånghäst att vara frisk och symptomfri men de flesta fall kan pålle ej äta gräs som Anna säger samt att det drabbar en häst till som får vara sällskap oftast. ett liv med munkorg slipper hästarna här.
Än en gång påpekar jag att det ALDRIG är fel att avliva ett djur. Befria dem från smärta och kanske från återfall år efter år.
#1 Jag känner igen det du skriver. jag är också sjuk. Orolig känsla i maggropen hela tiden; hur gick dom idag? Kunde dom vända sig som vanligt? Sprang dom något i hagen?Ska jag öka medicinen, minska?
Självklart är det aldrig fel att avliva djur. Nu när jag har Kolmården som alternativ är det ett stort plus. Hur gärna jag än vill har jag inte råd att betala 4000 för Djurambulansen. Att åka hemifrån i container finns inte i min värld. Men det är en helt annan diskussion, som redan har stötts och blötts här.

#22 Känner med dig Marie, du har ingen lätt situation där, men jag vet att du innerst inne vet vad som är det bästa för dina pållar, följ din innersta röst så blir det nog rätt.
Lycka till
Min valack Emil fick fång på äldre dagar. Han levde i många år efter sitt första fånganfall. Han fick ett återfall som han repade sig från och efter ytterligare några år fick vi avliva honom. Glömmer aldrig den dagen, han gick i hagen med sin kompis som vanligt, jag visslade på honom som alltid, han kommer i sin fina ökade trav men är blockhalt på ett framben
Trots sin smärta så kom han i full fart mot mig.
När jag lyfte på hoven såg jag att sulan buktade ut och ringde efter veterinär som egentligen bara bekräftade det jag redan visste, att det inte fanns något att göra och att hovbenet var på väg ut genom sulan.
Det gick så fort, när jag nattade honom kvällen innan var allt precis som det alltid varit och strax innan lunch nästa dag fanns han inte längre.
Fina Emil 
Marie: Kan du inte ansöka om att få gräva ner hemma? Är ju ett billigare alternativ. Det kostar ju ganska mkt med kadaverbilen också.
Det är faktiskt egentligen ganska hemskt att man har hästar och sedan inte har råd avliva dom. Jag vet dom som lånar ut sina gamla hästar alt säljer dom för att slippa det där sista… Men som Marie sa är det en annan sak än fång…
Det där med fång och försäkringsbolag är också knepigt. Att bolagen först ska betala en massa när pålle många gånger i slutändan ändå måste avlivas och då kostar det ju dom ännu mer

Jag hade inga problem med mitt försäkringsbolag. Kollade upp innan vad som gällde. Däremot har jag inte fått en enda krona på veterinärvårdsförsäkringen, eftersom det aldrig kom över självrisken vid varje behandlingsperiod. Så ca 8000:- har jag betalat själv inkl specialskoning, specialfoder och allt annat jag testade.
Vi grävde ner hemma, men det gäller ju att årstiden är rätt så det går att gräva. Det finns ju värmetråg, men det kan nog vara svårt att få låna och till en hästgrav räcker det inte med ett.
#25 Gräva ner är inget alternativ, vi har ingen egen mark. Kadaverbilen är som sagt INTE ett alternativ. Självklart Anna, måste jag ha råd att avliva! Men får jag ut på försäkringen är det ju positivt. Man betalar in x antal tusen varje år, utan problem, men flödet åt andra hållet är kärvare.
Som Annette säger, vetvården får man ALDRIG ut på! Jo en gång förresten! När en hund vi hade blev opererad för 28000 behövde vi "bara" betala 6000.
När Kölnäs Clarissa togs bort den 28/1, på grund av återkommande fång anfall var det inget problem med försäkrings bolaget, snarare tvärt om (har IF). Jag tog kontackt med en man från Rättvik som avlivar och kör upp dom till Björnparken. Vill halst att man åker hem till honom, men då Clarissa var så dålig kom han hem till oss. Han var väldigt lugn och själva avlivningen (med pistol) gick fort och smidigt. Det är inte roligt att få ta bort en kär vän, men kan man inte hjälpa dom med behandling så tycker jag att det är det enda rätta. mvh/Gunilla.

Jag ju faktiskt aldrig avlivat pga fång och det är jag glad att jag har sluppit .
Vi hade ett gammalt New forest sto som fick fång när hon blev dräktig och där var det rotation på båda fram och hade hon inte varit dräktig så hade vi kanske avlivat henne direkt men då detta var sista chansen att kunna få ett föl efter henne så la vi ner tid och pengar på att få henne frisk,.
Jag hade en väldigt duktig hovslagare som var hos oss vart 3:e vecka och kollade henne, hon fick medicin och hon var pigg och glad hela tiden annars hade vi ju inte fortsatt , var hos veterinären i gång i månaden ( vi kom upp till självrisken lätt och fick ut pengar på veterinärs konstaden) Detta sto fick ett fint välutvecklat sto föl som i sin tur fick ett jättefint hingstfölblev valack. Tyvärr är ju båda de 2 döda (blev ju påkörda av en full bilförare) Men det stoet som hade så svår fång blev helt friskt , gick på bete och reds och hoppades precis som vanligt , kunde verkas helt vanligt utan korta tår osv. Att vi fick avliva henne till slut 24 år gammal berodde på att när hon drog sin vanliga repa i hagen gick omkull och drog sönder gaffelbandet som inte ville läka ihop , hon lindades och veterinären sa 14 dagar ska man se resultat och gör man inte det så är det bara att avliva. Men då de kom ihåg detta stoet så sa de att det är helt otroligt att hon är så fin och pigg , de hade aldrig själva trorr på det och absolut inte att hon skulle behöva alvivas pga en sådan skada.
De var hur bra som helst på kliniken de strödde upp en box med extra mycket halm och hon fick fri tillgång till hö och en massa mat innan hon avlivades , som veterinären sa den här hästen är ju lite speciell en riktigt kämpe så hon är värd det bästa ända in i slutet och det gjorde ju allt så mycket lättare när veterinärerna känner som en själv.
Men vi har aldrig haft problem att få ut några pengar när vi avlivat våra hästar. Har avlivat en gång utan att ens bry mig om pengarna men det var mitt gamla halvbod som jag själv tog beslutet då jag ville ta bort henne innan hon gick ner sig , jag vill ju gärna komma ihåg dem när de är som finast .
Mitt russ fick fång första gången när han var 16 år. Sen fick han fång på höstarna flera år. Jag tilläggsfodrade tidigt med hö när han gick på betet och fick hjälp av en duktig och kunnig hovslagare. Han fick mer och mer sällan känningar och sista gången hovslagaren tittade på honom syntes det inte på hovarna att han haft fång. Då var han 26 år.
Sen dog han en månad senare av hjärnblödning tyvärr.
Marie: Kan förstå att du vill ha ut pengarna på försäkringen men hästens välbefinnande måste ju få gå först? Är man oenig med veterinären kan man ju anlita någon annan för en åsikt till? Varför vill du inte skicka med kadaver? Har det hänt nåt?
Jag har använt mej av veterinärvårdsförsäkringen många gånger, skulle inte överleva utan den. Har hellre den och tar bort livvärdet.
Tycker det är hemskt att läsa om hästar som får fång gång på gång. Vet en i närheten av mej vars häst aldrig verkas och den stackaren har rejäl fång. alla som sett en fånghäst vet hur hovarna blir på en sådan som inte verkas. Fy farao. Visst om man håller hovarna i skicka hela hela tiden och pålle får smärtstillande medel så den inte ska ha ont men det kan man ju inte hålla på med i en evighet. Att göra detta år efter år tycker jag är djurplågeri.
#30 Hur konstaterades det att den hade fått hjärnblödning? Nyfiken eftersom jag har en unghäst som man misstänker hade en hjärnblödning förra året. Vad visade din häst för symtom?
Ursäkta trådkapet.

Jag har aldrig haft problem med att få ut på försäkringen när mina har fått fång, veterinärvårdsförsäkringen har täckt. Har dock inte behövt avliva pga fång. Har mina försäkrade i Agria
#33 Men man kommer ju aldrig över självrisken!
Hej!
Har haft två fånghästar. Ett Welsh sto som haft fång när vi lånade henne. Hon gick här på gräs och dog (troligen) av att hjärtat lade av sex år senare. Hon blev 26 år. Ett shettissto som fick akut fång på betet. Tog ut hovslagare och veterinär. Två veckor fick hon vila och gick på medicin. Det märktes inget på henne efteråt. Hovslagaren höll ögonen på hennes hovar för att det inte skulle hända något. Tre år senare avlivades hon pga Cushings. De smärtor hon hade då hjälpte inte medicinen mot. Det kan ha varit så att första anfallet var första tecknet på Cushings. Inga problem med försäkringsbolaget (AGRIA). Däremot med Länsstyrelsen ang nedgrävning! Snacka om att bidra till djurplågeri. Usch!
Jag har mina försäkrade i folksam, där har vi en tilläggsförsäkring som gäller hovslagare om hästen behöver det pga sjukdom, t ex fång, samt mediciner Så jag kan nog ta mig över självrisken på 1800:-
Man har ju 100 dgr på sig att komma upp i summa, då självrisken står sig i 100 dagar från första sjukdomsdagen. På 100 dgr hinner man ta ut hovslagare till en fångponny ganska många gånger.
#35 Vadå? Avlivades hästen inte för att tillståndet att gräva ner nekades? Då ordnar man väl det på annat vis? det har ju inte med hästens hälsa att göra, själva nedgrävningen