Vad ställer ni för krav?
För att slippa trådkap, skapar jag en egen:
Du som säljare, vad ställer du för krav på dina hästköpare?
Massor! 
Nä, men man försöker du fråga och ta reda på så mycket som möjligt. Hur förhållanderna ser ut, vad köparen har tänkt att ha hästen till, och mycker mycket mer.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Nr 1 är att dom ska ha tänkt igenom köpet ordentligt, jag vill inte se en såld häst vara till salu bara någon månad senare.
Sen frågar jag en hel del och försöker bilda mig en så stor uppfattning om köparen jag bara kan för att försäkra mig om att hästen får det bra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
De krav jag ställer på köpare av shetlandsponny är
- Att köparen ifråga har minst grundläggande hästkunskaper (alltför många köper shettisar utan att förstå att det krävs lika stora kunskaper att ta hand om en liten häst som en stor…)
- Att köparen har för avsikt att "använda" ponnyn, dvs jag säljer inte ponnyer till enbart sällskap. (nästan samtliga ponnyer jag har sålt har startat ponnytrav, eller åtminstone förberetts för det - en växte tyvärr över maxmåttet)

vill att hästen ska komma till ett hästkunnigt hem, men god omvårdnad
vill att hästen ska få en uppgift i livet och inte bara bli sällskap i en hage. försöker få den ev köparen att komma o hälsa på först och man kan prata, gärna åka dit med hästen så man får se hur den ska bo.
Först och främst att den får ett varaktigt hem med människor med god hästkunskap. Jag frågar ganska mycket om stallförhållanden, hovslagare, syftet med ponnyn osv. Är kanske en jobbig säljare 
Frågar om allt nästan! Från hagar, vistelse inne/ute, box kompisar, fodringar, hovslagare, användning osv…
Vill att de får det lika bra eller bättre i sina kommande hem.

Man har ju hur mycket frågor som helst till ev köpare iblan hör man direkt i telefonen att det inte är en aktuell köpare, sånt känner man nästan på sig.
Har haft turen att bara hittat kanon bra köpare, där pållarna används och pysslas med.
Är mkt noga med att hästen får hästkompisar (kan tyckas självklart men är inte det för alla tydligen), är det shettis vill jag gärna att den får shettiskompisar samt att den får gå på lösdrift, annars ska det vara rymlig, fin box och många timmar ute om dagen.
Har egentligen ganska många "krav" för att det ska kännas rätt.
Och som #7 skriver så vet man ganska fort vilka som man inte vill sälja till.
Jag har också haft stor tur med att hitta nya hem.
Min första fråga är antalet djur som har passerat i familjen under senaste åren.
Jag kan ärligt säga att saker som "djur som inte passar i gruppen" "ändrad avel inriktning" "byta avelslinjer" "sjukdom hos ägaren ….djuren ut…. kort därefter nya djur in" m.m ger mig en dålig känsla i magen.
Jag har sålt många perserkatter, några valpar och lite flera ponnyer. Jag kan inte säga att det är fel att byta avelsdjur i strid ström, men för mig är det fel.

frågar massor med saker, är nog en jobbig hästsäljare. Känns det minsta lilla konstigt så får de inte köpa. Har hittat bra köpare till alla.
Jag behåller hellre mina hästar
.
Nu har jag ju inte fött upp några hästar än, men jag försökte sälja en av mina hästar (vallack) tidigare pga att jag tyckte att han behövde mer motion än jag hann med, dessutom ville jag köpa mig ett shettis sto istället
. Men jag kunde inte hitta någon som uppfyllde de krav jag hade så han står fortfarande kvar i sin hage!
Jag är nog också en besvärlig säljare. Jag tycker att olika hästar behöver olika ägare. Men grunden är ju ett långvarigt hem med goda kunskaper och mycket utevistelse med häst kompisar.

Jag går väl mycket på vad jag får för känsla på personen/personerna som är intresserade.
Säljer man till utlandet så är det ju inte alltid så lätt att träffa personen innan men man pratar ju oftast i telefon, har de hemsida så kan man ju kolla där, vad de har för hästar osv.
Jag skulle faktiskt kunna sälja någon häst som sällskap allt beror på vilken häst det är , finns faktistk vissa som är gjorda som sällskapshästar och passar alldeles utmärkt som det. alla har en uppgift i livet och vissa sällskaps hästar vet jag har tagit överhanden och helt plötsligt har råkat bli första häst i stallet ;-
Vill inte heller sälja mina hästar där man vet att de bytar hästar ofta pga olika anledningar som platsbrist/avelsbyte osv precis som #9 skriver . för nog vill man att de hästar som man säljer ska få en ärlig chans hos de nya ägarna och slippa vandra runt.
Jag kräver olika saker av ev köpare beroende på vilken häst jag säljer.
Men jag vill ha en bra kontakt med köparen oavsett häst, vill veta hur stall och hagmiljön ser ut och helst åka dit och kolla innan kontrakt skrives.
Vill naturligtvis också veta vad köparen ska ha hästen till, hur den ska användas. Har nekat ganska många köpare, så jag är nog ganska krävande med vart mina juveler hamnar.
En köpare som ställer mycket frågor och visar intresse är mer intressant än någon som, utan att ens ha sett hästen, vill köpa den direkt.

Vissa människor är dock väldigt duktiga och vet vad de förväntas svara på frågorna. Jag har nyss själv blivit lurad. Nästa gång kommer jag tex ringa Miljö och Hälsa i den aktuella kommunen för att få objektiva fakta.
Vill att hästan ska ha sällskap, vara mycket ute,användas. Man ser i mailen och hör på samtalen vilka man inte vill sälja till tycker jag.
Håller med #14 att många vet vad de ska svara.
Visst är det lätt att bli lurad, känner man det minsta ska man lita till sin magkänsla.
# 14 Jag har ringt till Miljö och Hälsa och fått besked, det var inte angående en försäljning utan ett "rykte, skitsnack eller vad man ska kalla det". Miljö och Hälsa var mycket tillmötes gående, de sa att de önskade att flera hörde av sig till dem med förfrågningar. I detta fall var verkligheten värre än ryktena……….
Tyvärr finns det ju alltid de som bluffar - endel lättare än andra att genomskåda. Svårast är nog de som verkligen tror på sina egna "lögner". Bilden köparen målar upp är vad denna önskar eller tror kommer att ske… inte hur det verkligen ser ut.
Viktigt är givetvis att även säljaren är ärlig mot både sig själv och köparen. Alla hästar är inte helt friska, vackra, snälla, stabila, blivande avelsmatadorer som älskar att arbeta…. det finns även lata, feta fula hästar som helts vill bli lämnade ifred i hagen ;-))
Så det är mycket en fråga om att "matcha rätt" som säljare tror jag.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria