Foder igen
Ytterligare en tråd om foder 
Pålle kan ju få en tunna om magen av för lite protein men gäller det om den får för lite energi också med tanke på att dessa två jobbar ihop? Och om man räknat på en foderstat och det visar sej vara ett underskott på - 18 i energi vad skulle man rekomendera att ge som tillskott då?
Någon?
Varför är det energiunderskott? Är proteinbehovet täckt?
Har du ett proteinrikt grovfoder så hade jag ökat på den givan tills energivehovet är täckt, proteinöverskott från grovfoder är ofarligt.
Sen undrar jag vad "-18" står för? 18 MJ för lite? 18% för lite? Eller vad?
#1 Procent antar jag att det är. Så energi fattas och enligt beräkningen är proteinbehovet täckt med råge. Pålle äter inte mer grovfoder och enligt programmet så täcks inte energibehovet av mitt ensilage som bara ligger på 6 MJ. Kommer inte upp i energi på det pålle orkar äta
#2 - för att tillföra enbart energi kan man ge lite olja - raps-, majs-, eller annan vegetabilisk olja (av livsmedelskvalité). Går bra med vilken som helst, när det är energin man är ute efter.
Täcker du inte energibehovet så lär du snart ha en mager häst.
#3 Aha nä denna pålle är tjock och magen putar ut på sidorna, bakom revbenen och lite neråt. Inte dräktig. ser ut som ett barn i afrika =)
#4 - du kan ligga på ett litet energiunderskott om den behöver gå ner lite i vikt, men nästan 20% underskott tycker jag är för mycket, det blir ju nästan "svält" ur matsmältningssynpunkt. Ett sådant underskott ger ganska snabb viktminskning.
Det som är viktigt vid viktminskning är att proteinbehovet fortfarande är täckt.
Det jag undrar är - hur länge har den gått på en foderstat som täcker dess behov av proteiner? Att magen putar ut beror på två saker, dels är det "brist på magmuskler" som håller tarminnehållet på plats och dels är tarmarna fulla med grovfoder under bearbetning.
Mitt råd är ändå att du ska täcka upp åtminstone största delen av energiunderskottet även om den behöver banta.
#5 Jag räjknade igen och då står jag på 6% plus. fattar ingenting. Räknade i ett annat program och då var balansen på MJ 51% och 111 på protein. Jag fattar ingenting =(
Pålle är nog bara fet kanske? Men jag tycker för mkt grovfoder kan dom ju inte äta. Inte med mina värden iaf.
Anna: Kan jag ha fått fel värden av människan som sålde ensilaget tro? Jag menar smrp 68. Är det normalt?
#6 - jag tycker det är krångligt med programmen som ger svar i procent, jag vill hellre se siffror på behov och vad som tillförs, tycker det är lättare att utvärdera då. Det är säkert en vanesak bara, men så tänker jag. (jag lärde mig ju foderstatsberäkning genom att sitta och knappa med miniräknare och göra många många många uträkningar…
#7 - smrp på 68 är ett normalt värde för ett tidigt skördat grovfoder. Ett bra värde på ett avelsfoder helt enkelt!
#8 Hovslagaren som var här idag sa att han kunde se på hovarna att mina pållar får för mkt och för bra foder??? Magen på pålle är troligen bara ren fet,a. En vän till mej som är duktig att räknaräknade att pålle får 31% för mkt energi och 112% för mkt protein. Men hur gör man då om man tror att pålle käkar ca 6 kg ensilage? Beställa sämre foder nästa år?
#9 - Det man gör är att man håller koll på hur hästen ser ut i hullet. När man har en analys så är det ju lättare att veta att hästen får i sig de proteiner den behöver och när man vet vad minimimängden foder för att täcka DET behovet är, DÅ kan man införa "fodra med ögonen-principen" igen.
OM hästen de facto blir fet av den foderstat den får, då kan man byta ut en del av ensilaget mot halm, som ger mindre energi och inget protein (kräver att proteintillförseln är tillräcklig från annat håll).
Frågan är ifall ni har utgått från rätt vikt på hästen, det är också en vanlig fel-faktor.

Kapar tråden lite i en relaterad fråga… Jag börjar bli lite fundersam över min fjolårsfölis, som verkligen är tjock som en tunna. Hon blev vaccinerad häromdagen och veterinären mumlade nåt om att hon hade väldigt mycket späck. 
Hon är alltså inte det minsta "proteinfattig-rund" utan det syns att hon får i sig det hon ska och troligen rätt mycket till. Hon diar nattetid nu men går utan mamma på dagarna 12-14 timmar. Har fri tillgång på ett hösilage med samma proteinvärden om Phoebe's grovfoder och cirka 10 MJ. Går på lösdrift.
Bör man vara orolig för att ens fölis blir för fet? Hon rullar ju fram snart… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
hoppar också in då min fölunge (jaja åring) ser ut precis som Ahnna beskriver sin. Riktigt fet…
Men i mitt stilla sinne tänkte jag att det kanske inte gör så mycket att dom är fet under tiden dom diar, om dom kanske tappar lite hull när man vänjer av dom?!? Eller är det inte så?
Min står nu själv på nätterna och går med mamma på dagarna.
Till natten får han fri tillgång på hö samt lusern.

#12 Tur att man inte är ensam om att ha "bygdens fetaste shettisåring"! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#10 Pålle är vägd på våg så det ska stämma. Prova dra ner ensilage lite och se vad som händer
Mina föl är jättetjocka också. Men dom brukar vara det. Inga av mina "föl" går med mammorna nu och dom har inte tappat något hull heller. I ljumskarna har dom lite sladdrigt fett. Det är nog egentligen inte så bra men det rättar till sej sen till sommaren, brukar det göra. Som om dom tar av det sen då dom växer.