Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1292 ggr
VeronicaP
0

Sälja till Finland

Ni som har sålt dit , har ni haft IPMC papper då och var ni tvugna att ha ut distriksveterinären att stämpla passet och IPMC pappret ? Gjorde ni hälsointyget med Distriktveterinären ?

Är man tvungen att ha hälsointyget, vem stod för kostnaden Export papperna och hälsointyget i såfall ?

Pheobe
0

Det är numera tvunget att ha IPMC och JA det är distriktaren som enbart får stämpla och utfärda hälsointyg. Japp, hälsointyg tvunget för att åka över gränsen. (48 timmars)

Här betalade köparen alla utgifterna

VeronicaP
0

#1 Var som jag trodde då , men fick de även betala IPMC papprerna ? jag har ju tänkt att de får betala hälsointyget i allafall.
Tänkte även om köpet blir av att man kan ju fixa ägarbytet och de papprerna i tid innan de hämtar bara man har fått pengarna på kontot .

För visst går det att skriva att ägarbytet ska ske tex i april , med tanke på försäkringen på hästen här hemma så måste man ju ståkvar som ägare om något skulle hända hästen innan de hämtar den ?

Pheobe
0

#2 Papprena kostar inget men ägarbytena kostar 200 kr. Papprena måste vara fixade innan dom hämtar, det är bäst och alla deras uppgifter behöver du ha för det ska stå på dom pappren. Då veterinären skrivit under IPMC så ska det tillbaka till stamboksföraren.

Här har det kostat ca 900 kr per häst inkl allt

Pheobe
0

#2 du kan stå som försäkringstagare trots ägarbyte är gjort om du har IF iaf. Det kollade jag för pållarna stod här två veckor efter allt var klart.

Milla
0

åååå nu måste du ju berätta ju! (saknar en sån där gubbe som hoppar upp och ner)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Jo jag vet att de måste ha papprerna färdiga innan för så har det ju varit när vi sålt till Norge , men Norge har ju alltid varit lite krångligare *S*

Men min tanke var ju att man skulle fixa det nu i såfall och de ska inte hämta förrens maj och då borde man ju kunna skriva att ägarbytet ska ske den 00 maj .

Exportdokument  IPMC (inkl. ägarbytet): 200:- och det fick de betala också då ? hm kostade det bara 900 kr med veterinärsintyg och export/ägarbyte papprerna ?

Har för mig att vi betalade mer när vi sålde sist till Norge .

VeronicaP
0

Betalade de även det innan eller när de hämtade dem ?

VeronicaP
0

#4 ok då ska jag kolla det med försäkringsbolaget vi har ju inte IF men Sveland..

Pheobe
0

Det kostade 200kr plus porto för ägarbyte. Jag sålde två och det kostade 473kr till SSS samt 1305 kr till distriktsveterinären. Det kan ju skilja lite på vad de olika distrikten tar betalt kanske men inga mängder.

Eftersom jag vet vem jag sålde till så betalades hästarna innan och då hästarna var levererade fick dom med förrättningsunderlaget från veterinären och pengarna kom en vecka senare. Mkt smidigt. Men jag skulle aldrig göra det om jag ej kände personen. Har sålt till henne tidigare.

Jag skulle inte gjort klart papprena så lång tid innan om dom inte hade betalat dom. Låt dom betala innan du skickar in pappren för annars får du kanske ändra ägarbyte igen sen och bara betala en massa.

Pheobe
0

Mill: Vad har du druckit? Gubbar som hoppar upp och ner?? Obestämd

VeronicaP
0

#9 Jo här görs inget förrens pengarna kommer in på konto , men ska vi hålla något så får de sätta in pengarna så fort de har bestämt sig för annars så håller jag ju ingen häst ;-).

Ok men då kan de ju betala i såfall när de kommer och hämtar ( om de inte vill betala även det innan då)

Pheobe
0

#11 Hämtar dom själva eller skickas dom?  Kanske nån man känner? Vet om tre stycken som hämtar hästar i sverige. En av dom skulle inte jag sälja igen till.  =(

VeronicaP
0

#12 De skulle hämta själva i såfall om det blir affär .

VeronicaP
0

Tror millan ser lite gröna gubbar som hoppar runt Tungan ute

Pheobe
0

#14 Jag måste vara dum i huvudet… gröna gubbar??

Midlingur
0

#15 Det finns smileys som hoppar upp och ner av glädje, bla på Bukefalos. Klokare? :-)

Pheobe
0

#16 aha men jag ser inga i denna tråd??

VeronicaP
0

#17 Nej men millan hade önskat att hon hade en sådan smiley att lägga ut i sitt inlägg. Nu ska jag se på tv en stund :-)

Milla
0

jösses töser, sicket huvudbry jag gav er Glad jag har precis varit i stan och inhandlat en stoooor mumsig semla. Japp en sån där smileys som hoppar upp och ner.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se