Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1461 ggr
Made
0

Pålagringar och spatt...

Har en irish cob sto som har varit halt till och från sedan i juni-juli. Hon står hos en fodervärd sedan ett år tillbaka, vi började med hältutredning på ATG- kliniken i Örebro i augusti. Vi var där tre gånger totalt i höstas.

Blev behandlad för kotledsinflammation i båda fram och det verkade fungera först… sedan januari blev hon halt (bara i bland ) i trav och på böjt spår.

Nu var vi där igår igen….och veterinären hittade pålagringar på båda fram och sedan spatt på båda hasorna…..hade blivit betydligt mer på bara 6 månader.

Min undran är om ni tror att det finns en chans för henne med en sådan prognos eller om det är bäst att ta bort henne?, har inte någon erfarenhet av varken spatt eller pålagringar….kan ha kvar henne som sällskapshäst men vill inte att hon ska ha ont. :(

Tacksam för alla tips om man kan göra något eller om det finns något fodertillskott att ge.

Midlingur
0

Jag har erfarenhet av just den diagnosen, men min ponny hade fler diagnoser utöver detta. Valde att låta honom somna in.

SteelJoint sägs vara jättebra för att smörja leder.

sanne
0

har haft ett halvblod med spatt, hon klarade sig bra så länge man inte jobbade på böjt spår för länge. gav glucosamin till henne o nått annat som ajg inte minns namnet på.. tyvärr..

så länge din häst verkar må bra o inte haltar, så ser jag ingen an¨ledning att ta bort den, vet hästar som levt i flera år m både spatt o pålagringar.

hoppas det går bra för dig

Pheobe
0

Hade en D ponny med inflammationer gång på gång i framkäna. Det blev så stor belastning på ryggen till slut att hon fick tas bort. Får man inte bukt med knäna fram blir det för jobbigt för knäna bak. Står inte hur gammal hon är men i det långa loppet mår ju inte magen bra av smärtstillande medel heller.

Hon kan ju ha jätteont men hon kan ju också vara utan smärta. Men är hon halt skulle jag tro att det smärtar.

AnnaLundin
0

Generellt är det väl ganska dålig prognos på spatthästar. Jag hade gett det en chans, men bara en…

(Och framförallt aldrig tänkt tanken på att betäcka den, eftersom det finns en viss ärftlighet i spatt.)

Made
0

Glömde att säga att hon haltade rejält igår på kliniken, och hon är bara 8 år.

Hade hoppats på att jag skulle kunna ta föl efter henne …men det verkar inte vara en god idè om det kan gå i arv.

Pheobe
0

#5 Det är rysligt ärftligt och med tanke på vilken belastning det är att bära föl vore det inte bra alls

Trine
0

Jag har erfarenhet av pålagringar på kotleden (undrar om det blev rätt skrivet?) på ardenner, hon hade visat litelite hälta tidvis under sommaren sen när vi röntgade då var det för mkt så det var bara ett alternativ på hösten.Hon var dräktig med ett stoföl Rynkar på näsan..

Poängterar att det inte var min häst , (jag hade åkt mkt tidigare o kollat upp henne,)  Var bara med som last o hanteringshjälp..