dräktighetstest
Alla dessa test som finns, pregna mare, wee foal, och pm det finns fler. Fungerar de verkligen?

Pregnamare har jag provat många ggr och det har visat rätt alla ggr.
Dom andra har jag inte provat.
Jag är tveksam. Har aldrig provat själv - kollar alltid med UL men vi har haft stoägare här som testat urinprov som flera gånger visat fel.
Testade med Wee foal i höstas och det visade korrekt.
Jag tror det är ganska säkert så länge man utför det korrekt samt vid rätt tidpunkt för de olika testen.
Tycker det var väldigt lätt. Bara man har en häst som vill pinka när man står i boxen och väntar med en behållare. Jag samlade upp flera dl pink men behövde bara några droppar :)
# 2 Oj jag trodde det riktigt säkert med wee foal (urinprov), det du många som det inte stämt på?
#4 Vet inte, en stoägare fick hela säsongen förstörd eftersom urinprovet visade att hon var dräktig men hon väntade förgäves…
Vet dock inte om de utfört det på ett korrekt sätt, har aldrig testat själv, föredrar som sagt UL.
Jag föredrar också UL, men vetten vill ju inte ta de minsta stona tyvärr.

Jag har testat med två PregnaMare och ett WeeFoal, alla visade rätt. (Både "dräktig" och "icke dräktig" på rätt häst.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det kan ju vara så att det har hänt något med fostret på vägen då spelar det ingen roll om man har UL eller testat själv.
Här har vi testat med Pregna Mare sen i början på 90 talet, och det har alltid visat rätt. Men det är nog ganska känsligt att man testar på rätt tid.

Testade för första gången WeeFoal i höstas, det visade rätt. Stoet var/är dräktigt.
rätt tid?när är rätt tid o testa? o kan man se hu långt ett sto har kommit i dräktigheten med någon av dessa test?
Vi testade för första gången förra året på två betäckta ston. Det visade rätt på båda, en negativ, vilket vi misstänkte, och en positiv.
# 12
Pregna Mare testar man mellan dag 40-100 om jag minns rätt, före och efter kan ett falskt resultat ges. Vi testade ett sto på dag 120 och det visade rätt.
#14 Är det inte t o m dag 120? Enligt den jag pratade med på Pregnamare är testet tillförlitligare i slutet på perioden än i början, pga av att provet reagerar på vissa hormoner som fostret/dräktigheten utlöser.
Wee Foal kan man testa med fr.o.m 120:e dagen fram till en månad före beräknad nedkomst.
Som nog många kommer ihåg, så har ett av mina ston testats 2 gånger med UL och som gett neg. resultat. Så testade jag med urintestet positivt. Och misstänksam som jag är har jag testat om henne en gång till med urintestet, och det är fortfarande positivt. Och nu är det heller ingen som helst tvekan om att hon är dräktig. Så hos mig har Wee Foal stämt (2ggr)
# 15
Nej, jag är ganska säker på att det är till dag 100 om det ska vara tillförlitligt.
#17 Du har rätt!! 100 dagar ska det vara!

Har testat Wee Foal, 3s förra året, en visade dräktig - var det. en icke- hon va tom. men den tredje visade dräktig o sen har vi UL henne två gånger, hon var tom fast det visade dräktig. Hon är iof ett mysterium… går skendräktig…
har även testat de där mjölkstickorna.. dom va rena skiten(ursäkta uttrycket) visade 12-24 timmar 1 månad i förväg… o hela tiden..
UL är det jag föredrar !