Elband
Är det någon här som provat eller har Franska Elbandet?
Är det så bra som det utlovas eller är det att jämföra med andra "billigare" alternativ.
Det är helt klart JÄTTEBRA, dyrt men har t.om tagit ner det och tvättat det i den vanliga tvättmaskinen!!! Lika bra "stuns" i det år efter år. Har en väninna som haft sina hagar med det "franska" i mer än 15 år. Alltid lika spänt och fint!
Hej Anna!
Vad är franska band? Jag tror att jag har dom, är det vanliga vita fast breda? Isf så fick jag idag veta av killen från nödslakten att det var vansinniga band! Han hade sett många förfärliga skador av dessa band. Han sa att dom var så starka att man kunde bogsera bilar med dom…(inte att rekomendera men….han sa så) Jag som i min värld trodde de var bra. Jag har iaf om det är "franska" jag har bestämt att byta ut rubbet till våren då jag iaf tänkt byta band.
#2 enligt samtal med veterinär så skall galvad tråd ge minst skador eftersom den galvade oftast går av om den är spänd ordentligt.
#3 Det sa "slaktkillen" oxå. Det var de bästa banden för djuren. Dom gav minst skador.
det är dessutom det "billigaste alternativet " om man ska se till hur länge det håller. mest arbete i början men i längden så är det nog det bästa
#5 Tack för dina synpunkter. Att dom dessutom är prisvärda gör mitt val lättare.
#6 galvat är dyrt i första inköp men i längden så är det minst underhåll mm. det leder ström bäst av alla alterntiv också
Hade i början av åttiotalet franska elband som staket. De var bra,snygga men ganska tidsödande att sätta upp, enda problemet som jag upplevde dessa var att de blev supertunga av väta,och hängande. Sen kunde det vara svårt att få ordentlig ström i dom. Nu är det säkert helt annat i dagsläget men så var de då. Slängde faktiskt de sista som legat kvar i en låda, helt oanvänd rulle helt nyligen.
#2. Det finns ju andra band som är 40 mm också. Franska finns dessutom i 14 mm- men det är ju styrkan som är otäck om någon fastnar i stängslet. Går det att bogsera så måste det ju vara rejäl brottstyrka. Vanlig eltråd har väl en brottstyrka på 50 kg. Elrep kanske ett par hundra kg iaf.
Jag har galvad tråd i en hage. Det är ett gissel att sätta upp men det leder strömmen bäst av allt. Helt klart. Nackdelen är ju synligheten….
#5. Ja, det är nog billigaste med tanke på hållbarheten.
Vi hänger plastband i den galvade tråden så syns det lite bättre i alla fall

Jag hade elrep i mina hagar från början. Och en del elband. Men banden var som May skriver attans trista på ex vintern då snön lade sig på dem o de började sloka. Trots att de var ordentligt sträckta från början.
Elrepen blir trista och "gröna" efter ngt år, plus att de frasar sönder och ledarna bryts av.
Nu har jag galvad tråd i mina hagar och det ger klart bäst effekt. Dels leder det, som flera ovan sagt, strömmen "hundra" gånger bättre - även om det är snö och is. Med repen fick jag koppla bort den understa tråden på vintern för att snön och isen tog så mkt av strömmen då trådarna trycktes mot marken.
Dels så är den ju klart bäst för djuren o mde springer igenom. Har man dessutom lite skarvar här och där (rätt skarvade), så släpper det lätt om djur skulle gå igenom.
Elband, det vet man ju hur man kan "skära" sig på bara genom att dra staketen… :-/
Inte för att jag nu sa ngt som ingen annan redan sagt ovan :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men det måste vara viss skillnad på vanliga elband av "ekonomimodell", bra kvalitéband typ AlfaLaval o sen Franska Elbanden - kvalitétsmässigt. Förutom priset.
Är det enbart livslängden så måste de som sagt vara riktigt starka i både nylonet o eltrådarna. Töjer de sig, rostar eltrådarna?.
Någon mer som har bra eller dåliga erfarenheter?

Jag använder enbart elband 13 mm i alla hagar. Skillnaden på det billigare är att de tunna små metalltrådarna går av mycket lättare och att de blir angripna av mossa ganska fort (2-3 år). De dyrare är det starkare och ofta fler ledare i varje band och jag har Alfa Lavals tråd som suttit uppe i 7 år och fortfarande är vitt och fint och leder strömmen alldeles utmärkt.
#1 Tvättat i maskin? Festligt, men hur ihoptrasslat var det när de skulle sättas upp igen?

Bilder från de som säljer Franska Elbandens hemsida på hur det kan gå med elrep:
Avskurna senor…
Avskuren hals.
/Cattis
Ja, det var ju trevligt värre!.
Precis vad jag tänker med elrep. Måste det inte vara värre än elband iaf? Repen går ju absolut inte av med dessa tvinnade nylontrådar.
Helt förkonad från staketskador går nog inte att vara. Trästaket kan ge skador det med.

Ja absolut. Men jag tror att elrep o taggtråd är de som ger värst (och lättast) skador. Repen är ju till o med ganska svåra att skära av med kniv… Till o med då de suttit uppe ett par år. Usch…
/Cattis
#16. Såg i en katalog att ett 12 mm elband hade en brottstyrka på 180 kg. Medans det inte ens anges på elrepen. De är ju precis som du skriver helt omöjliga att skära av :-//.
vi hade elrep för ca 5-6 år sedan. Min systers halvblod fastnade med elrepet runt karleden bak och drog ner hela hagen. Och det var en STOR häst, på elrepet blev det "inte en skråma"… Som tur var så klarade sig hästen med en svullen karled. Elrepet åkte på soptippen samma dag. Helt värdelöst!!! Nu har vi galvad tråd och billigt elband, som går sönder om ngn fastnar eller springer igenom. Har funkat super!! Den galvade tråden blir dessutom inte snötyngd på vintern, och som sagts förut - den leder strömmen bäst.
# 13 Tvättningen i maskinen gick galant! Inte alls ihoptrasslat! Det blev bara en ingivelse att prova som gick hem. Fanns visserligen inga rek. att göra detta. Det hänger inte ner sig på vintern.
Jag tycker inte att elrep är så hållbara…. har sett flera gånger att de gått av hemma hos oss (och då var det förmodligen rådjur som spungit in i det), iofs var det ett lite äldre elrep, men inte allt för dåligt. Sen tror jag att det beror lite på vad man har för isolatorer, de vi har har rätt vassa kanter, vilket jag tror är bra i fall nån av hästarna skulle få för sig att springa ut genom det (att isolatorerna då fungerar som en kniv)

#20 Då vilt går igenom mina staket har de slitit loss repen genom att isolatorernasläppt från stolparna eller helt enkelt knäckt stolparna. Repen har varit så hela o fina så. Lite billigare rep har gått av ett par gånger, men oftast inte.
Önskar ju att rådjuren o älgarna lärde sig att staketen är där alternativt går en hoppkurs. :-)
/Cattis
"21 Ha ha hoppkurs:) Det vore ju ngt…..

Ja jag har även sett samma skador efter vanlig eltråd(ståltråd, galvat tråd ) med , jag tror nog att om oturen är framme så skadar de sig på vad som helst , jag har vita elrep i de flesta hagarna och nog attan har de gått sönder när någon har sprungit ut , även om de inte gör det så ofta som tur är.
Däremot när jag har haft endast *ståltråd,galvadtråd* har de sprungit igenom just för att de inte har sett tråden, utan man har fått knyta plastband på dem , är ju en stor nackdel just med sådan tråd ..