Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 607 ggr
Asagard
0

Islandshästar??

Vet att detta inte har med shettisar att göra, men då jag vet att många shetlandsmänniskor även håller på med islandshästar, så hoppas jag att någon kan svara på min fråga ändå.

Har suttit och tittat på en massa bilder på islandshingstar och kan inte låta bli att tycka att många (absolut inte alla, men många) ser så smala och uppdragna ut. Har jag fel? Eller är det så de ska se ut?? En bekant har islandshästar och deras hingst är jättesmal i mina ögon, men för dem är han helt normal?

kacka
0

Håller med!

Yazmine
0

Är ingen expert på isläningar,men beror det inte bara på att dem är vältränade .Vet att det finns väldigt tjoka isläningar också,men det är väll dem som är lite uppdragna som man lägger märke till eller ?

Asagard
0

#2 Kan inte påstå att vår bekants hingst är vältränad. Eller var inte i somras i alla fall. Hm, om inte spring i hagen räknas. :-)

Jag vet faktiskt inte, inget ont om Islandshästar, jag tycker de är jättecharmiga, men jag undrar även om det är normalt att de ska se uppdragna och tunna ut, eller om det är ägarna som gör hästarna så?

kacka
0

Njae… islandshästar rids ju av vuxna och de mest framgångsrika tävlas ju också och då är de ju inte i det vi kallar utställningshull enligt shetlandsregler… Eftersom deras tävlingsmeriter vägs in i deras poängsystem är det viktigt för dem att tävlas och få högre poäng…

Alltså de som rids som hobbyhästar och ridskolehästar eller avelsston är säkert i högre/normalhull än de som gör allt för att få tävlingsmeriter…

Asagard
0

#4 Fast, jämnför man med halvblod tex som också tävlas och rids av vuxna, så är de ju inte alls likadana i hullet. Inte "vanliga" tävlingsponnyer heller… Eller, är det jag som levt i "skyddad verksta" Räcka ut tungan

Charlotte-J
0

Har själv Islandshästar (av den grövre typen) och jag gillar inte heller "Greyhoundsmodellen". Det har tyvärr gått mode i hur Islandshästarna ska se ut för den tunna högställda modellen har inte funnits alltför länge som tur är. Och vi får väl hoppas att den mer rastypiska grova modellen blir "populär" igen Flört

Amor vincit omnia Kyss

Miija
0

# 0

Din bekants hingst kan ju vara tunn just för att han är hingst. En del hingstar stressas otroligt då hormoner rusar runt i kroppen. Vet hingstar som sommartid (hingststation) står installade för att inte tappa allt hull.

De blir helt till sig av alla brudar och springer längs staketet, så pass nära att de måste lyfta huvudet över varje stolpe för att ej slå i.

Nu säger jag inte att det är så men det kanske kan vara så…

Charlotte-Aveback
0

#7: Men det borde ju gälla alla hästraser - inte enbart Islandshästar …?

Kratern
0

Håller med #6 att det går lite mode i Islänningarnas utseende, men gör det inte det på Shetlandsponnyn också?

Jag menar inte hade vi väl dessa överbyggda "taxar" för 10-20 år sedan?

Pyttis
0

Har haft islänningar tidigare och jag måste erkänna att de som jag ser IDAG är NÅGOT HELT ANNAT. För det första så var mina runt 1,30 - 1,35 i mkh, kraftiga benstommar,ryggar etc. Idag händer det faktiskt att jag måste fråga = DET en islänning. Högställda många runt 1,45 + -, tunna kroppar och ben. Ser inte alls så "bäriga" ut som "urmodellen".Fundersam

Att det i allting ska gå mode! Det blir ju ofta olika medföljande problem, på alla djurslag!

moa
0

Jag har islandshäst själv just nu, min är snarare fet än smal. Jag tycker det är hemskt som en del hästar ser ut! Så vill absolut inte jag att en islandhäst ska se ut i alla fall. Tyvärr går det som några skrev mode i hur smala dom ska vara.

Nä ge mig den gamla modellen islandshäst så är jag nöjd!

alvasens
0

Hästarna på Island har i allmänhet mycket bättre hull än de som finns här. Har bekant som bor på Island och har uppfödning, enligt henne är det så.