Håriga täcken.................
Hur gör ni med alla håriga täcken innan ni tvättar dom ?
Hur får ni bort håren ?
Jag borstar först av dom med en rotborste o sen lägger jag dom i ett tvättpåse från ponnyprakt o voila! inte ett strå i maskinen! Men visst, det är svårt att få täckena riktigt hårfria, jag letar oxå efter bättre/fiffigare sätt.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Har oxå problem med hår överallt i maskin, är det något speciellt med tvättpåsarna? Vart tar håret vägen?
Om man orkar kan man ju köpa en så där hårvårdsrulle, men den blir nog snabbt slut!
Vi brukar försöka borta bort så mycket som möjligt, sedan tummla.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Ja jag har ju en särksild tvätt maskin till hästsakerna det är ju jätteskönt så slipper man höra det gnället *S*
Men jag borstar innan och försöker få bort så mycket som möjligt sen är det bara att tvätta och torka och borsta igen ;-)

Jag borstar bort så mkt jag kan med en rotborste sen tar jag en sån klädrulle och rullar av det ja ser. Man får bort det mesta så sen vågar jag slänga det i våran nya tvättmaskin. Skvallra inte

Jag borstar bort så mkt hår som möjligt , men får sällan bort allt .
Borstar med en karda, då lossnar det mesta.

Använder en sån där "fällsten", blir jättebra.
Ingen som har provat med dammsugaren?? Finns bra munstycken som tar bort en hel del hår.
#2 efter tvätt så vänder du påsen ut o in o skakar ut håret, superfiffigt! Inte ett strå i maskinen, annars skulle jag aldrig våga tvätta dom.
Tvättar även hundarnas filtar, benlindor o vojlockar i den.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Var hittar man dom tvättpåsarna, vad jag förstår så är dom rättså stora om hästtäcken får plats i dom.

Dom där tvättpåsarna verkar ju riktigt bra, gubben min sliter sitt hår när jag tvättat täcken, det börjar faktiskt bli lite tunnt där uppe.
Jag tvättar och tumlar alla täcken. Är täcket mycket hårigt kör jag en tom maskin efteråt. I torktumlare samlar allt hår i filtret så det är inget problem.
Problemet är spännena som låter så mycket i maskinerna.

Jag använder diskhandskar å drar längst med täcket då följer allt hår med, super bra om tex har katt inne på möbler också.
#11 tvättpåsarna finns på ponnyprakt, en kompis tipsade mig o jag är såld på dom, inget hår, skrammel eller trams. De kommer i 2-pack, en stor påse o en liten.
gå in på "till dig" sen väskor o sen heter dom tvättväskor.
#15 Det verkar ju riktigt bra!
Lägger in en direkt länk!
Delad glädje är dubbel glädje :)

gud dem verkar ju superbra. jag får verkligen inte tvätta häst saker i vår maskin.. men med de påsarna så kanske…

får inte ner täckena i tvättmaskinen, så här är det högtryckstvätt som gäller. och då försvinner alla hår också..
medarbetare på djurskydd.ifokus
# 17 Lite tips
Fråga inte och tvätta och tumla bara när du är ensam hemma
Jag har tvättat täcken i familjen maskiner i 19 år och ingen maskin har gått sönder för att jag tvättat hästtäcken!
För att få bort håret har jag köpt…Ja du, Det ser ut som ett fyrkantigt rör på en dm. den är gummiklädd och med små gummipiggar på. Det är egentligen till för att "rykta" bort hundhår i bl a bilen. Funkar hur bra som helst och finns i djuraffären.
Jag använder en stålkarda (sådan som finns till hund) och drar med, alla hår försvinner. Jag brukar också köra en tom maskin efteråt (30-minutare). Stålkarda är också helt suverän att använda för att få rent den "hårda" sidan på kardborreband. Gummihandskar fungerar också bra, men är lite jobbigare för händerna tycker jag!
#21 sliter det inte på tyget med kardan?
#22 Inte farligt, men det beror på vad det är för tyg… Om det är vanlig bomull helt OK, är det däremot något med stora trådar som kardan kan dra upp är det mindre bra att använda karda. Använder samma metod för att få bort katthåren (har två långhåriga katter) från överkasten, funkar skitbra!