Priser på shetland
Jag varken säljer eller köper ponnyer i någon större utsträckning - knappt alls.
Så jag vet inte så mycket om prisbilden på shetland.
Skulle vara intressant att höra vad det rör sej om för summor när ni refererar till "bättre betalt". Vad begär ni för era shetlandsponnyer: - föl, unghästar, avelsston, bruksponnyer?
Jag förstår att det beror på en massa olika saker, men det skulle vara intressant hur just du resonerar. Jag tycker t ex att 12 000 kr för en inkörd valack är ett ganska fair pris - fast egentligen är ju inte det särskilt mycket heller när man börjar tänka efter.
En häst som har pass, full stam och frisk borde ju inte säljas under 4000:- oavsett ålder. Sedan om den är inriden så kanske +2000:- och inkörd +2000:- dvs MINST 8000:- för en "funktionell" shetland, men sedan om den är värd något i avel så stiger ju värdet efter hur värderad den är. Ett diplomsto borde kosta 10.000:- (och plussas på om hon är inkörd osv), ett fertilt Elitsto 15.000:- osv. Men lägetär ju låååångt därifrån anser jag… sedan kan folk köpa korsningsföl utan stam och papper för 35.000:- då tycker jag det är skevt…
mina stoföl vill jag ha 7000 kr för. Hingstar vet jag inte riktigt men inte under 4000:- En riden och eller körd ponny som är lagon ålder tycker jag är värd 8000-10.000kr. Hjälper en vän medett diplomsto som är på inkörning och när hon är klar och startat på banan en eller två gånger är priset 15.000 för henne.
Puttar upp denna tråd. Jag skrev lite om priser i annan tråd nyligen, men det blev borttaget. ( Inte rätt tråd att skriva om det i <9
Vad tycker man är ett vettigt pris på ett bra stammat sto som är både körd och riden, och meriterad ?
Personligen är min åsikt 15- 20 tusen.

Jag har ju begärt 15.000 för ett diplomsto som inte är inkörd eller något sådant , det är de värda tycker ju jag.
Sen ibland kan jag tänka mig att gå ner om man säljer tex 2 st ston till samma ägare kan man ju ev ge lite rabatt osv om man tycker det känns bra.
Ett bra sto med tävlingsmeriter , inkörd, riden osv tycker jag ska kosta 20 tusen om jag ska vara ärlig.
En häst är värd vad någon är villig att betala för den.
Jag kan hålla med om att man borde få 15-20' för ett bra sto som är körd och riden, men verkligheten är ju inte alltid samma som önskemålen. Tittar man på köpesannonser så vill ju många shettisköpare inte betala mer än 5.000 för en genomsnäll, riden och körd ponny, oavsett kön eller stam. Och helst då inklusive komplett utrustning…
Gapet mellan köpare och säljare är ofta väldigt stort, så man tvingas välja på att låta bli att sälja eller att reducera priserna kraftigt.
Idag är det nog köparens marknad mer än nånsin. Förr har det inte varit svårt att få det man ville ha för en ponny men nu verkar det stört omöjligt. Och när man då dessutom sitter i en sits med en sjukdom som blossat upp och man måste dra ner på antalet så får man väl nästan skänka bort hästarna tyvärr. Skulle önska att det var annorlunda men måste man av olika skäl sälja och köpare inte är villiga att betala marknadsvärde så får man sänka priset drastikt tyvärr. Sitter i den sitsen just nu tyvärr och har 2 mycket fina ston till salu för endast 7000:- st eller bud. Inte mycket intresse där ändå tyvärr.
Amor vincit omnia 
#6, "men måste man av olika skäl sälja och köpare inte är villiga att betala marknadsvärde så får man sänka priset drastikt tyvärr"
Marknadsvärdet är väl just det låga pris som köparen är beredd att betala (om det finns säljare som går med på det priset)
Mina ston köpte jag för 10-11', fina och inkörda. Jag tycker att det är löjligt billigt!! Men när nu marknadspriserna ser ut så betalar jag förstås inte mer "bara för att". Igår blev jag erbjuden ett sto gratis!? Det är ju inte klokt!
Ja visst är det köparens marknad, men FANNS inga ponnyer i 5000 kr klassen blev man tvungen att betala ett skäligt pris. Jag tror egentligen alla vill ha mera betalt för sina små.
Det är en nedvärdering av shetlandsponnyn att ta för lite betalt för dom, låga priser ger negativa signaler.
#8 - och vi är återigen tillbaka på det faktum att vi med fullstammade shettisar konkurrerar med alla de ostammade a-ponnyer som finns på marknaden för en spottstyver. De som vill ha en sällskapsponny eller en ponny till barnen att rida lite på bryr sig föga om SSS-pass eller full härstamning om det innebär att de får betala mer än det dubbla, Tyvärr…
Dessutom betalar folk glatt dubbelt så mycket för en hundvalp som för en riden shetlandsponny…
När jag sålde min valack i höstas va han 5 år, vuxit över maxmåttet, riden och körd men ej utbildad, välhanterad och välvårdad fast ngt överviktig. Jag fick 10´utan problem och då medföljde endast en grimma.
Jag hade dock inte gått ner i pris om någon försökt pruta, då hade han fått stanna.
Nu har han ett toppenhem, kunde inte fåttt det bättre :)

Jag har sålt unghingstar för 5000 kr det är jag nöjd med , då har ägarna själva stått för kastreringen och jobbet som blir med det .
Vi har fått vad vi har begärt för våra ston och hingstar och är väldigt nöjd så, men så har jag väl haft tålamod att vänta in rätt :-)
# 9
Jag är väl medveten om hur läget är. Jag menar att vi kan höja statusen på små hästar överhuvudtaget. Man ser ju hur det är med blandrashundar som går att sälja för både 5-10 och 15 tusen. Man har höjt statusen på dom genom att ta betalt för dom. Lika så med travare som inte duger på banan, de har fått bättre status genom att kallas ridtravare och att man faktiskt tar betalt för dom. Ja visst finns det sådana som är nästan gratis också, men man kan nog inte riktigt komma ifrån det helt.
Priset på våra små har gått upp och ner i perioder, då vi började var de ganska billiga för att sen stiga radikalt till det prisläge där de bör ligga. För att på senare tid återigen gå till bottenpriser. Det är klart att efterfrågan styr priset lite. Men även det går att göra något åt.
Vi har också sålt en del hästar på sistone, inga problem att få betalt, bara man inte har bråttom, vi har fått det vi begärt.. Vi säljer också ettårshingstar för 5 tusen, okastrerade, och inte mer hanterade än vad som är brukligt för en ettåring.