Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 7242 ggr
[esile]
0

Mått på shettisbox?

Nån som kan siffrorna i bakhuvudet bara sådär? :)

Mija
0

Det är 4 kvm till shettis, varav den kortaste sidan på boxen för vara 1,60.

Fölningsbox är 4,5 kvm och kortaste sidan på boxen får vara 1,90.

Emma-Andersson
0

#1 Kan tillägga att detta är minimi mått det finns ingen övre gräns hur stor en box får vara.

Personligen tycker jag att 4 kvm är lite lite för en shettis.

ThiffannyJ
0

#2 Det tycker inte jag.

Våra minisar har väldigt bra med plats i sina 4 kvm boxar. De får plats med sina föl också om så behövs.

Mina standard har fått stå i större boxar, men trivs inte i dem, så de står mer än gärna i dessa boxar, och har plats att båda ligga ner och rulla runt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Emma-Andersson
0

#3 ok, kan ju bara referera till mina egna pållar som trivs som fisken i vattnet i våra "små" boxar på 6m2. :)

Annette
0

Har man stora boxar för sin egen eller hästens skull, undrar jag? Mina hästar vilar när de är inne och står på samma plats i boxen hela tiden, de hittar sina favoritplatser. Egentligen skulle de må lika bra i spilta.

Kris_J
0

Mina boxar är 4, 5, 6 m2.  4m2 är stort om man gämför vad man kan råka hitta i vissa stall, där den stackars shettisen hamnat på undantag i en "skokartong".

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

Mitt äldsta sto trivdes inte alls när jag ställde henne i en av våra större boxar på 11 m2 hon bara vandrade runt, runt, fick ingen ro alls. Nu står hon i sin lilla box på 5 m2 och trivs hur bra som helst. Däremot skulle jag inte vilja ha en fölbox på 4,5 m2, det känns väldigt litet.

Mossedal
0

En liten erfarenhet jag fick då jag hade ridskola… vi hade både boxar på 6kvm och spiltor på 1,5 x 3m (avdelade boxar).

Till de allra minsta ponnyerna satte vi upp grindar bak på spiltorna, så de kunde stå lösa i spiltan…. det fick man INTE ;-))) Måtten var helt OK, t.o.m mycket i överkant om de var uppbundna och med bravur godkända av inspektör. Men så fort vi kopplade bort grimskaftet räknades det som box och blev då för små och fick nedslag av samma inspektör!!??

Kanske tänker jag fel men ytan är ju densamma för hästen - bara det att i spiltvarianten är hästen dessutom låst i grimskaft. Är det bara jag som tycker att det måste vara bättre för hästen att vara "lös" i en spilta än uppbunden?

Nu har vi ju inte riskola längre, och våra pållar går mest ute. Men när de är inne vill de helst dela box… och jag låter dem välja själva. Lyssnar mer till hästarnas välbefinnande än inspektörens Cool Men jag ska bygga om stallet, så vi får stora boxar som uppfyller alla krav på gemensamhetsboxar - inte för att jag tror att hästarna bryr sig… men en ev. inspektör gör :-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

h00jff
0

Till mini (mindre än 85 cm i mankhöjd) är det godkänt med box på bara 3 kvadrat. För 85-107 cm i mankhöjd är det 4 kvadrat som gäller.

Fölbox:
< 86 3,5 kvardat
86-107 4,5 kvadrat

Takhöjd måste vara minst 220 cm.

[esile]
0

Hoppsan, sambon måste ha missuppfattat något när han letade efter info hos jordbruksverket då han fick för sig att  boxen måste vara 7 kvadrat… :o

Frida-E
0

#10 7 kvadratmeter är Jordbruksverkets rekommenderade minsta boxyta för a-ponny.

AnnaLundin
0

#11 - nu är du ute på cykeltur och vinglar!
7 kvm är minimimått för en box till D-ponny

Så här står det på Jordbruksverkets webplats:

Dessa mått gäller för boxar
Tänk på att när det gäller box och ligghallsmått är det ofta bättre att ha större mått än de mått som vi anger här nedan. 

Boxar för individuell uppstallning

Hästens mankhöjd (m)

Boxens area (m2)

Bredd (m)

<0,85

3

1,5

0,86-1,07

4

1,6

1,08-1,30

5

1,9

1,31-1,40

6

2,1

1,41-1,48

7

2,2

1,49-1,60

8

2,35

1,60-1,70

9

2,5

>1,71

10

2,7

Frida-E
0

#12 Förlåt, jag menade att det är minsta rekommenderade mått från Svenska Ridsportsförbundet.  Jag har ett häfte därifrån som heter Bygga för häst, där står det 7 m2 med kortaste sidan 2,2 m för A-B-ponny. Det är skillnad på rekommenderade mått och lagliga mått. Jorbruksverkets minsta lagliga mått är precis som du skrev.