Höökstäcket!
Någon som vet hur tjockt vintertäcket till ponny är som Hööks har?
Skulle gissa på 300gram tror deras förra var det och jag tycker de verkar vara lika tjocka.

jag har köpt ett sånt.. men har ingen koll på hur tjockt det är hehe.. men kan kolla imorn när jag e i stallet… men skulle chansa på 300
på tok för mkt tycker jag. Ja det stämmer med 300 g stoppning

Misstänkte att det var nåt sånt! Synd att Hööks inte kunde ha lite mer att välja på. Med lite mindre gram i och så! Nåt å fundera på kanske? Ni som jobbar på hööks
Jag är iallafall nöjd med Hööks vintertäcke. Har det på Bill då han är rakad och vill att han ska vara varm och inte frysa.
Mne jag skulle vilja att de gör lite mer täcken i små storlekar så som ett stalltäcke, inte då fleece, utan ett sådant som är med lite stoppning. Det har jag bara hittat på Eko city gross i stl 85. mne eftersom jag ofta är på hööks så vore det ju bra om de hade det oxå
Hööks vintertäcke ligger på 280g polyesterfyllning
Hööks har plockat fram inne täcken till små hästar förut, men då har dessa tyvärr inte sålt så bra. Men vi som jobbar här brukar trycka på rätt bra, så vi håller väl tummarna på att det kommer lite med saker i små storlekar.
Ädelssons Sadelmakeri
#6 ja vad bar att ni gör det!

#6 Okej det låter kanon
Jag vet ju inte om din häst är rakad men varför inte annars satsa på hööks regntäcke? De har ju en väldigt tunn fodring och jag tycker att de är jättebra mot regn.

Jo men det är ett vintertäcke jag ska ha! Regntäcken har jag gott om
Men skulle vilja ha ett täcke med kanske 220 gram i eller nåt sånt.. Gärna rutigt med
Hej
Gå in på www.hastshopen.se så finns det täcken med 200grams fyllning. Men de kostar en hel del.

Joo och 1800 kr e lite väl tycker ja då pållarna i hagen bara sliter sönder dem!
Det finns för 980 tror jag men de är ändå väldigt dyra. Hade nog satsat på att ha ett fleecetäcke under ett regntäcke. Annars vet jag att horze.se har stallthermotäcken med 150grams fyllning, ett sådant kanske du kan ha under ett regntäcke.

Jag har precis hittat ett nytt vintertäcke för 150 kr:D Så nu behöver ja inte leta mera

Begagnat men nytt:D Använt en gång så de va jättefint
Ibland gör man sina fynd:D
Hööks regntäcke är fodrat med någon filt eller vad det är. Jag har ett sånt, det funkar minst lika bra som ett tjockare täcke.

#17 Jo det kan hända men inget jag lägger på min häst som är rakad när det är 15 minus:D
#18 Du kan ju alltid lägga ett fleece täcke under =)

#19 Joo men tycker fleecetäckena brukr glida bak å skava så dant
Har ingen fleece som ligger super tyvärr.. Dom e alltid så stora i halsen
#20 vad synd, jag har flera täcken som passar super på dom små, det ena är faktiskt köpt på hööks

#22 Vilket snyggt!! Var hittade du det?
Delad glädje är dubbel glädje :)

Ja jag gillade det skarpt
150 kronor på blocket, använt endast en gång
Men märket är trend och det brukar finas på ekohallen! Detta hade kostat 595 kr tror ja hon sa

#23 Tack förresten
Jag gillade det!!
#22 Det ser ju fint ut men pålle ska väl inte ha det på än väl? Bara en undran… men fint var det

#22 Haha nej nej! Nu går han med ofodrat regntäcke
Va ju bara tvungen å ta en bild å lägga ut här å visa när ja berättat att ja fick tag på ett så billigt
Jag kan tipsa om att Börjes i tingsryd har 2 st olika täcken för shetland. Ett regn och utegångs täcke för 199 kr och ett utegångstäcke vinter för 218 kr. Vinter täcket har 200 grams fyllning. Båda finns i strl 85-105 cm.

#29 Har ett sånt vintertäcke.. Men min åsikt: Värdelöst! Förstår inte riktigt hur man kan göra täcken utan bogveck.. Så nja.. Dom får inte nåt bra betyg från min sida.. Men alla e vi ju olika så finns väl kanske några som gillar det iaf
#30 De kanske inte tror att det behövs på så små hästar. Jag fick katalogen hemskickad idag o såg täckena. Har inte sett dom IRL.
Jag har börjes vintertäcken och jag är nöjd med dem. Använder sällan täcken ute och gör jag det så är det bara tills dess att pållen är torr och inte varm (efter arbete) Eller om de står inne med ett täcke (i fall man badat av efter ett kvällspass på vintern) och då behöver de ju inge bogveck tycker jag.
Man får vad man betalar för, som med så mycket annat. Prisvärt tycker jag! (sen kan man ju alltid disskutera de, i min mening, gräsliga färgerna som är nu, jag köpte när de var olivgröna med inslag av begie och vinrött, hel ok färger för mig).

Personligen tycker jag Börjes täckena har dålig passform, de åker gärna på sniskan när hästarna är ute o busar. Hööks täckena är för små i halslinningen o det blir en glipa fram när man knäpper dom
Köpte regntäcken från Haglunds förra året o de har jättebra passform. inmte jättedyra heller, drygt 300kr
Hur är haglunds i storlekarna? Har fått för mig att de mista är 115 men jag kanske blandar i hop dem!

Dom är suveräna, köpte storlek 105cm o de sitter bra på mina kusar iaf.

Som sagt har ett sånt Börjes vintertäcke och det är inget min häst kommer få använda igen mer än i nödlägen då han fick bogskav av det förra året! Så det är säkert bra i vissa lägen men inte om man ska ha det varje dag!
Sen tycker ja inte passformen är den bästa! Så för min del blir de inga börjestäcken utan bogveck! Men som ja sa innan. Alla e vi ju olika å detta är min åsikt
Haglund.. Får kolla dem då! Men 105.. Är det vad du brukar ha på alla täcken till dina pållar? För min har ju 95 så skulle han kunna ha ett 105 tro? Om dom e små i storlekarna kanske
Läser i katalogen från Hööks: 280g polyesterfyllning!

#36 Mina hästar är iof av det större slaget o 95 täcken är för små, 105 täckena är något för stora, skulle allra helst ha täcken i strl 100. 105 täckena sitter bra iaf o ger inga skav, glider inte på sne o ger bra rörelsefrihet

Okej! Men finns dom inte i 95 så blir de inget sånt för min del då:( För min kan ha 95 men inte större:( Men får kolla dem iaf:)

Ett allmänt tips till alla som ska köpa täcken till sina hästar, ha ALLTID med ett måttband eller liknande (eller låna i affären) och mät rygglängden på täcket. Det är väldigt sällan måtten stämmer överrens med vad som står. De 85 täcken jag har mätt har varit allt ifrån 71 till 110 cm!
Jag skojar INTE!! 

Joo det kan ja hålla med om att det är så! Min pålle som har 95 har kunnat ha både täcken i 85 å 105! Så ibland börjar man fundera på hur täckestillverkarna mäter!
Var och löshoppade några pållar i dag, och de som äger gården hade en shettis som tyvärr gick bort förra året, 32 år ung. Nu fick jag en del av dreas shettistäcken (för en billig peng) då de inte har användning av dem.
Detta är i alla fall Hööks vintertäcke i stl 95 cm. Men det är väldigt trångt i bogen, så jag satte på det på en av våra minihingstar. Han fick ha ett varm täcke, då han blev svettig efter löshoppningen.
Tycker det duger, även fast det är lite långt i ryggen, men hellre det än att de är för korta.
(ursäkta för dålig bild, tagen med mobilen)