Gruvponny
Man kan väl misstänka att Pip är var en shetlandsponny, imponerande hur som helst.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=134863

Här är Pip
#1 Tack, tänkte precis att jag saknade bilder till artikeln!
mycket häftigt! Tänk att han trots att han levde ett hårt liv i sin ungdom blev så pass gammal. Häftigt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag fick tårar i ögonen en gång när jag läste en artikel om en gruvponny som för första gången togs upp ur en gruva. Han var född under jord, och hade levt i gruvan hela sitt liv. Det var en bild på honom presic när han vinchades upp ur gruvan med någon sorts talja. Han hängde i en sele och hade ögonen förbundna för att skona honom från solljuset. Nu kommer jag inte hur gammal han var, kanske 10-15 år, och han ALDRIG varit ovan jord.
När jag var liten läste jag en följetong av Lena Fruberg (det var åtminstone hon som ritat) som handlade just om gruvponnyer (shetlandsponnyer). Har för mig att denna var i tre delar och den berörde mig enormt djupt. Tänker fortfarande på den ibland. Måste ha varit någon gång på 80-talet.

samtidigt som det är lite tragiskt, är det ju så våra shetlandsponnyers förfäder har levt, så jag tycker det är intressant.
han såg fin ut på bilderna måste jag säga.
Åh vad sorlig den serie var…brukar också tänka på den ibland.
Skulle vilja ha tag på de Min häst som de var med i …men skulle säkert tjuta nu med fast jag är 37 år =0)