Vad är bra?
Jag skulle gärna vilja ha svar på följande två frågor.
1) Vad är målet med shettisaveln i Sverige?
2) Vad är en bra hingst/sto?
Jag sökte svaret hos SH för 30 år sedan och fick då till svar:
"Du får väl fråga någon gammal klok gubbe"
Men sade jag, det finns väl något nedtecknat om vad som är bra?
Svar: "Nej"
Så min fråga är fortfarande obesvarad.
Kanske någon av ni kloka kan ge mig ett svar på
hur man definierar/beskriver en bra hingst eller sto och
**var denna målbeskrivning finns nedtecknad???
**
**eller är avelsbedömningen bara grundad på en subjektiv värdemätning som går i arv???
**Svar med ordet *bra* och utmärkt i accepteras ej av mig.
Jag är inte speciellt klok, men jag kan läsa innantill. Det finns en rasstandard, och där är den ( antar jag) ultimata shettisen beskriven. Målet finns också beskrivet i SSS stadgar.

Sveriges shetlandssällskaps ändamål är att underlätta aveln av shetlandsponnyer och dess brukbarhet för rekreation och sport.
Denna målbeskrivning betyder = hjälpa/gynna/underlätta aveln av shetlandsponnyer samt dess funktionsduglighet för avkoppling/nöje och sport.
För att uppfylla föreningens mål behövs verkligen inte någon centraliserad avelsvärdering eller någon avancerad uppfödning. Här står inte att vi skall förbättra shetlandsrasen heller!
Mina snabba kommentarer till rådande rasstandard nedan i svart.
Höjd _- 107 cm är högsta tillåtna mankhöjd vid fyra års ålder eller äldre. 105 cm är högsta tillåtna mankhöjd vid tre års ålder.
_Nästan ok, oklart var man mäter, mankens högsta punkt eller ?
Hårrem - _Hårremmen ändras beroende på årstiden.
_OK, men säger inget._
Vinter: Dubbel hårrem med täckhår som skyddar mot regn och håller ponnyns hud helt torr i det värsta vädret.
Rätt ok,_ **men överdrivet enligt Djurmiljöenheten för då behövdes inga stall.
**_Sommar: Som kontrast är sommarhårremmen kort och skall vara vackert silkesglänsande.
Man- och svanshår skall alltid vara långt, rakt och rikligt samt hovskägget rakt och silkesglänsande.
_Rätt ok, förstår varför Holländarna och vissa här förbrukar så mycket hårspraj.
Färg - _Alla kända hästfärger är tillåtna, utom tigrerade.
_Perfekt beskrivning, går nästan ej att misstolka. Men vad menas med alla kända, var finns dessa upptagna?
Huvud - _Huvudet skall vara litet, proportionerligt och välburet.
_**Ej OK, Vad menas med litet, proportionerligt och välburet?
**Öronen skall vara små, ej ok vad är smått? rättuppstående = ok och brett ansatta ej ok vad är brettmen pekande väl framåt nästan ok men vad är väl?Pannan skall vara bred ej ok vad är bred med vakna, mörka nästan ok och intelligenta ögon ej ok fullständig gallimatias _.
Mulen skall vara bred med vida öppna näsborrar.**Ej ok vad är bred och vid?
**Tänder och käke måste vara korrekta.
_Gallimatias vad menas med korrekta?
Kropp - Halsen skall vara väl ansatt mot bogen, ej ok vad , är väl, alla halsar sitter bra på vilken i sin tur skall vara sluttande, ej stupande och sluta i en väl markerad manke. Ej ok vad är stupande, sluttande och väl. Kroppen skall vara stark ej ok vad menas med stark med stort hjärtutrymme, ej ok räcker det inte med att hjärtat får plats.
väl välvda revben ej ok väl igen,
stark och muskulös länd. Ej ok stark/muskulös om muskel?_
Korset skall vara brett och långt med en väl ansatt svans.
_Ej ok vad menas med brett,långt och väl ansatt?
Hovar - Hovarna skall vara hårda, **ej ok Hur hårda?
**Runda = ok men hur många har det och välformade ej ok och inte korta, trånga, sammandragna eller tunna = bra försök till precisering.
Framben - Frambenen skall vara välplacerade = gallimatias igen_
med tillräckligt bra och vad är det?och flata ben s_om tidningspapper? _Underarmen skall vara stark,_ej ok vad är stark _skenbenen korta och väl_ vad betyder kort och väl? inskenade samt kotorna spänstiga = ej ok gummiben?
Bakben - Låren och skankarna skall vara starka och muskulösa med välformade, starka hasar, varken för vinklade eller för raka. Bakifrån sett skall bakbenen inte vara för brett ansatta eller hasarna inåtvridna. Ej ok, upprepning av starka, välformade, varken för det ena eller det andra, brett, en fortsatt upprepning av ord som inte går att värdera.
Rörelser - Raka fria rörelser med användande av varje led, väl följande sitt spår. Rätt ok.
Allmänt - En mycket framträdande och väsentlig egenskap hos shetlandsponnyn är dennes generella uttryck av vitalitet, utstrålning, styrka, uthållighet och robusthet. Ej ok, bara reklam. verkar snarare stämma bättre in på tigrar och lejon.
Varför inte lämna ut denna beskrivning till era vänner och låt dem gissa vilket djur/ras det rör sig om. Eller till någon konstnärligt begåvad person och låta denne rita upp djuret efter beskrivningen.
**
Min slutsats är att rasbeskrivningen och föreningens mål ger föga vägledning för en avelsvärderare eller uppfödare.**
#1 Är du säker på att rasstandarden avser Shettisar?
Min fråga är fortfarande obesvarad, vad är bra?

puttar, nyfiken på svar….

#0 Varför kan inte Du ta och upplysa oss mindre kunniga istället? För nog har du väl kommit på svaren, om än inte annat så dina egna mål och vad du anser är bra? Efter 30 år i "branschen" går du väl själv under epitetet "gammal klok gubbe" vid det här laget?
Bara för att ingen ska missförstå:
Jag är allvarligt intresserad - försöker inte göra mej lustig.
också nyfiken vart detta går….
Din första kommentar till rasstandarden tyder ändå på en del okunnighet. Det finns inga som helst oklarheter VAR man mäter mankhöjden. Det vet en mätman.
I övrigt kan jag hålla med om att det finns vissa oklarheter hur man ska tolka rasstandarden.

#6 Varför relaterar du till "mätman", varför inte skriva hur man mäter då? Du svarar inte sakligt på frågan, bara okunnigt för att använda mig av ditt eget språkbruk.
#7 Jag är inte mätman. Och någon annan ska heller inte mäta ponnyn enligt mig.
Angående mätning finns olika regler tex:
Måttet skall tas på mankens högsta punkt, vilken i tveksamma fall fastställes i samråd med veterinären, detta gäller vid mätningar för mätintyg i Sverige.
Vid int vet bes för shetlandshingstar garanterar man inte att mankhöjden är precis såvida den inte är utförd enligt JMB:s regler och man tvingar ingen att göra dem enligt JMB:s regler. Men ponnyn skall mätas "immediately above the spinous process of the 5th thoracic vertebra".
Veritas odium paretFörvånad
#9 - det är ju faktiskt så att mankhöjd inte är något absolut mått, eftersom hästens framben faktiskt inte sitter fast i skelettet utan är upphängt i ligament och dessutom består av ett antal leder som kan "flexa" beroende på t.ex trötthet, belastning eller kanske "upprymdhet". Det är därför mankhöjden kan variera en hel del.
#9 jag är mycket väl medveten om att mankhöjden inte är statisk, ville bara delge reglerna….

I rasbeskrivningen är höjdmåtten nästan det enda mätbara i hela beskrivningen. Men även här är det uppenbart att det verkligen inte är så lätt att bestämma ett korrekt värde för shettisens höjd. Och även om mätmannen gör allt rätt efter konstens alla bestämmelser så är precis såsom Anna L (#10)påtalar måttet +/- ett antal mm beroende på hästens hållning vid mättillfället.
Väntar fortfarande på kommentarer till målet i föreningen och Vad som är bra?
Är värderingarna bara subjektiva omdömen och har bara en relativ betydelse utifrån någon värderares egna tyckande om vad som är bra? Förutom mankhöjden, vilken vi nästan kan bestämma?
Dog hästkunskapen tillsammans med greve C.G Wrangel?
hittade en gammal tråd som jag, försiktigt puttar upp till ytan.
Är också intresserad av att få svaren på Carl-gustaf's frågor.
Rasbeskrivningen säger ju inte så mycket om hur ponnyn ska se ut, det är mycket som kan tolkas lite "hur man själv tycker".
# 2 Det finns flera "modellponnyer" inom shetlandsrasen. En av dem är den ponnyn som är finns i inlägg #1 i Uppställning på utställning
tråden.
Ett bra sätt att lära sig standarden är att se många ponnyer helst live med bilder är också bra framför allt på modellponnyer
Annette kan du länka till bilden?

[
](http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cb085591-cfdd-451a-8e89-a87d461085a4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup) href="http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cb085591-cfdd-451a-8e89-a87d461085a4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Först måste jag beklaga eftersom C-G uppenbarligen har fött upp shetlandsponnyer i 30 år utan att veta hur de ska se ut.
Sen - många av de "frågetecken" angående exteriöra detaljer som kommenterats i #2 är inget annat än grundläggande exteriörbedömningskunskap. Vad som är en välansatt hals, välburet huvud, väl inskenade ben etc är inte på något sätt rasbundet utan samma benämningar används för alla hästraser. En exteriörbedömningskurs hade gett svar på de flesta av dessa frågor.
Exakt HUR en shetlandsponny sen ska se ut (rastyp) går inte att återge i ord. Och det finns ju bevisligen viss variation i hur man ser på detta både mellan olika uppfödare och olika länder. Våra exteriördomare får lära sig under sin utbildning hur en bra shetlandsponny ska se ut och de flesta av dem delar gärna med sig av denna kunskap. Det har varit domarrepresentanter med från moderlandet på hingstpremieringarna i några år, jag har inte hört att de har haft några avvikande åsikter i frågan om rastyp jämfört med vad de svenska domarna har ansett. (någon kanske vet bättre än jag i just den frågan?) Ett bra sätt att lära sig hur en shetlandsponny ska se ut i sin rastyp är att studera många ponner på t.ex utställningar, där de utbildade domarna bedömer ponnyernas kvalitéer. Studera dessa ponnyer och lär in hur de ser ut och vad domarna kommenterar om dem för att lära mer om vad som anses vara bra eller inte bra.
#0 Om jag ska göra en reflektion på dina frågor så skulle jag svara enl. följande, men det är min högst personliga åsikt
.
1. Fråga: Vad är målet med shettisaveln i Sverige? Mitt mål är att föda upp friska sunda individer med gott lynne och som kan tillföra något för Sveriges framtida avelshästar inom Shetland.
2. Fråga: Vad är en bra hingst/sto? Min åsikt är att ett bra sto/hingst är en individ som bevisat sin avelsduglighet genom att gång på gång få avkommor som blir väl godkända vid premiering. Med det menar jag diplomston/godkända hingstar osv. Det är inte säkert att stoet/hingsten själv är den "allra högst bedömda individen" i Sverige… men om hon/han fått en rad mycket bra avkommor med jämn bedömning så tycker jag det bevisar att det är ett BRA sto/hingst.
Jag är ju bara nybörjare jämfört med dig, men detta är vad jag strävar efter och det målet jag har med min avel 
Vad tycker ni andra??? Ingen annan som har åsikter om vad ni tycker är ett bra sto/hingst??

Var kan man hitta rasbeskrivningen på Shetlandsponnyer från Moderlandet ?
Någon som vet lite snabbare än att jag letar 
#18 - Om jag inte minns galet så är den svenska rasbeskrivningen är en översättning av moderlandets, i princip rakt av.

#20 Tack, vad snabb du var.
Hade inte länken kvar sen jag bytte data.
#16 Ett bra sätt att lära sig hur en shetlandsponny ska se ut i sin rastyp är att studera många ponner på t.ex utställningar, där de utbildade domarna bedömer ponnyernas kvalitéer. Studera dessa ponnyer och lär in hur de ser ut och vad domarna kommenterar om dem för att lära mer om vad som anses vara bra eller inte bra.
Tyvärr är det ju JUST DET som är problemet…. Domarna lägger in för mycket EGET TYCKANDE och det är därför svårt att riktigt få reda på hur Shetlandponnyn SKA se i ut. I original liksom. Utgångspunkten INNAN domaren lägger till sitt eget tycke och smak. Någon som förstår vad jag menar…?
Jag skulle önska att domarna var mer överens om hur en Shetlandsponny ska se ut. Samt att rasstandarden skulle vara mer utförlig. Jag menar "Kroppen ska vara stark osv." säger inget om ifall ponnyn ska vara kvadratisk eller inte.
Dagens Shetlandsponnyer är ju (som vi alla diskuterat förut) mycket långa och oftast överbyggda. Var står det att det är SÅ de ska se ut?
I stället för att bara hoppa på mig nu (som vanligt) så kanske någon verkligt kunnig på detta kan svara mig VAR det står.
#23 - Frågan är om det verkligen ÄR så mycket personligt tyckande eller om det faktiskt är så att domarna har fått lära sig under sin utbildning till domare hur de ska se ut. Det är tämligen sällan de är oeniga om "de bästa" ponnyerna, det är de som ligger två snäpp under som de oftare är oeniga om hur det ska värderas.
#24 Hmm… skulle vi ALLTID köra med kataloglösa utställningar är jag inte lika säker som dig på det.
En skönhetsbedömning ska ju inte bedömmas efter stam. Och finns inte stammen att tillgå tror jag vi får väldigt skilda poäng även på "de bästa"
OBS! min teori…. Men skulle vara värt att testa.
#25 Jag tror inte att poängen skulle ändras på "de bästa" bara för att domaren vet stammen eller ej. Varför skulle den göra det? Titta på hur det bästa ser ut i sin exteriör, låg en bild ute förut på Furunäs Orchideé, tror inte hennes poäng skulle ändras bara för att domaren inte vet hennes stam, ja menar titta på HUR de "bästa" är byggda.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#25 Jag tror inte på din teori. Men jag vet att en hel del människor är helt på din linje.
#26 Om en av "de bästa" kan få 37p på en utställning och två veckor senare får 42p på en annan utställning.
Vad tror du kan ha orsakat t.ex 2p skillnad på typ? Jag bara undrar?
För mig känns det i alla fall konstigt.
# 28 Hade du frågat mig för tio år sedan hade jag sagt att det inte kunde vara så men nu har jag tänkt om. Vi har fotograferat våra ponnyer massor före, efter, under en utställning. Det har lärt mig mycket det kan skilja mycket mer än i alla fall jag trodde. Att en ponny som inte har en bra dag kan tappa poäng på rörelserna förstod jag innan, men att det ändra sig så i utstrålningen trodde jag inte var möjligt.
Om en ponny normalt får en 8 på typen men just på en utställningsdag sitter varje gram på rättställe, ponnyn är pigg och glad och visar sig på bästa sätt med massor av utstrålning. Den får en 9 på typen.
En vecka senare är samma ponny på utställning, den har några fått några kilo plus, och är helt oengagerad och ser trött ut. Då kan 8 lätt halka nertill en 7.
Ett utställningsresultat är för dagen. Det kanske är det som driver så många människor att ställa ut sina djur av olika slag. Det finns alltid en drivkraft att förbereda och pyssla om sitt djur på bästa sätt för att få ett poäng extra.
#28 - vi kan inte heller komma ifrån att ett visst mått av "tycke och smak" spelar roll mellan olika domare. Den ena domaren kan välja den högre poängen där den andra väljer ett snäpp lägre på samma ponny.
Vi är nog många som har noterat att det finns en avvikande bedömning vid något enstaka tillfälle för våra ponnyer. Jag har två sådana, där det ena exemplet är den av mina ponnyer som fick 43 p i höstas. Hon fick hela 36 p på treårspremieringen och guldbelönades någon vecka senare på utställning. Har haft upp till 43 p även som unghäst också. (detta var mååånga år innan jag köpte henne)