Ont av fällningen
Är det någon som har ett bra tips då jag har en häst som har väldigt ont av sin fällning , går inte att röra från manken och bakåt , han kryper ihop och sätter sig nästan på baken så äckligt tycker han det är när man rör honom , allra helst på magen .
Han är säkert öm , han får ju b- vitamin i maten men frågan är om man kan göra något annat för att hjälpa honom han ska ju visas snart igen och köras hm och just nu vill jag ju inte borsta han ens , för jag vill ju inte att han ska bli skrämd .
Jag hade en sån häst en gång. Vi pleggade den och rakade den tidigt på våren. Den fick hur fin päls som helst sen.

#1 Lite dumt att göra det nu då han ska visas i april igen ;-) .. Hade det varit någon annan häst hade jag ju gjort så men med den här går det ju inte .
Det värsta är ju att han blir så rädd nu bara man närma sig och knäar nästan och jag tycker så synd om han .
Vårat gamla new forest sto mådde också väldigt dåligt och sparkade och hade sig efter oss när hon fällde hm och där gjorde vi så att vi rakade henne i slutet på decemver, när man väl visste hur hon skulle bete sig , men här är det ju första gången jag har märkt av det och iof förra året höll jag inte på att jobba med honom på det viset iof :-)
#2 Aha, det är Bethoven… Hm, du får prova ge honom Finadyne tycker jag, smärtstillande.
Kan du inte be vetrinären komma ut och ge b-vitamin, det brukar skynda på lite mer än när dom bara får det i maten.
Be veterinären spruta med Beviplex och Ultrasan så brukar pälsen rasa av.

# 4 Det blir till att ringa vet på måndag och be han komma ut .
#5 ok ska ringa vet på måndag då , jag vet ju att man kan spruta bara B vitamin men bra om det finns några andra tips , man lider ju med stackarn .
MÅSTE du borsta nu?
Det låter ju lite överdrivet att plegga och "finadyna".Ge honom rejält med Bvitamin och låt honom vara ett tag. Lite knepigt med körning och visning, men det blir väl inget rejält gjort om han är så öm i kroppen ändå.

#7 Nä jag måste inte borsta men han måste köras lite om han ska kunna göra sitt bruksprov ordentligt. B- vitamin i flytande form har han fått ett bra tag nu
#8 Ursäkta att jag är envis, men du har ju en och en halv månad till visningen, då kan han väl vara ifred i någon vecka eller två. Då är väl "det värsta" över.
Kavallerierna förr i världen lät hästarna vila ett par veckor höst och vår vid pälssättning/fällning.

Min gamla NF fick alltid vila lite i hårfällningen, för hon blev hemsk att rida.

#9 En vecka eller två har alla redan gått och han har fått vila i 1 månad , men han verka aldrig sluta fälla och en och halv månad är faktiskt inte lång tid om man vill att det ska bli bra om jag ska vara ärlig.
Sen är det ju bara en månad+ någon dag tills det är dags :-)
#10 Våran gamla belv också hemsk som sagt men henne klippte vi ju när vi kom på varför hon blev så hemsk ;-)
#11 Sorry, jag ska inte komma med fler "goda råd"! Jag förstår hur frustrerad du känner dig.
jag tycker inte det är fel att ge smärtstillande till hästar som har ont, oavsett vad den lider av, MEN man ska inte träna den samtidigt så då ska den vila.
Jag har gett både beviplex och ultrasan till mina hästar och de som inte fått det har fällt lika snabbt MEN de har fått olika pälsar av det efteråt.