Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 573 ggr
lukas06
0

Hur mycket orkar dom små??

Hej jag har en fråga hur mycket man vågar att köra min lilla kille på 3 år han vart inkörd i höstas sedan är han inte körd något fram tills för ca 2 veckor sedan. jag har kört han ganska korta svängar med lite trav då oxå ca 4 gånger på nästan två veckor, vet inte hur sakta man lär ta det med dom?? någon som har någon bra erfarenhet? han har varken blivit svettig eller trött efter våra turer.

Mvh Anna

Stallmima
0

Börja med att köra varannan-var tredje dag några kilometer i lugn trav, öka sedan på sträckan allteftersom du känner att han orkar. Lycka till  Glad

Ahnna
0

Är han så lite tränad bör du inte börja med flera kilometer i trav, utan blanda skritt och lite, lite trav. Öka mängden trav successivt allteftersom han blir äldre. Var inte ute längre än 20-30 minuter med honom nu, eftersom han är så pass ung och otränad. 2-3 dagar i veckan räcker. När han blir äldre, 3,5-4 år ungefär, så kan du öka till lite längre turer förutsatt att du skrittar mycket och inte travar eller galopperar hela sträckan. Då kan du också börja träna lite fler dagar i veckan.

Glöm inte bort att ge honom vila i långa perioder då han inte behöver tränas alls. Gärna en hel månad eller längre i taget, ungefär var tredje månad hela året. Shettisar mognar ganska sent och alla unghästar behöver vila för att samla tankarna och växa utan att få ont. (Upp till 5 års ålder är det inte fel att lägga in långa viloperioder då och då för att ge kroppen en chans att utvecklas i symbios med träningen.)

Trött och svettig SKA han inte bli, det är han inte mogen för. Den körning han behöver nu ska inte trötta ut honom varken fysiskt eller psykiskt, utan bara förbereda honom för skolningen som bör komma i höst eller nästa år. Han är så pass ung fortfarande att han ändå inte är redo för att tränas hårt eller lära sig massor med nya saker. Varva gärna körningen med löslongering, löshoppning eller tömkörning då och då. Allsidig träning är viktigt för växande kroppar, men det ska fortfarande inte trötta ut honom. Styra, svänga, starta och stoppa är det enda han behöver kunna nu när han är så ung.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Joystick
0

Joystick Diablo född -07 drog då i slutet på september tror ja de va träskacklar med bildäck efter sig. Sen har han varit med ute på släp när jag kört Krutrök. Ja permobil prommenader har vi också hunnit med.. Så min lilla kille är rätt van att aktiveras..

Den 21/1-09 drog han för första gången en rockard.. Något som var helt okomplicerat och enbart jätteskoj tyckte Joystick..

Några gånger blev det ren tömkörning med vagnen.. Sen så har jag nu suttit i rockarden 3 gånger och åkt. Endast KORTA turer som till brevlådan fram och tillbaka eller upp och ner till vägen.

Idag körde vi första gången lite längre. Tror att de blev ca 1km allt som allt. En pigg och glad Joystick som inte alls brydde sig om att Krutrök  stod och vrålade i hagen. Som vanligt så blev de lite halter efter vägen och några travsteg .. En PIGG och glad kille som hade väldans mycket spring i benen när vi skulle gå ut till hagen .

Det händer att han ibland busar så mycket när han får följa med på släp att han blir svettig. De tar på krafterna att bocka och skutta framåt istället för att bara vara..

Vårat mål är att i maj vara med på en körkurs fredag -söndag och då gå 1 pass om dagen. Endera i vagnen eller tömkörning.. Ta in omgivningen och vara fokuserad på matte fast de är andra hästar och säkert många tjejjer där.. å ja Joystick är ju hingst så lite hormoner kan va på gång..

Stickan går på släp ca 1 dag i veckan med Krutrök och sen blir de nog tömkörning 1 dag i veckan och  ca 1 dag i veckan med vagn..

Lilla hern är som lyckligast när han får göra något annat än att bara busa med Krutrök. Å de är suuper roligt att busa med Krutrök när han kommer ut i hagen efter att ha fått jobba på något annat sätt..

Anna-Carin