Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1079 ggr
PP
0

Sadeltillpassning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommentarer på hur denna sadel ligger önskas…

Tycker det ofta blir så på shettisarna att framvalvet ligger högt ovanpå manken, oavsett bombredd. Den ska ju givetvis inte ligga emot manken, men vad får det för "effekter" när den ligger så här?

Eller är det bara jag som tycker det ser konstigt ut..? Tyst

Trine
0

Är det cutback på den? då brukar det se "knasigare" ut.

Tycker det är svårt o se iom att bilden är tagen så långt ner..

AnnaLundin
0

Hade varit lättare att se med en bild tagen på lite längre avstånd, så man ser hela hästen.

Spontant ser det ut som att sadeln ligger på hyfsat rätt plats.

Om sadeln ligger för långt fram får det effekten att bogarnas rörelse begränsas plus att det brukar göra att ryttaren hamnar i bakvikt och på fel ställe i sadeln.

stallmagic
0

Det ser jo veldig bra ut. Fri bog, riktig tyngdepungt og passe lang.

Hva for merke er det på denne salen, og hvor er den kjøpt?

Ahnna
0

Det är svårt att se på en enda bild, men eventuellt kan den vara lite trång i bommen. Framdelen på sadeln ska liksom "smita åt" runt hästens former, inte ligga som en bulle uppepå. Fler bilder?

Om du lägger en hand på sätet och trycker neråt samtidigt som du för den andra handen mellan hästen och bossan (under kåpan, det är lite krångligt) så ska hela bossan ligga an ungefär lika mycket mot ryggen. Gör samma sak men dra handen från framvalvet ner till nederkanten på kåpan, med handflatan mot hästen. (Längs hela framdelen på kåpan.) Där ska den också ligga an lika mycket hela vägen, det ska inte vara hårt tryck på vissa ställen och inget tryck alls på andra. Inga "lufthål" mellan häst och sadel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

Ja, det var nog inte den bästa bilden kanske. Ska försöka ta kort på min nyinköpta sadel och se vad ni tycker. (Denna är inte min, men illustrerade hyfsat vad jag menar - även om jag tror att det bara är #4 som förstod vad jag var ute efter…)Oskyldig