Köpa häst osedd
Har någon här köpt häst osedd? Alltså inte sett den IRL innan köp?

ja det har jag gjort. har då sett bilder iof. Men jag har då köpt på
stammen mm, har inte blivit missnöjd.
Ja det har jag men sett bild på den innan o som #1 gått på stammen mm, inte blivit missnöjd.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Vi köpte Elein osedd. Jag hade iofs sett henne på Rockelstad året innan, men vi hade köpt henne även om jag inte hade gjort det. Den moderlinjen var exakt vad vi ville ha
.
Jag trodde nog aldrig jag skulle kunna köpa häst utan att ha träffat den först, eftersom temperamentet är så viktigt för mig. Men hon är underbar på alla sätt
.
#3 Det var ju lite fusk… du hade ju sett henne innan…
Men det är bra att ni skriver att ni inte blivit besvikna!
Har köpt alla hästar osedda utom ett par.

#3. Ja, lite fusk
.
Nja , jag hade ju sett kort(se bilden) på Crispa och åkte till Trollhättan (ca 70 mil ) för o hämta henne. Hade himla tur för när jag såg henne så blev det en riktig WAOOOW !! reaktion
..Så känns det än.
Var ju mkt stammen där också.
Jag har köpt ett fyra stycken (en shettis, tre russ) efter bara sett dem på bild. Har litat på upfödaren, stammen och ev meriter.
En som jag köpte i höstas köpte jag enbart av nostaligska skäl. Att få bevara gammelmärrens (som vi har hemma) stam, då blev det en dotterdotter.
Har inte blivit besviken någon gång, tvärtom.

Har köpt 2 st utan att ens sett foto. Mer än nöjd!
2 stycken, snart 3.
Har köpt tre PRE osett ( två såg jag på bild som föl bara ).
En shettis kommer vi snart få hem, också den köpt genom att sett bild på huvudet bara.
De vi köpt och fått hem har inte precis gått av för hackor!
Har köpt en helt osedd varken live eller på kort, gick helt på stam, vilket senare skulle visa sig vara ett lycko köp 
Japp, Jag köpte Viking enbart på ett huvudfoto som fanns i annonsen. Jag fastnade direkt och det ångrar jag inte en sekund.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#14 tja Paola hade du aldrig sett heller…

Rosa caprie köpte jag helt osedd. Inte ens på kort. Fick bara ett mejl att jag har hittat en svartskäck till dig
. Sen så var jag och en god vän nere och hämtade Rosa på hennes hemresa från Holland. Ett köp jag är otroligt glad över. Visste bara lite om stammen. Men hon är de sto som betyder mest för mig.
#14 men henne lånade jag ju först så henne lärde jag ju känna riktigt innan jag köpte 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Har köpt flera stycken helt osedda. 2 unghingstar har köpts enbart efter att ha sett bild, den ena på en fölbild och den andra på bild som 1 åring, och kollat stam, båda blev godkända för avel.
Amor vincit omnia 
Har köpt 2 shettisar efter att ha sett de på bild.
Ångrar ingen av dem. Men då temperamentet är mkt viktigt har jag ju särskilt frågat hur de är.

bilen havererade när vi var på väg till dalarna för att kolla på connemaran. eftersom det var sånt himla tryck från andra eventuella köpare så köptes hon osedd och lastades på lastbil och kördes upp… men det blev ett hellyckat köp!
medarbetare på djurskydd.ifokus

Köpt en efter bara sett den på bild och det var vårat ena russ och det har vi verkligen inte ångrat en sekund en helt underbar ponny.
Har köpt 2 st russ osedda (bara på bild) båda finns kvar, den första är stammoder i våran uppfödning, hennes barnbarn skall ha föl så nu är vi inne på 3;e generationen. Den andra är 3 i år och skall starta i trav. Köpte honom som föl. Var väl inte riktigt nöjd med stot men när man lärde känna henne så är hon väldigt speciell
Köpte Whitney v.d Garderenshof helt osedd. Jag visst knappt hennes namn, men jag gick på kännslan och stammen.
Almnäs Kitty köpte jag halvt osedd. Hade inte sett henne innan vi åkte och hämtade henne, men när jag väl såh henne så fick hon följa med hem.
Dessa är två köp jag aldigt för en sekund ångrat! 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har köpt Axa osedd, fick iof se en bild. men då hade jag redan bestämt mig. Ångrar mig inte!!

Har precis köpt en häst osedd hon kommer hem till mig imorron.
För mig är det så att man redan har bestämt sig när man ser annonsen och inte kan släppa hästen ifråga ur tankarna då tror jag att man gör ett bra köp. även om man köper hästen osedd
Har köpt både Fixy v Bunswaard och Young Love v St Wilcas osedda. Young hade jag visserligen sett en bild på innan. Ångrar inget.

Vi köpte Brandy osedd enbart pga mitt favorit blod, ångrar oss inte en sekund.
Har köpte några osedda efter foto, anser att om man köper av seriösa stuteri kan man lita på vad de säger. har även sålt några på samma sätt och de nya ägarna har varit nöjda.

Shettis har jag inte köpt osedd men däremot travare och det har inte varit lyckosamt hitills.
om man köper en häst osedd och den visar sig ha tex bettfel eller exem eller ngt annat. självklart frågar man ju om det men om man blir "blåst" har man ngn ångerrätt eller är det bara att ta det??
funderar själv på¨hur man ska göra ska man åka själv och kolla?eller chansa och ta på transport?…

#31 Är det sett till individ eller resultat? 
Jag har köpa alla icke egenuppfödda osedda, bara positivt.

Har inte köpt någon osedd och har svårt att tänka mej att jag skulle göra det oxå. Tror inte att jag skulle vilja sälja någon osedd heller.
Men jag är kanske lite larvig… Och har inte heller hästarna till avel i första hand, vilket nog är det enda skälet jag skulle kunna tänka mej att köpa på stam/meriter enbart.
Fast man ska aldrig säga aldrig och jag har inga åsikter om att andra köper osett. Känns bara inte rätt för mej.

Köpte en osedd pga. stammen. Hade inte sett kort på henne, ägde också hennes mamma.
Köpte en annan osedd, enbart sett kort på henne.

#33 Sett till en blandning av stam individ och resultat. .
#27 PRECIS så var det! Jag såg en bild, blev helt sjuk, kunde inte släppa tanken på den, ringde dagen efter, fick inget svar!!! Då blev jag ännu sjukare… men nu är hon köpt! Har dock inte kommit hem än.

Varför köper man en häst osedd, undrar jag? Jag skulle aldrig göra det! Har tittat på hästar som sett ok ut i annonser men när vi träffat dem så har inte den rätta "magkänslan" infunnit sig. Min persoliga åsikt, men alla gör ju som de vill. Det verkar ju också som om det har lyckats för de flesta.
Jag var och kollade på en ettåring (hösten 06) men magkänslan sa "nej inte rätt för mig"…Tilia bodde där med men hon var inte till salu då men jag tänkte att den där flodhästen var tråkig för hon sket totalt i att det var folk där kom inte fram o va nyfiken, bara åt..
Sen blev hon till salu och jag gillade hennes stam så jag var dit o hämtade henne, lite bufflig var hon, ville gå över en och så.. Men nu älskar jag henne, det har växt fram mens jag jobbat med henne och det döljer sig en nliten mysgumma där inne
. Så det kan komma senare oxå
.

#38 Det kan vara väldigt långt att åka och titta på hästen , det kan vara en häst som bor i ett annat land osv osv .

För vår del kändes det långt att åka 80 mil bara för att titta. Dessutom hade jag bara hört gott om säljarna. I vårt fall är stoet visat många ggr, så bettfel eller annat var jag inte orolig för.
Jag köpte mitt russ sto Wilda osedd, hon stod på Gotland så det blev lite bökigt att bara åka för att titta. Säljaren skickade foto, det var ett lyckat köp.
Grus 363 köpte jag per telefon för 24 år sedan……hade visserligen sett honom i ett travlopp på Mantorp men då ägnade jag inte så mycket tid att titta på honom. Det kan man kalla ett överlyckat köp!!
# 37
GRATTIS till NY pålle. Har det ordnat sig med plats nu ?
#43 TACK! Nej platsen är ett problem… lånar ut B-ponnyn till ridskola ett tag, och troligtvis ska vi sälja fjordingen.
Har du sålt "min" häst?
Ja hon är såld !