Roliga lekar?
Kanske inte rätt forum, men jag provar ändå…
Jag ska jobba på ett fritids några dagar under sportlovet nästa vecka och tänkte höra om ni kan några roliga lekar man kan göra med barnen gärna utomhus. Jag har några på lager, men det är alltid kul att förnya sig och testa nya grejer.
Alla förslag tages tacksamt emot :)

Kanske…
- Fruktsallad
- Jägarboll (en klassiker)
- Pomperipossa
- Babord och Styrbord
- Gör si gör så
Lite förslag i alla fall.

#1 Kanske en kortfattad beskrivning av hur de går till (tex pomperipossa) 

Pomperipossa.
Man har en mask av en häxa som lekledaren bär framför ansiktet. Denna personen har också en filt i händerna.
Barnen blandar sig på en mindre yta, sätter sig sedan på huk håller händerna för ansiktet och blundar. Lekledaren lägger filten över ett av barnen och de andra skall sedan gissa vem som döljer sig under densamma.
Den som blir upptäckt tar över rollen som lekledare eller den som felaktigt utpekar någon.

Babord och Styrbord.
En person är kapten, som bestämmer vad de andra ska göra. Man bestämmer vilken "vägg" som är styrbord (höger) och babord (vänster). Det är nämligen meningen att man ska låtsas att detta är ett skepp. Då finns det ju förstås "för" och "akter" (fram och bak) också. Dessa fyra ord ska motsvara varsin vägg. Dessutom, ombord på ett skepp kan ju bommen komma farande, och då får man se upp. "Kaptenen" ska ropa exempelvis "styrbord", och då ska alla andra springa till den högra väggen. Den som kommer sist åker ut. Sedan kanske han ropar "för", och då ska alla springa så snabbt som möjligt till den vägg som var "fören". Om han ropar "bommen kommer" ska alla ducka. Hela tiden gäller det att inte komma sist när kaptenen säger någonting. Efter ett tag är det bara en person kvar och denne har då vunnit.

Tack Carita! 

Det var så lite så hade det inte varit så långt upp till dig så hade jag gärna varit med och lekt. För här är en som aldrig blir för gammal för att ha skoj med barn 

#6 jag håller med - det är kul att leka 
Fler som har förslag på lekar?
vet inte vad leken heter men här kommer beskriviningen:
Barnen sitter i en ring. Ett barn tänker ut en mening som sen viskas till barnet bredvid. Sedan fortsätter barn nr 2 att viska samma mening till barn nr 3 osv…
man fortsätter ringen runt och det sista barnet får sen säga meningen högt.
Ganska rolig lek eftersom meningen brukar ändras ganska mycket när den gått runt ett varv.
"Jag har en katt" kan t ex bli "fröken har fått fnatt" …

#8 Låter kul :)
#8 Heter den inte visk-leken? Eller nåt med visk har jag för mig. Men den kan ha många namn förstås.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus