Smittskydd
Jag funderar på det här med smittskydd.
Det rekommenderas ju att man håller nya hästar i karantän en tid innan man introducerar dem med de övriga.
Men på betäckningsstationer gör man ju inte det. Är inte risken för smitta lika stor då, som vid t ex inköp av en ny häst?
Jag har inte köpt särskilt många hästar, de senaste för 20 resp. 3 år sedan. Ingen av dem hölls åtskilda från de andra. Shettisarna stod i samma stall som de andra men gick i egen hage.
Hur gör ni andra?
Hos oss hamnar alla ny pållar i karantän, egentligen ska man nog sätta sitt betäckningssto i karantän när hon kommer hem också.
Jag tror största risken att få någon sjukdom är kontanten med handelsstall där omsättningen på pållar är hög.

#1. Men det är väl inte så vanligt att hingsthållare sätter besökande ston i karantän? De kan ju också ta med sig smitta.

Den enda gången jag haft ngn i karaktän var när mitt ena hbl varit på djursjukhuset och ett av stona där hemma var dräktigt. Men annars har vi alltid släppt de nya direkt till övriga flocken.
Som hingsthållare kan man låta bli att flytta pållarna mellan flockarna så begränsar man ev, smitta något. Egna ston kan gå i andra hagar.

Hur har ni ordnat karantänen? Egen del i stallet, annan byggnad, annan gård osv?
# 5 Goda vänner med tomt stall tre mil från oss, vi hälsa inte ens på pållarna första veckorna.

#6. Vad bra! Tyvärr är det nog inte så många som har den möjligheten.
Jag är så glad för att vi har haft den möjligheten, på våren och sommaren är det enklare att fixa en avskild hage men på hösten är det knepigare.

Många hingstar i aveln förhindrar smittspridning.
Få hingstar kan ge galloperande nedsmittningar av stora områden.
Undvik hingstar med för många ston.
Ta aldrig betäckningar där stoet tidigare under året ej blivit dräktig.
Precis som #3. Har aldrig satt några nya hästar i karantän. De har fått gått in i flocken direkt.
Jag är så godtrogen att jag litar på de som säljer hästarna att de medvetet inte skickar iväg någon häst som kommit i kontakt med smittade djur (medvetet) eller för den delen själv skulle bära på misstänkt sjukdom. Precis som när man säljer så skulle man ju aldrig medvetet skicka en misstänkt sjuk häst från stallet.
# 9 Med några få undantag betäcker inte hingtarna i Sverige så många främmande ston per säsong. Fast jag tror ändå inte att betäckningarna är största smittrisken.