Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2123 ggr
Linnah
0

Stuterinamn!

Idag har jag fått hem registreringsbeviset för mitt eget stuterinamn! Wihooo! Det har varit en dröm sen jag var typ 11-12, men eftersom det inte blir föl varje år så tar det ju en sån evinnerlig tid att få ihop de fem avkommorna som krävdes förut. Har räknat mååånga gånger hur många år det skulle ta innan jag skulle kunna regga det, och hela tiden har det blivit fördröjt. Men nu med nya regler så har jag äntligen kunnat registrera namnet, så nu kan mina hästar reggas med Granbacka som prefix/suffix på riktigt! CoolKyssSkrattande

PP
0

Känner igen känslan..! Tycker det var jättebra att reglerna ändrades så att även vi som bara tar något föl då och då kan få stuterinamn på uppfödningarna innan de stamboksförs osv.

Fast jag måste erkänna att jag fortfarande inte vant mej vid att få post från stamboksföraren där det står "Stuteri Gränje" i adressen..! Flört

Cattis
0

Grattis Linnea!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

maggan
0

Grattis!!! (fick också mitt idag)Kyss

AusaBausa
0

Grattis till dig!!!

Är verkligen inte lite avis. det är min dröm också att få eget shettisstuteri. Har dock inga uppfödningar ännu men ska betäcka nästa år.

Charlotte-Aveback
0

Grattis Lennea!

VeronicaP
0

Grattis

[Anna-N]
0

Grattis Linnea!

Milla
0

grattis grattis

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

FredrikN
0

Vi fick vårt idag också

Så grattis till alla andra som fick sitt namn idag också

kacka
0

Grattis till både Linnea, Maggan och Fredrik!!! Vad ska Maggans och Fredriks uppfödare heta då?

FredrikN
0

Eftersom både jag och min sambo är skadade hårdrockare och jag är fantasyskadad (och att Pernilla är en drake)Oskyldig så blev namnet Drakgården

sanne
0

Grattis till er, vi har dessvärre fått avslag ytterligare en gång, de tycker att man kan förväxla vårt gårds namn med en känd byggnad på Öland… vi bor på Solliden, himla tråkigt men vi ger inte upp, vi har till och med skrivit till hovet nu..hihi.. tycker ni att man kan förväxla Sollidens shetlands stuteri med slottet ??

VeronicaP
0

nja det är ju faktist väldikt likt , ni har ju med 2 ll och de ett och det kan ju vara så att inget annat får heta så …

[Anna-N]
0

#9. Grattis till er också!

#.Oj, vad mkt Grattis det blev idag, då….Flört

kacka
0

#11 är Pernilla en drake????

FredrikN
0

#15 ibland såCool

alvasens
0

Grattis till er alla som fått era stuterinamn. Även till Jossan som inte finns med här och hennes namn Långbrosvedens.

jojjehanna
0

Grattis alla!

Cattis
0

Pernilla, kommer Fredrik undan med det där ostraffat?! Skrattande

/Cattis

Milla
0

Grattis till alla er som har fått era stuterinamn!!!

Hanna-D
0

Grattis alla tre!

Ellinor Johansson
0

Grattis alla som fått stuterinamn.

pernilla olsson
0

#19 Nja…..får nog fundera lite på vad jag ska göra med honom Skrattande

Kraka
0

Vad är det som gäller för att kunna söka stuterinamn idag undrar UllaFundersam

Charlotte-Aveback
0

#24: På förstasidan ligger en del information. Går du vidare till SPAFs hemsida så står följande:

• Innehavare av registrerat stuterinamn skall vid registreringstillfället vara medlem i någon av SPAFs avelsföreningar.

• Ansökan om registrering skall insändas till SPAFs kansli på särskild blankett, som kan rekvireras från kansliet. Innehavaren är inte bunden till uppgiven ras.

• Stuterinamn skall godkännas av SPAFs styrelse, samt offentliggöras i facktidskrift. Envar äger då rätt att protestera mot namnet.

• Om inga protester inkommit en månad efter offentliggörandet godkänns namnet definitivt.

• Godtagbart namn kan gälla gårdsnamn e dyl, men i princip inte ortsnamn, kommuner, länsnamn och liknande, vilka kan komma att omfatta alltför stora områden. Ej heller skall namn godkännas som kan förväxlas med svenska eller utländska stuterinamn eller allmänt används i namn på ponnyer. Stuterinamn får ej heller innehålla namn på hästras. Namnets lämplighet avgörs av SPAFs styrelse.

• Stuterinamn får endast användas på ponny som uppfötts vid stuteriet, dvs som är fallen efter sto vilket uppfödaren ägt vid fölningen.

• Stuterinamn + ponnyns egennamn får inte innehålla mer är 19 positioner. Stuterinamn skall innehålla mer än en bokstav och kan användas som prefix eller suffix.

• Byte av namn på ponny som är registrerad med stuterinamn får inte äga rum. Som generell regel skall gälla att ponny som deltager i offentlig utställning eller tävling under felaktigt namn, först skall tilldelas varning, och vid upprepad förseelse avstängas.

• Innehavare av stuterinamn är skyldig anmäla flyttning eller upphörande av verksamhet till SPAF.

• Övertagande/överlåtelse av stuterinamn kan ske endast efter särskild prövning av SPAFs styrelse. Normalt tillåts detta endast inom den nära familjekretsen. Skriftlig ansökan skickas till SPAFs kansli och skall innehålla uppgifter om orsak, släktförhållande samt en skriftlig tillåtelse av innehavaren. För övertagande utgår halv stuteriregistreringsavgift.

• Efter särskild ansökan från stuteriinnehavaren kan medinnehavare till stuterinamn registreras. För medinnehavare utgår hel stuteriregistreringsavgift.

• SPAF kan besluta återkalla rätten till inregistrerat stuterinamn om innehavarens verksamhet ej kan anses förenlig med seriös ponnyuppfödning. Exempel härpå är brott mot SPAFs eller medlemsföreningarnas stadgar vilket medför uteslutning eller ej fullgjort skyldigheter gentemot huvudman.

• Kostnad för inregistrering 1000 kr.

Cattis
0

#25 Nästan samma information, som på förstasidan Räcka ut tungan

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#25: Suck! Allt jobb i onödan! Flört

Kraka
0

Jag är tydligen inte läskunnigFundersam

Madelene_Udd
0

Jag klurar också på ett stuterinamn.. och jag har kommit på ett som jag tycker passar bra… Men det är på hela 11 bokstäver, vilket innebär att hästnamnet inte får vara på fler bokstäver än 8…..

Tycker ni att det är ett problem? Är detr svårt att döpa fölen när man har begränsat antalet bokstäver så pass? För det är väl max 19 bokstäver som gäller? eller har jag missförstått?

Hur funkar det då med en häst som…

Silfverlyktans Wishes Come True 27 bokstäver….

Nangijala af Jäboruder 20 bokstäver

Hoppas att du inte tar illa upp Nettan för att jag använder dina hästar som exempel..Generad

Red gärna ut detta åt mig för jag är helt vilse….

Häls Madde

Milla
0

fast jag tror inte dom är så hårda för min fölis heter Havsrosens Because of You och det var inget snack överhuvudtaget om det skulle gå igenom eller inte

VeronicaP
0

Det står så här att namnet + stuteri namn bör ej överstiga 19 tecken men får ej överstiga 30 tecken inkl mellanslag.

Pyttis
0

# 31 Om man läser så står det iaf: får INTE innehålla mer än 19 positionerFundersam Men de kanske har stort överseende? Bara en fundering från min sida. Går också i tankegången stuterinamn.

VeronicaP
0

nä så fattar ju inte jag det . 19 tecken är ju nitton tecken och det får överstiga nitton tecken men inte mer än 30 .. är väl inte så krånglit att förstå , sen är det ju så att utländska hästar kan ju ha längre namn och det får man ju acceptera.

Daladis
0

Vad blev Maggans stuterinamn?? Nyfiken!!!

Hanna-D
0

#34 Nässlan, se hennes hemsida Glad

Daladis
0

Japp, var in och grattade henne där!

När blir det påfört med stuterinamnet på fölen? Är det föl födda efter registrerat stuterinamn, eller är det som kennel (hundar) registreras i efterhand på alla man fött upp?? Funderar eftersom min lillprins kommer från Maggan Glad.

Hanna-D
0

#36 Ni måste själva skicka in passet med ansökan för att få det ändrat, tror det kostar 60 kr.

Madelene_Udd
0

Jaja det låter j ubättre med 30 twecken, då har man ju lite och spela på…..

men i utdraget från SPAF i inlägg# 25 står det ju max 19 positioner… Blir nog inte klokare än så här…

Häls Madde

Cattis
0

#38 SSS har inte begränsningen på 19 tecken.

/Cattis