hälar RAKT ner
Det gör väl inget att du har det så?
det känns som det , eller det känns inte normalt när man rider så , men jag vet inte det finns väl inte ngt rätt och fel hur man sitter med sina hälar?
ett litet tips. Om du släpper knäna från sadeln och ser till så att du håller om hästen med dina underskänklar istället (dina ben under knäet) samt håller dina fötter rakt fram istället för att låta dom peka utåt så får du också en mer rätt hållning på dina hälar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#2 jo det finns det
om man klämmer med sina knän så får du helt fel hjälper dvs dina ben kan inte ge rätt hjälper så att hästen förstår vad det är du vill.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
okej tack Milla :DD
"Effekten" av att ha hälarna så brukar även vara att man får lite bakåtlutad sits, vilket inte är önskvärt. Som man säger övning ger färdighet….

Nu blir jag säkert lite flummig, men försök hänga med ändå! 
Du behöver troligen öppna ditt bäcken så att du sitter i balans i sadeln med benen i en naturlig position utmed hästens sidor. När du sätter dig i sadeln, utan stigläder, ska benen hänga avslappnat rakt ner med tårna nästan rakt fram. Inte forcerat eller ansträngt, bara helt slappt hängande. När du tar stigbyglarna ska benen fortsätta hänga så, men med stöd från stiigbygeln. Börjar du spänna knäna, låren eller vaderna så är det nåt som är galet. Det ska inte vara det minsta ansträngande att trampa ner hälen, den ska bara sitta där vid sidan av sadelgjorden utan att du måste ta i eller spänna någon del av benet.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ja som ridlärare så borde man säga släpp knäna i stället för ner med hälen *S* för ofta så gör många fel att de kniper med knäna i stället för att släppa dem och få en mer naturlig sits ;-) .
Håller med Millan , om att använder underskänklen mer .
#7 förstår precis hur du menar , det gjorde vi ofta när jag jobbade som ridlärare att eleverna fick bara släppa ner benen och sitta och känna hur de satt rätt med sina ben och knän då.
okej tack alla :)
jag ska träna på det så kanske det kommer en bild på om det har blivit ngn förändring ;)