rungeboholms gård?
Är det någon som vet vad Roland Fransson har för hingstar hemma i år?
Telefon: 0477-630 80
Mobil: 070-6464 887
Ring och fråga
oki tack ja för de verkar inte uppdatera hemsidan hihi
Epol, Kasper och Oskar, vad jag fick veta skulle Center kanske vara i finland ett år till
okej äger roland valentino fortfarande?
samt finns det bilder på dessa hingstar någonstans?
#4 Valentino finns hos Nina på visingsö. Bilder finns i hingstkatalogen =)
#5 Nej Anna, jag har inte Valentino men Vivaldi har jag :)
Undrans om inte Valentino har flyttat till Finland, jag tror det.
Han ser i alla fall ut att ha finskt stamboksnummer
#7 ja de stämmer pratade med roland nyss o valentino har flyttat till finland.
garanterade hingstar han skulle ha hemma var center, epol och oskar.
en liten föjldfråga…
Jag har ju ett svart sto som är u: furunäs lassie e:timothy v.st geerhof.
Om jag betäcker med epol vilka tänkbara färger kan fölet få då?
#8 Ditt sto har sannolikt inget rött anlag, eftersom båda hennes föräldrar med största sannolikhet är homozygota för svart. Epol har brunt anlag, så då kan avkommorna bli bruna, svarta, brunskimlar och svartskimlar, 25% på varje färg.
(tillägg till #9: OM ditt sto skulle ha rött ändå, så kan det även bli rödskimmel och fux, i så fall är det 25% på vardera rödskimmel och fux, och 6,25% på övriga färger. OBS att jag bortser från den möjligheten att skimmelanlaget kan vara kopplat till någon av färgerna.)
okej då får det bli en liten överraskning om jag betäcker med han. hur kan man läsa ut färgerna som ni nu gjort? om man då säger att jag betäcker mitt sto med en svett fux hur går jag då tillväga för att se va det kan bli för färg?
#11 Om ditt sto är homozygot för svart så spelar det ingen roll vad hingsten har för färg för avkomman kan ändå inte bli "röd". Alltså kommer det alltid att bli svarta eller bruna avkommor (beroende på om hingsten har brunt anlag) + eventuella övriga färger (skäck, gult, skimmel osv. om hingsten bär på det).
Gå en färgkurs! :) Eller läs Hästens färger av Bo Furugren, där kan du läsa grunderna. Det är nog effektivaste sättet att lära sig förstå färggenetiken.
#12 tack så hemskt mycket ska jaga fatt i den boken:)

Epol kan väl inte ha brunt anlag han är ju rödskimmel 
#14 - han kan ha agutianlag även om han ajälv är röd. Aguti är det anlag som koncentrerar den svarta färgen till tagel och ben (enkelt beskrivet) så att en svart häst blir brun.
Agutianlaget syns inte på en fux eftersom det bara påverkar svart färg, men det kan finnas ändå.
Aguti- det är en marsvinsras!
Någon som vet vart Kasper ska stå?
#17 roland pratade om att ha han hemma men det va ej säkert
#6 Ha ha, jag trodde det var samma häst 
putt
ingen som har några bilder på rolands hingstar????
putt

#8 mitt (troligtvis homozygot-svarta) sto har lämnat svskm och brskm med Epol 
#22 okej va roligt har du några bilder på dom:)

#24 Kul att se Häll-Vätte! Såg honom när han var två år gammal nere på Öland.

#25 åh, är det han som är med på alla de bilderna när Epus var där också? Som Cattis tagit (tror jag…)? Har ju hans mamma och jag är ju rätt nyfiken vad det har blivit av hennes avkommor.
#26 Stämmer bra! Tror att han kan finnas på kort tagna av mig också, ska kolla.