Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2062 ggr
AusaBausa
0

Hästar och höns?

Har lite funderingar på hur det är att ha hästar och höns i samma stall..

Skulle det vara fel att ha det? är inte höns rätt fulla av parasiter?

Hoppas att jag inte stöter mig med ngn..

vill bara veta.

maggan
0

det jag har hört är att höns kan ha loppor som kan smitta till hästarna, hade höns i 20 år men inga loppor på hästarna.(bodde inte i samma stall)

RebeckaKihlberg
0

Enligt vad jag har hört så ska det nite vara jätte hällsosamt att ta fjäderfär och hästar i samma stall. Det ska ha något att göra med när fjärderfä ruggar och att det ska spridas massa partiklar och att det blir mer damm osv. Är dock inte 100% säker.

Sehvrin
0

Det går att ha i samma stall, men det är ju som sagt risk för parasiter

Jag vet några som har höns i stallet (hela väggar emellan, dock) och det funkar, vad jag vet, utan problem.
Däremot hade vi höns för ett antal år sedan (typ första året vi hade våra hästar) hönnshus och stall är inte samma byggnad, men hönshuset låg i/precis utanför hagen och hönsen fick gå fritt. Våra hästar fick pälsätare, förmodligen från hönsen, och det krävde ju lite pyssel…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AusaBausa
0

Hrm!

Där jag lånar stall har de 2 tuppar som bor ngr boxar bort från mina 2 hästar. De är ju frigående så de är ju inte bara inne men skulle ju önska att de försvann från stallet då de är rätt äckliga när de skiter överallt. Hur säger man det till ägaren av tuppar o stall….

moonrose
0

#3 Mina går på lösdrift året om och har aldrig varit i närheten av annat än vilda fåglar (hur nära dom nu kommer). Ändå händer det vissa år fram på vårkanten att unghästarna får pälsätare. Så det är inte säkert att det är till 100% hönsens "fel".

Kommer inte ihåg riktigt, de va länge sen, men visst hade Almnäs fåglar i sitt/sina stall. Detta var nog 1986 och jag såg iaf påfåglar där. Underbart vackra flygfän.
Jag tror inte dom hade haft fåglar i stallet om det var ohälsosamt för hästarna.
Men det kan ju vara en fråga om hur många åxå. Det var ju ingen broilerfabrik precis.

[Anna-N]
0

Höns och hästar ska aldrig hållas i samma byggnad. Röd hönskvalster som hönsen har kan ge mkt svår klåda på hästar.

Pyttis
0

Är både häst och hönsägare men dessa bor självklart INTE i samma byggnader p.ga orsaker som #6 beskriver och som min vet. även informerat om.

AusaBausa
0

Det är 2 tuppar bara o de är ju inte inlåsta i en bur utan går ut och in ur stallet.

tusan också. Svårt att ställa krav i ett stall man inte äger o slipper betala ngt för. Annars får jag väl hitta ngt annat stall.

Har alltid samma tur med mina stall o hästar!

AusaBausa
0

Hörde med vet. och de sa att det är främst för dammet som man ej ska hästar o höns ihop. Däremot hönslöss etc går enl denna vet. ej på hästar. Kan finnas på dem men ej äta av dem.

Eftersom det är 2 tuppar enbart o de är mest utomhus så stannar jag i stallet. ska dock snacka lite med ägaren om hon har ngn annan lösning för hönsen så man sluppit dem ändå.

kacka
0

Vi har haft höns i en del av stallet men mina hästar är ute så mycket så har de inte blivit drabbade och vi slapp loppor…

Yazmine
0

Har både höns och hästar,men det är en hel vägg imellan.Höns avger ett fint damm som inte är så bra för några djur att andas in.Vad det gäller ohyra på hönsen så måste hönsen ha tillgång till sandbad för det håller loppor borta.Jag har alldrig haft loppor på mina höns,men jag lusar av dem i allafall i förebygande syfte.

Kratern
0

Har höns och hästar i samma byggnad. Hela väggar mellan. Har aldrig haft några problem.

AnnaLundin
0

#9 Har veterinären sagt att hönsens hudparasiter inte går på hästarna? Då får nog den veterinären ta och uppdatera sina kunskaper lite, för det är JUST DET de gör!

Det är främst röd hönskvalister, som man ofta benämner hönslöss trots att det inte är löss, som går på hästar och ger svåra symptom. Precis som #6 skrev! Detta påmindes jag senast om vid Hippocampusdagarna jag nyss kommit hem ifrån, där en av veterinärerna särskilt påpekade detta flera gånger.

AusaBausa
0

Jaha!

då får jag väl ta snacket med stallägaren iallafall.

Egentligen så vill jag ju inte ha höns bland hästarna de skiter ju överallt eftersom de går lösa.

FeliciaS
0

Det finns en sjukdom som höns kan bära på som är väldigt farlig för hästar och de kan dö.. kom ej ihåg vad den hette.. men en veterinär sa att man inte ska ha de tillsammans!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

-mmk-
0

det låter inte bra om dom skulle bli smittade och kanske dö :/

om ni inte vill/kan ha kvar dom så tar jag tacksamt imot dom mot ett rimligt pris :p

ni kan maila mig om ni har höns eller känner nån som har och måste göra sig av med dom  så ni kan maila på Sannisx@hotmail.com

AusaBausa
0

Inte mina fjäderfä och det är 2 tuppar!!!

Ngt intressant ändå?