Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2613 ggr
moa
0

Fördelar och nackdelar med stall..

Stallet där jag står i nu

Fördelar
Nära
Jag får vara med och bestämma mycket
Trevlig stallägare

Nackdelar
Dåliga hagar
Dyrt
Väldigt mycket jobb och ansvar
Måste mocka stallägarens boxar vissa dagar
Ingen paddock

Det stallet jag funderar att flytta till

Fördelar
Lösdrift till alla hästar
Paddock
Bra stora hagar
1100 kronor billigare än det andra
Super trevlig stallägare
Super trevliga stallkambrater

Nackdelar
Det är långt

Varför vill jag inte flytta då? Jag ser ju själv att det är mest fördelar med det andra stallet. Och dessutom så mycket billiagare, om jag flyttar kommer vi till och med att ha råd att köpa transport.

Kanske ska jag ta lite bakgrund.
Jag började som trogen hästskötare i stall numer 1. Köpte häst och fick ha henne där + en foderhäst för 1000 kronor i månaden eftersom jag hjälpte till så mycket. Superbilligt jag vet. Foder hästen åkte hem och jag köpte mig en islandshäst och min första häst fölade. Så helt plötsligt blev det tre hästar och stallhyra på 1500 inklusive hö. Spån, kraft och sådant köpte jag själv. Vi ska börja betala hyra igen nu första november men för någon dag sedan meddelade stallägaren genom sms att det ska kosta 750 kronor per häst i kallhyra, alltså får jag köpa hö själv. Då frågade pappa henne vad som gäller runt omkring, allt skulle vara som vanligt svarade hon då.

Det innebär att jag ska mocka hennes boxar och ta ansvar för hennes hästar ungefär 1 vecka i månaden, fixa vatten i hagarna, ha koll på stacketet, fodra, ibland får jag ta hennes hovslagar tid för hon är inte hemma, jag har gått ut med hennes hundar och mycket annat. Vi har betalat ett helt trästacket till hennes ena vinterhage som pappa satte upp. För någon vecka sedan byggde pappa en hö häck med tak.

Jag och pappa fixade bete till alla våra hästar+ hennes (stall numer 2) Vi stängslade och fixade med det. Första sommaren skulle vi betalt 200 kronor per häst men eftersom betesägaren tyckte att jag skötte det så bra slapp vi betala alls. Stallägaren i numer 1 var knappt där uppe, alltså slapp hon betala på grund av mig och mitt arbete.

Det var när vi delade samma bete nu i somras (fortfarande i stallnumer 2) med några andra som jag började förstå att stallägare numer 1 inte skötter allt som det ska. Dom som vi delade bete med var fruktansvärt upprörda eftersom stallägare numer 1 inte var med och stängslade bete en endaste gång i somras, och hon har mest hästar. Folk som bor här i närheten har kommit fram till mig och berömt mig för att jag sliter så i det stallet (1). Jag misstänker att dom sett mig svära högt och tydligt när jag släppat 100 liter vatten i en skottköra i uppförsbacke Rolling Eyes

Grejen är att jag hade accepterat höjningen av hyran, men jag sliter som fasen i det stallet jag står i nu. Om jag flyttar till stall 2 finns det fler folk som hjälper till (dom är lika ambisösa som mig ju, det är jag inte van vid!) vilket gör att jag hinner med mina hästar och skolan mycket mer. Om jag en dag inte hinner åka upp till stallet är inte det hela världen eftersom dom säkert kan kolla till mina hästra också.

Men nu till det största problemet.. Varför vill jag inte flytta?? Jag vill verkligen flytta eftersom jag trivs så mycket bättre i stall numer 2, men ändå vill jag inte? Shocked Jösses vad jag inte förstår mig själv!

Annette
0

Hur långt får du till stallet om du byter då?

moa
0

En kvart extra att gå, alltså inte så jätte långt.

Murre_Uddiz
0

Flytta dit då! :)

Pyttis
0

FörvånadVARFÖR FUNDERA????? Skulle flytta imorgon (senast)!!!!

moa
0

#4 Jag vet inte ens varför jag funderar :(

Frida-E
0

Om jag vore du skulle jag flytta på en gång. Den enda nackdelen verkar ju vara att det är längre än till stallet du står i nu, men kommer man bara in rutinerna så kommer det kanske inte kännas så jobbigt när man har vant sig. Jag har själv 2 shettisar som står i två olika stall (ca 2,5 km emellan), de ligger 1 mil bort och i det ena stallet gör jag och en kompis allt själva, så det blir många vändor per dag.. Och visst kan det bli lite jobbigt ibland, men det funkar ändå bra! (Tur att man har körkort..)

Midlingur
0

Jag tror att jag vet varför du velar, jag kan vara likadan. Känner lite att det är min "plikt" att vara en stallägare trogen bara för att de inte ska tro att jag är otacksam eller att jag inte gillar dem/stallet.

Men du, flytta.

Madelene_Udd
0

Jag skulle också flytta! En kvarts promenad är ju ingenting i förhållande till att du får det mycket bättre i adet andra stallet.

Jag har gjort likadant jobbat och slitit gratis. Man får inget för det! Tänk på dig själv i första hand, varför skall du slita och jobba åt henne??? Om du skall vara kvar i stall 1 tycker jag att du skall betala samma stallhyra som de andra där, och sedan skall du ha timlön för arbetet du gör. OCH inga svarta pengar!!!

Häls Madde

carl-gustaf
0

Jag tycker att Du skall anmäla dig till TV 4:s

"Bonde söker fru"

Slå två flugor i en smäll.

moa
0

#9 Jo det skulle ju vara nått Flört Men jag får nog gå klart skolan först!

Hehe….

#8 Jo svarta pengar är hela stallet, hyra och allt. Hon tog upp exempel om vad hon betalat genom åren, men det är ju vit verksamhet. Jag hade gärna betalat mer om det var vitt, men det känns inte lockande att betala hur mycket som helst svart.

#7 Jo, det är så sant det du skriver! Vi har gjort mycket roligt tillsammans också…

jullan
0

Hm…. Ja om du inte trivs med ditt slit i det andra stallet så bör du ju flyttam. Men om det någon stans inom dig säger att det är okej att sköta andras hästar och få göra lite som man vill (det blir som sitt eget stall), så kanske du ska fundera över värdet. Men vad var "grundhyran" i stallet, innan höjningen?

Själv har jag en hyra i det stall jag hyr på 500:- i mån för båda mina två shettisar. Då ingår: strö och hjälp med mockningen 3dagar i veckan. Vi turas om att släppa ut hästarna på helgerna. Tar varsin dag.

Men anledningen till denna låga hyra är att jag tar ut mina hästar + stallägarens häst varje varda morgon+ en helgdag. Ger dem lunch, samt tar in dem. Jag mockar 4 dagar i veckan. Det finns ingen paddock eller så. Men det är fina hagar och finns gått om vägar runt om. Trivs med att få ha stallet lite som mitt eget, då stallägaren helt tappat intresse för både stallets skötsel och hästens.

kemikal
0

Den extra kvarten det tar att gå dit tjänar du in på att arbeta mindre… Jag tycker inte det verkar som om stallägaren i stall 1 tänker på hur du har det, så varför ska du tänka på hur hon reagerar om du flyttar? Dessutom borde hon ju förstå om du vill ha tillgång till ordentliga hagar, paddock etc och låta bli att ta flytten personligt om du lägger fram det så.