hagkompisarna
hej
är lite orolig…har mitt dräktiga shettissto tillsammans med min andra shettis o ett varmblod. Ägaren till varmblodet ska nu skaffa ett till varmblod. Min shettis går mkt undan för varmblodet o de kan vända bakarna mot varandra o tjura lite. O nu kommer det nya varmblodet i helgen. ska jag flytta min sto tycker ni? är ju så orolig att de blir mycket bråk i hagen o vill ju inte at hon kastar fölet eller något sådant.
Hästarna går på lösdrift o ska jag dela på hästarna så måste ju några gå in på natten för det finns inget vindskydd förutom lösdriften då.
Jag har ca en mil till stallet o hon har någon km. Kan jag begära av henne att hon ska ha sina hästar inne på natten?
Jag har ju bara givit godkännande till en häst o imorse ringde hon o sa att det kommer en häst till.
Jag visste ju att hon funderade på en häst till men då hon ska flytta till annat stall i sommar skulle hon inte skaffa hästen förrens då, så detta kom lite plötsligt.

Jag hamnade i nästan samma sits som du för någon månad sedan. Mitt dräktiga sto och min andra shettis gick med ett varmblod. Varmblodet gillade inte mina småttingar och var oprovocerat taskig mot mina shettisar. Vi delade på hästarna så att mina små fick gå i en hage och varmblodet (som fick en stor kompis i sin hage) gick i en egen hage. Trots detta gjorde varmblodet små utfall mot staketetså fort någon av shettisarna kom nära. Varmblodet togs in på nätterna och mina gick i lösdrift, men i slutändan ansåg jag att det var lugnast för alla om jag flyttade mina hästar till annat stall. För mig var det viktigaste att inte riskera att något hände med det dräktiga stoet.
När det gäller ditt dilemma: Har du möjlighet att ha de stora och shettisarna i olika hagar? Om de stora tas in på nätterna behöver de rent djuskyddsmässigt inte någon lösdrift att gå in i dagtid. Vet inte om du kan "begära" av henne att ta in sina hästar på nätterna, men du kan väl förklara ditt dilemma och försöka komma fram till en gemensam lösning. Som sagt så anser jag att det dräktiga stoets hälsa är viktigast i sammanhanget.
#1 ja jag har ju möjlighet till att dela upp dem i olika hagar, bara det att den hagen hennes hästar få gå i har jag inge ström för mitt aggregat räcker inte dit.
Vi har ju ett litet stall o tar hon in de stora hästarna så e den ena boxen jämnsides med lösdriften så de kan nosa på varann o de kan ju ställa till det med.
Är det du eller den andra tjejen som äger lösdrift/stall?
#3 dom båda hyr stallet. så d är ingen som äger de
#3 ingen av oss de är ett äldre par som har det, men jag är ju den som ansvarar där. O de som har stallet säger att jag får avgöra vilka hästar o hur många hästar det ska vara där eftersom de inte ha någon hästerfarenhet tycker det att de e bättre någon som har de kan avgöra hur mycket bete o så som räcker till så o så många hästar

hmm nu undrar jag om det var pga mitt inlägg tråden försvann innan ??? för nu är det inte kvar. o då skulle jag vilja ha en förklaring ! jag skrev väl inte något som dumt där ?? skulle bli glad om någon vill färklara det för mig !!!!!

#6. Tråden var dubbelpublicerad, så jag tog bort den ena. Det råkade väl bli den du hade skrivit i.
Du får skriva ditt svar en gång till.

#7 ok då fick jag en förklaring ivf. för jag skrev verkligen inget dumt bara ett gott råd ! men tack för svaret
#8 jag hann läsa det i alla fall:)
#5 Om det är du som är ansvarig så är det väl du som bestämmer vilka hästar som ska finnas där?
#19 ja de är det men de kom så fort o de har inte ens frågat så känner mej så dum o säga nej

Fast det kan ju även bli bättre om det kommer ett varblod till och dina shettisar får vara mer i fred nu när varmblodet får en kompis i sin egna storlek :-)
#12 jo de e sant men vill ju inte släppa ihop mitt dräktiga sto med en stor häst till
#14 ja ska hon ha en häst till får hon nog ha sina hästar inne nattetid
Jag skulle aldrig ha mina småttingar med stora hästar. Har sett hur sådana skador kan se ut.

Här har vi alla storlekar ihop från shettis till halvblod och hade så också på ridskolan och inte har det blivit mer skador än på ställen där de har det seperat om jag ska vara ärlig.
En liten häst kan sparka precis lika illa som en stor häst om det vill sig riktigt illa .