Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 513 ggr
moa
0

Skor på fyra eller två hovar?

Jag har en shettis som jag kör. Hon går just nu barfota och det funkar jätte bra. Inte ömfotad eller någonting. Men hon har stått större delen av sommaren och jag vill verkligen hålla igång henne under vintern. Så nu till frågan, ska jag sko eller inte? På två eller fyra? Jag vill kunna motionera henne även när det är snö och halt ute.

Tacksam för tips och idéer Glad

Sehvrin
0

En häst är halkfriast med broddar, men det kan man ju inte ha på i hagen. Näst halkfriast är en oskodd häst (tror jag). OM jag vore som du så skulle jag nog inte sko henne, känns onödigt att utsätta hoven för det om det inte behövs (men detta är bara min åsikt, och jag är ingen expert inom området)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Midlingur
0

Jag hade köpt broddade boots! Tänkte själv göra det.

AnnaLundin
0

OM du ska sko så ska du göra det på alla 4, så att hon har fäste både fram och bak.

Huruvida du ska göra det eller inte beror väl på hur underlaget ser ut. Här i Småland har vi ifta vintrar med plusgrader och utan snö, så man klarar nog större delen av vintern utan skor. Kniper det så får man väl sko när de behövs.

Min personliga åsikt är att OM man har vinterväglag OCH vill köra sin ponny så bör man ha skor med broddar på.

cinna
0

Atingen oskodd eller rundskodd med broddar. Oskodd bak blir ju som att köra odubbat med bakhjulsdift. (offtopic *nostalgisk* Vinterkörning med min gamla 142:a)

#2 Bra idé, men var finns det i shettisstorlek????

moa
0

#1 Vi har broddar i hagen också.

#2 vart kan man köpta broddade boots till shettis?

#3 Förra vintern var jätte lång!
Vi brukar ha jätte halt några veckor så då är det nästan omöjligt för henne att gå över gårdsplanen. 

Jag vill verkligen kunna hålla igång henne hela vintern! Hon har stått i över en månad nu i sommar och hon behöver verkligen röra på sig… Suck, beslutsångets Ledsen

Midlingur
0

BOOTS MED BRODDAR STRL SHETLAND:

http://www.naturligahovar.se/

cinna
0

# Min lilla shettis har strl 7x0, det fanns inte med där, men jag ska ut och mäta ikväll för att få mm mått och kolla igen. 89mm som minsta strl låter lite för stort…

AnnaLundin
0

Kom ihåg bara att det inte finns någon standard för skostorlekar. Det som för ena skomärket är 7x0 kan vara 5x0 i ett annat fabrikat!

cinna
0

# 8 Japp, det är därför jag ska ut med tumstocken ikväll…Flört

Ahnna
0

#5 Om det är halt på stallplan - sanda! Jättebra för halkiga hästar, jag brukar sanda en stig från stallet till hagen på vintern. Perfekt både för skodda och oskodda hästar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnTeX
0

vi har skott på alla fyraoch har snösuler på vintern..

VeronicaP
0

På vintern tar vi av skorna på våra

CarolaCarro
0

Om du skall köra på vägen skall du helt klart ha broddade skor.. Men håller du dig i stort sett där det finns hög snö kan du lika gärna ha de oskodd efterson broddar hjälper inte om dom får styltor.. Ja får ha skor runt om efetersom ja får gå ca 100m på vägen inte roligt.. Och de är knappt så broddarna går grepp.

AnTeX
0

därför har man snowgrips inga styltor då:D

CarolaCarro
0

#14 Jag har testat allt som sägs hjälpa mot styltor har aldrig hjälpt mina hästar å slippa de

CarolaG
0

Det beror väl på vilket underlag ni får där du bor i vinter..

Vi bor utanför Skellefteå och vi kör utan skor större delen av vintern. Mot vårkanten i mars/april kan det ibland vara så isigt att vi måste sko dem och isf skor vi dem runt om.

Ellinor Johansson
0

# 16 Vilka fina kör vintrar ni har, vi har fem månader av is.

AnTeX
0

vi har inga styltor iaf vår hovslagare speccial gör våra snowgrips ifs;)

kacka
0

Samtliga mina går barfota, även om fjordingen går lite mer försiktigt barfota än med skor fram…

Lalla
0

Jag har Easyboot bare på min shettis när jag kör, fungerar jättebra. Jag har storlek ooo och det är den näst minsta storleken.

Oskar.F
0

När ja tränar mina ponnytravare på vintern går dom alltid barfota

mazarin
0

Min polla går barfota året runt. Kör även vintertid, men ibland får man ju stå över om det är riktigt halt.