När sinar stona?
har ett sto som tillåts dia kvällar kanske morgnar också… vad vet jag ..svärfar gör inte som jag säger.
Stoet skall åka iväg i mars är tänkt, hur lång tid tar det att "sina" ett sto? Jag är rädd för juverinflammation när hon är spänd i juvret.. Om man särar tvärt (vilket var min tanke) när slutar stoet mjölka? finns det risker..
För mina ston har det tagit max en vecka för juvret att gå ner. Jag delar mina ganska tvärt. Inget kraftfoder och försöka motionera stona. Delar dom åt och så låter jag fölen "dia av" den värsta spändheten efter ett halvt dygn. Sen delar jag dom igen. Sen diar dom igen ett dygn senare men bara lite lite grann så svullnaden i spenen ger med sej. Sen är mina avvanda. Känn på juvret om det är varmt så låt fölet dia. Har stoet ont så låt den dia men bara någon liten slurk på var sida.
tack för det svaret. Låter bra.. kraftfoder har jag slutat med för länge sedan..
#2 det kan vara mer påfrestande att dela dom långa stunder för att sen släppa ihop dom igen. Stoet diar (ger di) lika mkt ändå isåfall. Bäst tycker JAG är att dela en kort period och då hjälpa stoet då hon är som mest spänd. Har aldrig haft problem såhär och fölen är avvanda på några dagar med den metoden. Typ samma metod då jag vande av barnen vid amningen =) Man kände ju sej spänd och bara lite lite mjölkning gjorde att man kände sej mkt bättre.