Det blir dyrt med häst!!
Less.
Häromdagen när jag var ute hos hästarna (som jag har på mina föräldrarsgård), gick jag sen in för en snabbfika med mamma. Hon undrade då vad jag skulle göra med mina hästar och såg bekymmrad ut, jag tänkte för mig själv att fasiken det har väl inte du med att göra om jag hobbyrider dom eller tävlar/ställer ut tänkte jag. Men det var inte så hon menade alls.
För hon hade fått en trevlig räkning från skatteverket på 36t om mina hästar. Jag blev heltpaff. En räkning? På mina hästar? Vadå? Varför?
Hennes revisor hade då berättar för henne att många sthlmare skaffade hästgårdar och drog av massa betalningar på deklarationen, främst hästar och allt rund dom men även om annat. Därmed hade de blivit en stor ride i hela Sverige om vad det finns för djur på gårdarna och hur många djur som finns på en gård.
Det roliga är varför skickas räkningen till min mor när det är JAG som äger hästarna och står på alla papper? Jo, för det är MARKÄGAREN som ska betala, hästägaren är inte skylldig till något. Markägaren ska alltså betala 1000kr/häst I MÅNADEN till skatteverket om man är privatperson.
Jag sitter här hemma helt knäckt. Var ska jag få dom pengarna ifrån varje månad? Varför ska det drabba oss på det här sättet? Ska folk inte kunna få ha djur längre?
/SG

va?? det låter ju helt sjukt.
vart i lagen står det? 1000 :- /per häst i månden…
helt vansinnigt.. Kan det verkligen stämma ? vart ringer man o kollar sånt här?

men detta låter väldigt konstigt. Vi har skattar för vår verksamhet och detta har vi inget hört om…
herre jösses, jag tror inte dom kan få igenom det ?!

Har din mor dragit av för dina hästar i sin deklaration?

Håller med #1 Det låter helt sjukt!
#3 Nej det har hon verkligen inte! Hon har som sagt ingenting med mina hästar att göra.
Och dom har ingen verksamhet på gården alls. Det är endast jag som har mina hästar i stallet på gården, eftersom det skulle se lite lustigt ut att trycka in 3 hästar i en lägenhet i stan. Och sen har mamma en hund, men sällskapshund/katt räknas väl inte som verksamhet?
Jag vet inte var man kollar upp detta, jag ska ta reda på detta och återkomma givetvis! Räkningen på 36t vi fick var från år 2008.
/SG

#0 Har ingen aning om hur de har räknat men för att kunna höja skatten så mkt måste det upp i skattenämnd, det måste finnas ett någorlunda noggrant skrivet övervägande och sedan beslut. Prata med handläggaren tag sedan kontakt med en skattejurist för konsultation, på en timme kan ni få reda på om det är värt att driva med jurist. Hur som helst går det ju att begära omprövning.
Har man lantbruksfastighet blir man ju automatiskt näringsverksamhet, men hästarna måste inte falla in där.
Lycka till hur som helst.

Herregud låter ju inte klokt. inte nog med att man betalar fastighetsskatter och fan och hans moster ska man behöva betala skatt för hästarna nu också. det är ju inte klokt.

jag antar att din mamma har en jordbruksfastighet.
har hon sett till att den verkligen är vilande? (annars räknas den ju som näringsverksamhet, som jag förstått det)
jag blev skitnervös när jag läste din tråd och ringde upp min mamma, för jag har fyra hästar hemma hos mina föräldrar på deras gård=) hon sa dock att det var lugnt, "företaget" (alltså fastigheten) ligger vilande och då räknas hästarna inte in i ngn verksamhet. (så länge man inte går plus på något i ett "aktivt företag")
medarbetare på djurskydd.ifokus

Men för de som har verksamhet med tex köttdjur men inte har hästarna i företaget hur blir de för dem?

det känns som det är något mer till detta ärendet.
det är inte så att dina föräldrar blivit upptaxerade på jordbruket ?
för det finns ingen information om att markägare ska betala så mkt i skatt för hästar, inte vad jag kan hitta ivf..
#0 Förstår inte din förklaring till varför man som markägare skulle behöva betala för hästarna. Kan du utveckla?
Hur vet skatteverket hur många hästar som går på dina föräldrars mark?

Låter ju helt sjukt…att bara skicka en räkning på så mycket utan att ens ha hört av sig innan…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

hm hur vet man om jordbruksfastigheten ligger vilande då ?
Vårat har ju inte drivits som näringsverksamhet under alla de år vi har bott här och inte på många år innan vi köpte det heller , men gården är ju en jordbruksfastighet men som sagt inte driven som en på måååånga år-
Men vi betalar ju en viss summa varje år till någon myndighet i *stan* som jag aldrig kommer ihåg vad den kostar *S* men det är ju inte så mycket typ mellan 6-1000 kr beroende på hur många hästar det är på gården om man säger så.

Usch Sandra hoppas det löser sig för dig! Jag blir också orolig, känner inte alls igen detta. Hittade inget om det på skatteverkets sida heller.
En räkning på 36000:- för tre hästar… till markägaren!!?? KNAPPAST TROLIGT ;-))
Dettar måste vara ett missförstånd - eller är det trådskaparen eller någon annan som skojjar?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
min första tanke när jag läste det är ju "Bluff Fakturor" ..Vet att min sambo har blivit varnad för att det är mkt sånt i omlopp nu..
ring till skatteverket o hör, måste ju finnas en rimlig förklaring med den summan…

Vi fick räkning på 63.000 kr i månaden för ett par år sedan från skatteverket.
Givetvis höll man på att sätta morgon kaffet i halsen.
Men ett samtal till skatteverket ordnade det. Det hade blivit något fel.
Hoppas det löser sig för Er.
Varför skulle jag skoja om en räkning på 36t om mina hästar? Ett jätteroligt skämt, verkligen? Jag blev irriterad.
Skatteverket har skickat ut personer för att kolla upp på gårdar i Sverige om vad det finns för djur, och hur många. Det är vad vi har fått i svar/förklaring.
/SG
# !8 Skatteverket skickar väl inga "räkningar"?
Det måste väl finnas ett underlag till beslutet? Jag antar att ni har haft möjlighet att yttra er i frågan?
Jag har mycket svårt att tro att skatteverket skickar ut personer som räknar djur på gårdarna så länge djuren inte ingår i rörelsen.

# 19.
Såg att du svarade #18. Jag skrev också räkning i mitt inlägg #17 men givetvis var det ett beslut vi fick av dom om att såå här mycket skulle vi betala.
Jag har också mycket svårt att tro på att skatteverket skickar ut någon som räknar djuren på en gård. Enda anledningen skulle väll vara om de misstänker "fusk" i deklaration/bokföring.

#18 Vem är det som säger att skatteverket räknar djur?
#18 Om dom har varit ute och räknat så måste ju dina föräldrar varit lite förberedda på vad som kunde hända? Tycker också det verkar lustigt om man ska betala "straffavgift" för att man har hästar. Detta borde ha diskuterats flitigt på diverse forum och i Ridsport mm. om så var fallet. Tror det är något annat eller ett missförstånd. Tråkigt för dig i vilket fall.
Amor vincit omnia 
Utdrag från Inkomstskattelag (1999:1229):
13 kap. Avgränsningen av inkomstslaget näringsverksamhet
Huvudregler
1 § Till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och
utgifter på grund av näringsverksamhet. Med näringsverksamhet
avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och
självständigt.
Vid bedömningen av om en uppdragstagares verksamhet bedrivs
självständigt ska det särskilt beaktas vad som avtalats med
uppdragsgivaren, i vilken omfattning uppdragstagaren är
beroende av uppdragsgivaren och i vilken omfattning
uppdragstagaren är inordnad i dennes verksamhet.
Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt
avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet.
Privatbostadsfastigheter, privatbostadsrätter och andra
privatbostäder kan inte ingå i en näringsverksamhet.
Förordning (2008:1316).
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

kan nån förklara detta lite närmare?
Har läst både inlägg 23 och 24 men får inte ordning på allting.

#25 om man har en jordbruksfastighet innebär det att man har en näringsfastighet. bedrivs den icke som sådan måste man se till att den är "vilande" (för deklarationens skull, som jag uppfattat det av min kära mor) annars skall det beskattas som näringsverksamhet.
har du en jordbruksfastighet och t.ex. hyr ut boxplatser (alltså tjänar pengar på din gård) så bedriver du en näringsverksamhet och skall alltså skatta därefter.

#26 Men hur vet man att den är vilande kan man se det någonstans ?
#0 Har du lyckats reda ut detta ännu? Jag tycker att det låter helt grotekst… Är själv rädd att drabbas, men tror inte att jag gör det eftersom vi inte har något företag och drar ingen moms och tjänar inga pengar på våra hästar (eller stallplatser)…

#27 jag var tvungen att höra med mamma, och hon säger att den automatiskt är vilande om man inte bedriver ngn näringsverksamhet. har man mjölkande kor, uthyrning av boxplatser osv måste man tydligen ha en F- eller FA-skattsedel, då räknas det också som näringsverksamhet.
så länge man inte tar ut någon form av inkomst på fastigheten är den alltså vilande.
jag uttryckte mig alltså lite tokigt innan, det ber jag om ursäkt för.
fastigheten är alltså automatiskt vilande så länge man inte får ut någon form av inkomst (djur, gröda, boxplats, försäljning av t.ex. hö eller havre osv) från den.

Men om man har hingst då?
Och tar emot "främmande" ston räknar inte skatteverket det som inkomst fast man inte har hästarna i någon verksamhet.

#29 Ok, men hur är det för alla de som har Eu bidrag tex gårdstöd och annat ? räknas det då som näringsfastighet eller ? för gör de de så borde man ju även kunna dra av kostnader för underhåll eller annat . Jag har jättedlig koll på detta om jag ska vara ärlig , men är roligt att vet hur det funkar :-)

#29 Intressant.
Enligt min man är man tvungen att fylla i en blankett till deklarationen om att det är vilande om man inte driver verksamhet av något slag. Annars räknas en jordbruksfastighet alltid näringsverksamhet.
Så om man inte har fyllt i "blanketten" då kan skatteverket komma och kolla vad man bedriver för verksamhet. Finns det då några hästar eller andra djur på gården, kan man åka på att betala någon typ av "straffavgift".
Själv är jag helt vilse i allt vad regler heter……
#0 Betalar du stallhyra till din mamma? I så fall kanske det är orsaken?!

Gonkan, EU bidrag räknas väl som en inkomst ??
ni som har avelshingstar, lägger ni inte på moms ?
vi har Fskatt och verksamhet på hästarna, betalar moms på både uthyrda platser o ev inkomster, språnavgifter mm

#32 en jordbruksfastighet är alltid en näringsfastighet (näringsverksamhet). det kan man aldrig komma ifrån.
dock, så länge du inte tjänar några pengar på fastigheten så beskattas den inte som "företag" s.a.s.
du kan aldrig bli skyldig straffavgift för att du innehar djur på din gård om du inte på något sätt tjänar pengar på detta (har ridlekis, uthyrning osv osv). bara för att man äger saker innebär det ju inte att man tjänar pengar på det.
nu är det ju rätt vanligt med folk som "vill bo på laaandet" och köper sig en jordbruksfastighet. jag kan inte tänka mig att alla dessa människor fyller i papper om att de inte tjänar några pengar på sin gård. (jag säger inte att det inte är så, bara att jag inte kan tänka mig det)
mina föräldrar har då så vitt jag vet under 12 års tid inte fyllt i några papper för att ha verksamheten vilande.
#31 ja, man kan dra av för underhåll och liknande (även moms på inköpta maskiner osv som används).
om bidragen räknas som näringsverksamhet ska jag låta vara osagt, för det vet jag faktiskt inte. däremot vet jag att om jag köper in 10 ha mark och odlar detta med tanken att sälja ex. havre, då är det en näringsverksamhet som jag förväntas inhämta pengar ur. då skall det skattas därefter.

#34 Jag vet inte det därför jag frågar här *S*

#35 som sagt är jag helt vilse i regeldjungeln. Jag tror att jag ska låta min man läsa igenom tråden, för det kan ju vara så att han och jag har missuppfattat varandra när jag har försökt återge vad som står i tråden.
Jag hoppas verkligen att det har ordnat sig för trådskaparen och att det är ett misstag och slipper betala……

#37 jag kan förstås också ha tappat information på vägen, eftersom jag i min tur försöker återge vad min mor berättar (som har jordbruksfastighet, fast vilande), så det behöver inte vara "bara du"=)
men visst, man får hoppas på att allt ordnar upp sig för TS.. måste vara nån form av misstag..
#0 Har du ringt skatteverket och frågat vad saken gäller ?? ( Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg och vet inte om du fått frågan tidigare
)
Ja nu har jag hört mig liter mer för, jag blev ärligt talat förbannad. Men anledningen till allt detta är att eftersom vi inte har mer än mina hästar på gården och arrenderar ut ett gärde till en granne så han får en chans att ta ett par extra höbalar till sina kor så har vi fått denna skuld.
/SG

#40 näe vad dumt!

#40 Så ni måste alltså betala detta???
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#40 men har de inte tagit upp det i deklartationen då att de har arrenderat ut marken ?