Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1897 ggr
SHV-Pysen
0

Ingen mer Körning...

Nu har jag tagit beslutet… Efter att ha hållt på med att försöka få vagnen rätt balanserad suttit så långt fram det går i den för att få den att ligga still osv. så har jag bestämt att det helt enkelt bara är att ge upp körningen helt och hållet… Det är ju inte min häst, så jag kan ju inte köpa en ny vagn… Det var dem planerna om tävlingar, kurser och hästrallyn… blir väl tömkörning, men både hästen och jag tycker det är så hemskt tråkigt… Vi får väl plocka av skorna och gå tillbaka till unghästtiden, innan han var inkörd. Promenader och agility *suck*

EwaAngantyr
0

Trist när utrustningen inte är ok…  det finns ju så bra vagnar!

SannaHolmgren
0

Varför kan inte du köpa utrustning? Då är ju utrustningen iallafall din, som du gör vad du vill med när du inte har ponnyn kvar någon gång i framtiden.  Jag köpte utrustning till min sköthäst som jag hade för många år sen då han inte hade någon egen som passade. Den utrustningen (sadel, träns mm) hade jag sedan då jag sedan köpte min egna häst, och då var ju det bekymret sedan ur vägen då jag lagt ut mycket pengar på hästköpet.

Tråkigt om du ska tappa motivation till att fortsätta träna, då ni verkar ha så roligt ihop, du och Pysen. 

Hoppas du orkar fortsätta. Kör pulka så länge på vintern och kör hem lite ved från skogen. Kolla om du hittar någon som vill låna ut en vagn till dig.

mvh

Maliiin
0

Tycker också det är tråkigt om du ska sluta köra på grund av utrustningen.

Så om du tycker det är kul så tycker jag att du ska försöka få ihop en utrustning som passar din pålle och fortsätta. För som ovanstående skriver. Utrustningen är ju då din och du kan sälja den sen eller ha den om du köper en egen häst.

Lycka till!

Ahnna
0

Jag håller med #2 och #3! Köp eller låna utrustning som passar och den dagen du inte ska ha kvar Pysen kan du ju sälja eller lämna tillbaka grejerna. (Eller spara dem till din nästa ponny!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ThiffannyJ
0

Kan inte ägaren till pysen bokosta utrustningen? Om du inte vill köpa den själv alltså.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Stallmima
0

Det är nog svårt att låna ihop utrustning och vagnar. Men det är tråkigt att du inte kan köra hästen. Hoppas du hittar rätt utrustning någon gång.

Emma-Andersson
0

Köp en bra vagn och sele behöver ju inte kosta skjortan, som sagt då har du utrustningen iaf. Och har man hyfsad utrustning så har den även ett andrahandsvärde.

HannaNikolina
0

Om jag var du så skulle jag köpa en egen vagn. Begagnade tävlingsgodkända vagnar till shettis är stört omöjligt att få tag på så andrahandsvärdet borde vara väldigt högt om du vill sälja vagnen nån gång.

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du provar en liten 4 hjulsvagn så slipper du iaf problemet med balansen i skakeln. Vi säljer 4 hjulsvagnar för 9000:- nya och dom väger bara 68 kg. Visserligen inget att tävla med eftersom bredden inte är godkänd, men det är en himla käck och trevlig vagn. Pållarna gillar den.

SHV-Pysen
0

Tack allihopa, men jag har varit ute över hela nätet och letat billiga vagnar känns det som. Både nya och begagnade. Jag har inte så mkt pengar heller.. Jag köpte en ny sele, visade sig vara jättedålig, men den var i min prisklass åtminstone och den gick på 1500. Jag försöker sälja den gamla vagnen och hitta en ny elr begangnad billig men det verkar vara hopplöst, för det är ju att den ska fraktas oxå…

Har jag tur så kommer det en unghäst som jag ska få köra in i sommar och då får jag låna med vagn och sele som jag kan ha till Pysen. Tävlingsgodkända saker, men då har han väl för lite muskler och kondition för att orka tävla, och då har vi inte heller råd att åka på tävling eftersom alla som finns vid den tidpunkten ligger för långt bort.

SannaHolmgren
0

#10 Nejdå, inte tappar han i kondition så fort. Inte om ni tömkör nån tur emellanåt, promenerar och tränar markträning, och du kanske har någon liten ryttare som rider ibland?. Det är ju toppen om du får utrustning med till den andra hästen. Planera in nu så att du lägger undan pengar varje månad, en liten sparad slant då och då, och snart så har du en liten hög som kan räcka till en begagnad rockard/vagn och kanske sele också och kanske frakt också. Sen så brukar det lösa sig med anmälningsavgifter och transport.  Vad har du för "gammal vagn" som ska säljas? Vad var det för sele du köpte? Ibland går det att förbättra och bygga om en del själv, och utan att det kostar speciellt mycket.

SHV-Pysen
0

#11 ja, jag försöker spara undan så gott det går, men det går ju åt eftersom det är nya kläder som behövs, sen ska man kunna roa sig ex. gå på bio, ta en tur ner till sthlm osv. bidraget man får räcker inte så långt.. och rätt som det är så måste de sista slantarna gå till hovis elr nått.

HannaNikolina
0

Man får ju prioritera! Om man hoppar över bio och stockholmsresor så kanske man kan köpa vagn och tävla istället.

Du får det att låta som att du tycker att någon borde sponsra dig med en vagn och helst skjutsa till tävling också…

lilleman
0

VAD E DET FÖR VAGN DU SÖKER Å VILKEN STORLEK…

Maliiin
0

Som sagt man får prioritera lite! Det kan va så om man har häst.. Då blir det inte mkt roa sig å köpa massa kläder.. Utan då får man spara på pengarna å lägga dem på hästTungan ute

ThiffannyJ
0

Ja, hellre en bra, schysst vagn+sele än en massa kläder och bio. Då får man prioritera om man ska ha häst. Visst ska man unna sig, men pållarna går före (i alla fall hos oss).

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ninnii
0

#16 Samma här! Tycker faktiskt man får prioritera lite. Har man skaffat häst så går det före.

SHV-Pysen
0

Ursäkta om jag fick det att låta som at jag bara bryr mig om kläder å sånt, för det gör jag inte! Tro mig, jag brukar aldrig ta hela bidraget för att köpa en jacka å sedan skita i hästen, men det går ju åt för jag är en mästare på att förbruka kläder. Jag måste köpa nya vantar hela tiden, för jag har söner dem (vilket märke det än är) på typ 1 mån, skor lyckas jag jämt ha söner osv. Sedn kan man ju inte gå i personlig konkurs för att spara undan till en vagn.. Och för ett år sedan frbrukade jag 2000 på sele eftersom det skulle sys in oxå, sedan har det blivit 2500 på behövliga körkurser. Nya tömmar, tömkörningsgjordar, skoningarna kostar mer än 500 och jag får 800 i mån. Jag har verkligen vänt och vridit på varenda krona och sparat och sparat men det kmr inte långt.. sedan är inte päronen så pigga på att låta mig köpa en vagn. De säger bara att ägaren ska köpa sådant. Det är redan konflikter om både selen och skoningarna. Och ägaren tkr mitt upp i allt att jag ska ta lektioner på hennes storhäst… Hade jag varit myndig, haft jobb och egen elr iaf foderhäst hade det varit lättare.. Som det ser ut så kmr jag ingen vart i detta. Ingen tycks vilja köpa vagnen som vi har heller

#14 det var en tävlingsgodkänd i början, men nu är det vad som helst som kan tänkas passa…

SannaHolmgren
0

#18 Men vad är det för vagn du har att sälja?

Önska dig pengar i julklapp, ta något extrajobb, klipp gräset åt grannarna (säsongen börjar om två månader bara) och du behöver inte ha så brått. Satsa på nästa sommar istället. Själv fick jag bli 25 år och få jobb innan jag köpte en egen häst. Har också alltid haft foderhästar tidigare. När jag fick körhästen så tog det ett bra tag innan jag lyckades skrapa ihop pengar till sele och vagn. Trots att vi renoverar hus jämt o ständigt.

Men skam den som ger sig.

Rubiinen
0

Jag har två jobb. Har precis köpt en ny sele från tyskland för 2400kr som jag jobbat ihop. Jag ska också köpa en vagn i framtiden, men jag behöver ingen just nu då jag har tillgång till två roslagsvagnar. Skaffa dig ett jobb. Många av mina tonårskompisar har jobb. Det finns alltid nåt ! Så sök på bara :)

Rubiinen
0

Vet inte hur mkt du har att lägga ut men här är en annons. Vet heller inte hur stor häst du har..

http://www.blocket.se/vi/20525819.htm?ca=5_s

HannaNikolina
0

Exakt en sån har jag Skrattande

Är en stabil och lättrullad rockard, men den är HELT ofjädrad så det krävs en tjock dyna eller ombyggnad om man ska kunna njuta av körningen… Och så måste man svetsa dit svängel och bakselefästen själv. Är inte tävlingsbredd på den heller.

Är förvånad att de ligger så pass högt i pris! Jag hade gissat på hälften om jag skulle sälja min…

Pyttis
0

#22 Men det är INTE "sista priset" på "blocketvagnen", det finns prutmån när man läser annonsen.Flört

HannaNikolina
0

#23, det kan ju vara sant förstås!

Precis idag kom en glad nyhet för alla ponnykuskar - ett nytt TR för körning!! Numera är minsta vagnsbredd 110 cm för ponny i lokal lätt klass!

Hoppas att detta gör att TS får lättare att ta sig ut på tävling Glad

Här kan man läsa om alla nya regler, det är ganska mycket ändringar!

http://www3.ridsport.se/templates/Pa…e____7640.aspx

http://www3.ridsport.se/templates/Pa…de____447.aspx

Ninnii
0

Gud vad bra!

Rubiinen
0

Gud vad bra!! Kanon :) Då kanske jag kan ge mej ut också nån gång när jag känner mig redo :)