Digivande sto med täcke?
Jag är lite kluven, så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa till med synpunkter. Mitt sto går med föl nattetid fortfarande men tränas några dagar i veckan och skulle behöva klippas snart för att inte svettas bort…
Ärligt, hur tänker ni om en sån situation - klippa stoet och låta henne gå med täcke utan bensnören så att fölet förhoppningsvis kan dia, eller låta bli att träna mer tills fölet är helt avvant?
Fölis är snart 11 månader, men verkar inte vara helt redo att släppa morsan ännu. Stoet för inga försök att stöta bort henne heller. Jag har fortfarande vinter här med snö och minusgrader för det mesta, så helt utan täcke kan stoet inte gå om hon är klippt, tycker jag, inte ens om hon bara blir spårklippt/filtklippt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tycker fölisarna brukar hitta in under täcket… men jag har gjort så att man binder upp bakdelen på täcket, alltså nertill.. med band som du lägger upp över ryggen o fäster i fram fästet till bukgjorden.. hmm lät kanske konstigt, men då har stoet täcke över rumpan men inte så mkt ner på sidorna..du lägger det under täcket alltså… hoppas du förstår..

#1 Jag tror att jag kanske förstår…
Eller, nej… Bild?
www.stuteriprecious.se
Jag vet att det förekommer bland storhästfolket, att stona går med täcke med diande föl vid sidan. SJälv skulle jag inte ens tänka tanken.
Vore det mitt sto - i ditt fall - så hade jag klippt "undersidan" och behållit pälsen över rygg och rumpa, som ett "naturligt täcke". Det räcker ofta väldigt långt för att hålla dem tillräckligt svala vid arbete, samtidigt som man slipper klä på dem täcke.

#3 Tanken är ju att klippa just "undersidan", inte rygg och rumpa. Men eftersom det dippar ner på -10 emellanåt här så vill jag inte ha henne otäckad i så fall.
Och nej, jag gillar inte heller att ha föl tillsammans med täckade hästar, även om just den här fölisen aldrig har setts klättra på morsan. Men det kanske förekommer ändå, vem vet?
Är det rätt att sära dem helt nu då? Åldersmässigt är det inga problem och de sköter sig ju bra när de är ifrån varandra, men på kvällarna när de släpps ihop igen blir fölisen alldeles till sig och attackdiar i flera minuter. Det känns inte helt schysst att sära dem då, det vore ju annorlunda om fölisen inte brydde sig nämnvärt över att mamma kommer tillbaka varje kväll. Jag är kluven, som sagt.
www.stuteriprecious.se
Jag har haft klippt undersida på ponnyer hela vintrar utan problem. Det är ju inte värre än att klippa hela och lägga på täcke - undersidan är ju naken i vilket fall som helst…
Visst kan du dela på dem, att fölet attackdiar är inte så konstigt, men eftersom de är vana vid att få vara ifrån varandra så kommer det behovet upphöra.

#5 Jag särar hellre på dem i så fall. Får ge fölisen lite "tough love", kanske.
Ska jag bara låta juvret vara helt, inte röra alls?
www.stuteriprecious.se
#6 - håll koll på juvret så det inte blir stenhårt (=juverinflammation) men mjölka absolut inte ur något.

#7 "Stenhårt" är det ju varje kväll när fölisen inte har diat på 14-15 timmar.
Inte "inflammationshårt" men tillräckligt spänt ändå. Kan inte vara skönt.
www.stuteriprecious.se

Bild har jag dessvärre inte.. men ta bensnöret o dra snett över ryggen under täcket o sen fäster du i framfästet..
varför skulle det vara farligt att ha täcke på stoet ? risk för fölet att fastna eller något annat ??
Min fölis hade inga som helst problem m att dia stoet m täcke, bensnören o allt. Han hittade in så fint så.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#10 Fastna och ha sönder både sig själv och täcket. Föl som klättrar är väl de som ligger sämst till, men man vet ju aldrig. Föl har ju inte direkt respekt för saker när de leker…
www.stuteriprecious.se
#8 - det är tyvärr så att man måste låta bli att mjölka ur, för mjölkar du så ger du signal om att det fortfarande finns efterfrågan och då avtar inte produktionen. De överlever de få dagar det tar för produktionen att lägga ner verksamheten, håll bara koll så det inte blir inflammation av det.

#13 Funkar det om man fodrar med stuterihö också? Jag har så tokigt höga protein- och energivärden i hösilaget nu att samtliga pållar ser ut som tunnor! Jag kan liksom inte "dra ner på kraftfodret" för det finns inget att dra ner på.
www.stuteriprecious.se
#14 - ska jag vara ärlig så har jag inget minne av att jag någonsin har minskat på något foder vid avvänjningen. Hästar är ju inte som kossor, som producerar mer mjölk för att de får mycket bra mat.
Men vill du minska lite så begränsa hömängden första veckan, kanske några dagar till.

#15 Nej, kossor är de ju inte.
Men när hösilaget var proteinfattigt i höstas så märkte jag skillnad på mjölkproduktionen efter bara ett par dagar. (Då fick hon extra lusern och sen var allt "som vanligt" igen.)
Ah, begränsning! Det är ett ord som den damen inte kan, tror jag. Men för all del, det är aldrig för sent att lära sig nya saker. 
www.stuteriprecious.se
om jag får hoppa in och ställa en fråga ang att mjölka ur.
En veterinär sa till mig att man kunde mjölka ur lite lite grann, bara för att minska på det värsta trycket och förhindra mjölkstockning.
Mycket di/urmjölkning ger mycket mjölk, medans lite di/urmjölkning ger lite mjölk. Så hon menade att man skule mjölka ur lite grann just för att förhindra mjlkstockning och inflammation.
Hos människor är det ju också så att det lättare blir stockning om det är kallt, är det lika för ston? Isåfall kanske det kan vara idé att mjölka ur det värsta spända under en tid. Liksom förbereda på att stänga mjölkbaren?!

Sanne det har hänt mer än en gång att föl har fastnat i täckena.
#0 Men måset du klippa nu ? Vi tränar våra hårt utan att vi klipper dem , ge en B vitamin spruta i stället så hon börja fälla om hon inte alla redan har börjat , jag gillar inte att klippa så här sen , har ju som sagt varit med om pälsar som har hamnat helt fel i cyklen..
#18 är inne på ditt spår jag med. Tycker det är för sent att klippa nu. Börjar dom fälla ögonblickligen om dom får en B-vitaminspruta alltså? Har aldrig gett i sprutform, mina får flytande i fodret. Kanske är bättre med spruta
får dom bara en gång av det eller? Ger du spruta även när vinterrocken ska på?
Ahnna tänk efter innan så du inte förstör sommarpälsen på henne.
Låt henne fälla av själv och håll träningen på en sådan nivå att hon bara "hålls igång" till våren, eller släng på henne ett "våffeltäcke" ett par timmar i boxen så torkar hon snabbt om hon blir svettig.

#18 Ja, jag måste klippa nu. 
www.stuteriprecious.se

#20 Men då hade jag bara klippt halsen och halva magen så behvöer hon ju inte täckas överhuvudtaget för så går ju alltid ridksokole hästarna hela vintern utan några som helst problem , och täcken har man ju ändå inte under magen . :-)
#19 Jag ger ju alltid flytande vid pälssättning och fällning .
Men då Betis har ont av sin fällning så får han spruta och man kan spruta han 1 gång i veckan om man vill det utan några som helst problem sa veterinären och jag tycker faktistk det har hjälpt han är fortfarande håröm men inte alls så farligt och det bara rasar av.
Vet många som sprutar sina för att de ska fälla fortare och det funkar kanon.
Vi tränar ju våra fullt ut även om de har vinter päls , de går ut med täcken på då , dagens täcken är ju så fina så de andas bra och det gör inget om de är svettiga under och de blir inte sjuka ändå och är inte trögare att köra eller så heller.
#21 kanske ska spruta unghingsten, för han är också öm har jag märkt. Borstar jag honom så flyttar han sig för borsten och hela hästen sjunker ihop.
Men vad är det för skillnad på flytande och spruta då? Blir det mer koncentrerat av sprutan?
Överskottet kommer ju ut, behöver du ändå ge både spruta en gång/vecka plus flytande?

#21 Jag ska inte klippa nåt annat än under magen, bringan och halva halsen. Möjligen nåt spår på bakdelen där hon svettas. Men jag tycker inte att det är schysst att låta en häst gå så utan täcke i minusgrader om den tränas, vilket min gör. Täcken hänger ju ner på sidorna och det finns ju magplattor och halstäcken för de som fryser ändå. (Som ett visst fullblod jag känner…)
Det är en åsiktsfråga, men jag är "snobbig" på den punkten.
(Har jobbat för mycket i hopp- och dressyrstall säkert!)
www.stuteriprecious.se
vill du klippa henne, så ska du göra det. Det är ju bara du som känner hästen och vet vad hon mår bäst av
Men jag funderar fortfarande över mjlken om du nu ska sära helt på dom. Blir hon stenhård i juvret så skulle nog jag mjölka ur det allra värsta en gång/dygn ett tag framöver.
Dias/mjölkas hon ur 1 gång/dag så borde det inte bildas så mycket mjölk eftersom efterfrågan är mindre.
Det kanske tar lite längre längre tid att få henne att sina helt, men vad gör väl det?
Eller så får du motionera henne ordentligt, då brukar ju överflödet kunna läcka ut av sig själv.

#24 Klippa hela kroppen bör man ju inte göra såhär sent, det håller jag helt med om. Men det ska jag ju inte göra heller. Jag vill bara underlätta lite för henne.
Kan det vara en tanke att låta fölisen dia en gång per dygn i några dagar eller är det bara onödigt?
www.stuteriprecious.se
#25 det kan kanske vara onödigt om du iaf har tänkt sära dom. Låter du fölis dia, så kommer hon nog att dia ur juvret helt när hon väl får chansen.
Mjölkar du ur lite själv så behöver du ju bara lätta på trycket lite.
Jag vet inte, är ingen expert på den fronten. Men jag kan ju gå till mig själv när jag slutade amma. Lite grann var jag tvungen att "mjölka ur" annars blev brösten stenhårda och gjorde jätteont.
det är ju en fråga om tillgång och efterfrågan…
Är efterfrågan stor blir tillgångarna också stora, minskar efterfrågan så minskar också tillgångarna.
När du har mjölkat ur det värsta under en tid borde det inte vara så stora tillgångar kvar att det blir risk för stockning

#26 Nej, jag håller med dig. Ville bara checka. Bara för att jag funderade på att sära dem från och med imorgon så stod fölisen vid grinden nyss och gnäggade när morsan kom gående… 
www.stuteriprecious.se
#27 hihi, ja det är väl typiskt
går fölungen tillsammans med din mini-fölis? För det är väl Mirandas föl du ska vänja av? Tog det förgivet

#28 så är det, ja. Mirandis föl ska vänjas av och hon går tillsammans med minibebisen och hennes mamma. Mirandis går med fullblodet.
www.stuteriprecious.se
låt henne vara ledsen ett tag då, hon har ju en mamma i hagen iallafall, även om det inte är hennes egen.

#30 En låtsasmorsa som är elak mot henne…
Eller, alltså, hon är rätt bossig mot Mirandas föl, så det händer att fölisen ställer sig på andra sidan hagen i all sin ensamhet och stirrar över staketet på mamma istället för att umgås med minisarna. Det känns inte helt bra i hjärtat, för mig alltså. Men jag är blödig…
www.stuteriprecious.se
#31 oj då… En mamma som överbeskyddar sin egen? Jag har en verbeskyddande morsa jag med. Första dagarna när unghingstarna gick ihop stod hon vid tråden och skrek efter sin bäbis.
Och när jag släppte ihop henne och hennes fölis med gammel-stoet, tidigare i vintras så tillät hon inte fölis att hälsa på det andra stoet. Hon vaktade honom som en hök.
Tack och lov har det slutat nu. Nu njuter hon av att slippa ta ansvaret för lillskiten
hon har lagt över allt ansvar på Ideal istället

#32 Här skriks det ingenting, i alla fall. Men jag blir inte helt lycklig när fölisen väljer att gå iväg ensam istället för att umgås med "flocken". Förvisso är Miranda också lite "egen" och kan stå en hel dag på samma fläck under ett träd och lukta på blommorna, ungefär.
Det kanske är fullt normalt att en fölunge blir lite av en enstörning när morsan försvinner, men jag har aldrig sett det förut, faktiskt.
www.stuteriprecious.se
Jag skulle väntat med att klippa, de flesta hästar har börjat fälla (eller börjar snart) och det innebär med största sannolikhet att man förstör sommarpälsen om man klipper nu.
Vad gäller B-vitmansprutan så ska man kombinera den med ultrasan, ultrasan binder B-vitamin i kroppen istället för att överflödet kissas ut (om man t ex ger i fodret).
Och tredje grejen - jag skulle inte våga ha täcke på ett digivande sto (tänk om fölisen fastnar eller river ögat/ögonlocken på något spänne när den ska dia, det vågar i alla fall jag inte riskera. Men om Ahnna redan avvant sin fölis så är det ju inget problem längre 

#34 De får nog gå särade från och med idag. (Eller ikväll blir det ju, de är vana att vara isär på dagtid så just nu är båda intet ont anande…)
www.stuteriprecious.se

#35 Men du ska inte mjölka ur , dra ner på maten till stoet och då du kör henne så rör hon ju på sig och det kommer att sina fortare , har aldrig haft problem när vi har delat här tvärt av.

#36 Det enda kruxet är att jag inte kan ta bort någon mat, bara minska hösilaget från fri tillgång till ett visst antal kilon per dag. (Men det blir kanske ungefär samma ändå? Det är ju svårt att veta exakt vad hon äter nu när hon har mat jämnt.) Man skulle haft liiiiite taskigare värden på hösilaget, eller ett parti med lite "sämre" balar… 
www.stuteriprecious.se
jag skulle klippt henne bara under halsen för att se om det hjälpte. Det gjorde susen på ett av mina ston iaf.
Jag skulle också mjölkat ur den där tuffaste spändheten. Att hon skulle få en signal att mjölka mer, visst men man minskar risken för juverinflammation kraftigt om man tar bort spändheten. Jag har gjort det på mina och de slutade ganska tvärt att mölka efter två dagar. En eller två gånger per dygn mjölkades den värsta spändheten bort, räcker med några drag bara.
Och visst gör fodret skillnad. Ju mer mat hästen får desto mer mjölk mjölkar den. Absolut. Så är det med alla individer. Sluta äta och se om ni kan ge di efter ett tag.
#37 Varför kan du inte ta bort kraftfodret? Det uppmuntrar bara mjölkproduktionen.

#39 Hon äter ju ingen kraft, det är det som är problemet. Men grovfodret innehåller skyhöga protein- och energivärden så hon är stoppad som en kudde! 
www.stuteriprecious.se
#40 du kan ju gå ner på en minimigiva, det handlar ju bara om några få dagar om det är för mjölkens skull.

#41 Jag kommer ju får göra det och ersätta med halm så långt det går, eller nåt. Hon har ju hull att ta av i alla fall! Tjockaste i stan… 
www.stuteriprecious.se
#42 Tänk bara på hyperlipemirisken… och jag har vant av alla mina ston med ett superduper hösilage och det har gått hur bra som helst. Motionera henne om det går
jag håller med Pheobe, mjölka ur några drag, bara det värsta spända. Den ytterst lilla stimuleringen gör inte att hon fortsätter producera megamycket mjölk.
Det är ju så det går till om man låter sto vänja av själva. Dom tillåter mindre di av fölis och får alltså mindre mjölk.
Efter ett par dagar har hon förmodligen ytterst lite mjölkproduktion så du utan risk kan låta henne sina.