Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 788 ggr
Nea-1
0

Tips! Köpa transport

Jag är på G och ska köpa min första egna transport, äntligen!

Nu vill jag ha tips på vad jag ska "leta" efter  och titta extra noga på när jag hittat nån jag vill köpa.

AnnaLundin
0

Först - tänker du köpa nytt eller begagnat?

På begagnat släp, kolla golvet och att bromsar och el fungerar bra.

Kolla också så att det finns en vettig ventilation i släpet, om inte vill köra med överluckan bak öppen (vilket jag själv iofs föredrar att göra).

Nea-1
0

Tack. Golvet har jag tänkt på.

Begangnad boggi letar jag efter.

Annette
0

Det skiljer inte mycket i pris på en begagnad i bra skick och en ny transport upptäckte jag när jag själv letade transport. Så jag köpte ett nytt Läckösläp som jag är helnöjd med.

VeronicaP
0

Ifo Williams säger jag bara , finns ingen bättre .

Efter att väl kört med det på vägarna och vi kör många mil om året, så kommer jag aldrig köpa något annat , de är billiga och bra.

sus-sharon
0

finns det möjlighet att få tag på en baklängesåkande transport (alltså där hästarna åker baklänges, inte något annat:)) så är detta dokumenterat det bästa för hästen.
de brukar dock vara rätt svåra att få tag på beg. och långt ifrån billiga att köpa nya.. tyvärr..

Enligt C. Strömbergs exjobb (SLU 2003) har man också konstaterat att det blir mycket mer avgaser inuti transporten om man låter den ventileras bakifrån (alltså med övre luckan nedfälld) pga undertryck (avgaserna går från bilen, under transporten och in genom "ventilationen"). som vi alla vet är avgaser inte att rekommendera för hästar som är relativt känsliga, ffa som de ofta står med huvudet högt (med högt menas över mankens höjd enl etogram i ett flertal studier) när de transporteras (direkt kopplat till att hålla balansen vid framåtåkande) och då också utsätts för större risk att få ner partiklar i luftvägarna.

vilken utläggning det blev.. men för att summera; bakåtåkande - bra, öppen övre lucka för ventilation - dåligt.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Nea-1
0

Tack för tipsen, men en helt ny har jag tyvärr inte råd med.

icansson
0

ett tips även fast släpet i sig inte väger s mkt så rekommenderar jag att du kopplar på det o testkör de en runda de kan kännas tungt beroende på hur det är byggt. Boogie är ju tyngre men stabilare.

Jag hyr släp när jag ska iväg men hästarna o har hyrt många olika.

Jag har tittat på lite släp med nyligen o ett tips du kan göra om de skulle vara ombes eller så på släpet så kan du ringa bilprovningen o få exakta felet alltså hela besigtningspappret faxat eller mejlat till dej där ser du precis vad alla fel är.

Om du ska köpa ett äldre släp så va noga med att kolla bromsarna vissa boj släp som gjordes på 60-70 talet har något som heter elbroms o det rekommenderar jag inte att du köper då det är svårt att få tag i reservdelar o i en äldre bil så måste man ha ett extra kopplat aggregat i bilen.

Skivbromsar eller trummor e det bästa!

Föredrar boogie även fast de kan vara tyngre men ligger mkt stabilare på vägen.

Lycka till o hoppas du hittar en bra "kärra"

exitingsvillemo
0

#1 Kom det inte en ny lag om det förra året? Att du INTE får köra med överluckan öppen…

sanne
0

var väldigt noga med total vikten på transporten gentimot bilen du ska dra med !! för Sverige har fortfarande regler som gör att du inte kan dra med vilken bil som helst om du har ett lite tyngre släp…

välj då kanske ett släp med totalvikt på 1300kg, så ska du nog klara dra med de flesta bilar.

Skulle satsa på en boggie, dom ligger stadigare på vägen o hästen åker skönare inuti !

AnnaLundin
0

#8 - NEJ, det finns ingen lag om att man inte får köra med överluckan öppen.

Det är en skröna som har vandrat i åratal, men det finns ingen sådan lag.

JMax
0

Hur mycket får den kosta?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

exitingsvillemo
0

#10 ok, då är det den skrönan jag har hörtSkrattande

Nea-1
0

Tack för alla bra tips! Har tänkt på det med totalvikt på 1300 men det verkar inte finnas så många till salu just nu, men man kanke kan typa om de flesta släp?

#11 Har du nåt till salu?

sanne
0

tänk på att det låter väldigt lätt att typa om släp.. men det är inte alltid så lätt.. utom när du köper ett nytt, då kan du välja. men annars ska det till ny draghandske o hjul mm..

Nea-1
0

Ok. Gäller det även om man t.ex. typar om från 1500 till 1300? Vet att det är så när de är ännu tyngre.

Hanna-D
0

#13 För att väga ner ett släp måste du göra en teknisk förändring, t ex byta kulhandske. Om det är aktuellt ring till Bilprovning innan du köper släpet så kan de kolla vad som gäller för just det släpet. Det är ganska dyrt att väga ner släpet också eftersom du måste göra en registreringsbesiktning istället för "vanlig" kontrollbesiktning.

Nea-1
0

#16 Tack! Då vet jag det. Då är det ju bättre att försöka hitta ett med rätt vikt från början!