Vreta Kloster 4/11.
Under utställningen i Västerås idag, kom frågan upp om det var möjligt att börja utställningen 11.00 istället för 13.00.
Många har lång resa hem och ikväll var det mot slutet av utställningen riktigt kylslaget.
Vad anser ni som anmält till Vreta, vill ni börja tidigare?
OBS! Detta är bara en tanke, om det är genomförbart är inte säkert då domare och funktionärer ska kontaktas i morgon.
Jag har 25 mil hem, så mig gör det inget om jag får åka lite tidigare… Börjar det kl 11 så räcker det ju ändå att jag kör vid 9-tiden, jag har gott om tid ändå (två gallston). Så jag röstar FÖR en tidigareläggning!
Jag röstar för att börja utställningen tidigare på dagen. Det mörknar ju ändå så tidigt på eftermiddagen att det blir lite spök stämmning

Jag röstar också för att tidigarelägga den. Det var hysteriskt kallt idag och det var himla sent innan man kom iväg. Det här med att det skall vara mörkt och stämningsfullt uppfylls ju ändå, då det mörknar vid 4-tiden hur som helst.
Bättre kläder rekommenderas till alla, som idag (inkl jag själv) frös häcken av sig. Gympaskor, hur korkad får man bli! Jag ångrade mig bittert redan efter två timmar. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vi tycker också att det är ok att börja tidigare. Vi har också lång väg att åka.

Det är okej för mej oxå att börja tidigare.
Helt okej för mig!

Ja, det vore jättebra! Hoppas att det går att genomföra.
Hoppas det bli så i framtiden att denna 14-tid slopas.
Det blir ju supersent innan allt är klart iaf. Inte så skoj för alla som skall hem i kyla, ev. halt väder o mörker. Skillnad på att köra vid 18- tiden mot vid midnatt.
Helt OK för mig att börja 11.00
putt putt

Grattis Tigrou till vinsten i lördags! Det blir nog en till på Vreta.

#8 Tja, kanske att vi kan lägga ner Halloweenutställningen helt och hållet för det var inte många som nappat på temat i år… Jättetrist tycker jag. All heder till de få som ändå klädde ut sej - de verkade dessutom ha lagt ner en hel del tid och tankekraft på sina dräkter.
Och bara för att ingen ska behöva gå till attack, så kan jag ju tala om att jo, jag skulle ha klätt ut mej om jag visat min ponny.
Själv tycker jag att det är trevligt med eftermiddags-/kvällsutställning fast jag kan ju inte annat än hålla med om att det blev lite kyligt… Fast vad annat kan man egentligen vänta den här tiden på året?
#11 Tack, vi ska göra ett försök med att klå er i alla fall
men jag delar gärna förstaplatsen med Eros också.
# 13 Nu hänger jag inte med i resonemanget.
Västeråsutställningen var en mycket trevlig och välarrangerat utställning. Johanna och henne team hade fixat och dekorerat ridhuset så Halloween känslan infann sig direkt.. De var 64 anmälda katalogförda ponnyer och jag det att många fler ville ha kommit med. VARFÖR tycker du att man ska lägga ner Hallowen utställningen?
Spontant undrar jag om det är något speciellt i Shetland Nord som gör att så fort en utställning är uppskattad ska den läggas ner??

#15 Jag har ingenstans sagt något nedvärderande om arrangemanget i Västerås! Och jag vet mycket väl att folk vill visa häst på utställning - det är fjärde utställningen för i år som Shetland Nord har fått tacka nej till deltagare för att antalet varit maximerat.
Det jag tycker är tråkigt är att det var så få utställare i år som nappade på idén med själva temat. Det är ju det som är själva grejen med Halloweenutställningen (det och att det är en kvällsutställning), som jag ser det. Är folk inte roade av det, kan man ju lika gärna ha utställning en annan tid på året utan tema - så slipper folk klaga på att de fryser.
Vad jag vet så har Shetland nord inte lagt ner en enda utställning, förutom den i Östersund i år som fick ställas in pga för få anmälningar.

#16 Men Pernilla. Varför kan man inte lägga det lite tidigare så att man slipper åka hem mitt i natten?
Även jag som frös som tusan var mkt nöjd med arrangemanget. Men jag skulle hellre se att det startade ett par timmar tidigare. Mörkt och stämningsfullt var det redan vid 4.
Vi klagar över att vi fryser även på vinterutställningarna, men åker ändå. Så varför haka upp sig på det?
/Cattis

#17 Nu hakar ni upp er på allt utom det jag egentligen ville framföra…
Är det överhuvudtaget intressant med temautställningar?

#16. Jag var inte i Västerås, men jag skall till Vreta är det tänkt.
Jag tycker att det går lika bra att klä ut sig på dagen. Kylan kan man klä sig mot, det som lockar mindre är att köra hem väldigt sent så här års. Det är ju många som har väldigt långt, så en tidigareläggning är nog inget negativt. Det är väl skillnad om alla deltagare bor i närheten, då kan man väl ha det på kvällstid.

#18 Ja det tycker jag absolut! Det är jätteroligt med något som bryter det vanliga mönstret lite. Men bara för att inte så många vill/kan klä ut sig, så betyder det ju inte att det inte uppskattas även av dem.
/Cattis
# 16 Jag tror inte att alla människor vill klä ut sig det har nog med personligheten att göra. Även om man inte vill klä ut sig så uppskattar man ett Hallowen smyckat ridhus.
Vad jag vet så har Shetland nord inte lagt ner en enda utställning, förutom den i Östersund i år som fick ställas in pga för få anmälningar.
Vinterutställningen i Köping är väl nedlag?

#18. Jag tycker att det skall bli spännande. Vi skall på vår första på lördag och ungarna har utan att jag visste om det sett till att farmor sytt dräkter.
Det var himla bra tycker jag. Nu behöver jag bara ordna min egen. Så bland de yngre är det säkert uppskattat med temautställningar.

#21 Nej, som jag har försökt förklara för dej flera gånger innan så är inte vinterutställningen i Köping nedlagd, även om den tar en paus 2007.
Även fast utställningarna har ett tema, behöver det väl inte betyda att alla ska behöva klä ut sig. Eller hur?. Man kan som sagt uppskatta det hela ändå o det roliga är väl då de som gör det. Stämning får man genom utsmyckning i ridhusen m.m.
Grejen att man fryser- går att lösa enkelt. MER kläder. Inget att tjafsa om o det är inte mer än ett personligt ansvar att ha kläder efter väder. Utan grejen med att tidigarelägga utställningarna några timmar är väl ändå att det är blir mörkt tidigt o kan vara väldigt besvärligt väglag så här års. Därför kan det vara trevligt för långväga utställare att få några timmar tillgodo för hemresan.
Jag har varit på flera Halloweenutställningar o det har varit väldigt trevligt på alla sätt o vis så nog hoppas jag att det kommer ordnas även i fortsättningen.

#24. Jag tycker heller inte det skall vara något tvång på att vara utklädd. Som du säger så är det annat som bidrar till stämningen.
En fundering bara. Är det de som anmält sig till maskeradklassen som tävlar om bästa utklädnad? Det var ju inte många i så fall och det har jag totalt missat att anmäla till.
Bästa utklädnadspriset kan gå till precis vem som helst. Det behöver inte vara någon som visar häst utan det kan tex. vara någon i publiken. Helt enkelt den man tycker bäst om, alltså publiken tycker bäst om 
Amor vincit omnia 

#26. Vad bra! Mina ungar visar ju inte vår ponny, de är lite för små för en busig 3-åring ännu.
Bästa utklädda barn i Västerås var en liten "pumpa" som nog inte mer än knappt 1 1/2 år

#28. Det skall börjas i tid.
# 24 Är helt enig med dig.

#24 Nej, jag menar inte att det ska vara något utklädnadstvång. Däremot undrar jag om de som anmäler gör det för temats skull, eller ser det som vilken utställning som helst.
Att gå outklädd på en Halloweenfest tycker jag är lite som att gå ut utan att vilja dansa… Och visst, det finns det många som gör.
Förstår inte riktigt vad skillnaden är om man kan starta hemresan kl.18 eller 21 - det är ju lika mörkt i vilket fall.
Och vilka förutsättningar som gäller vet man ju när man anmäler. Men visst, vill folk inte visa på kvällsutställningar finns det ju bara två sätt: antingen anmäler man inte eller så anordnas det inte sådana utställningar. Folk får gärna höra av sej till Nords styrelse om detta, för eftersom de tre Halloweenutställningar vi anordnat i Ludvika, Insjön och Västerås varit maximerade långt före anmälningstidens utgång och folk tom stått på kö för att få vara med, är det ju lätt att tro att konceptet varit uppskattat.
Hursomhelst så är nästa års Halloweenutställning planerad till Fagersta lördagen den 27 oktober. Hemskt välkomna då, de som törs! 

#32 Och spökena med…

#31. Om man har 2-3 timmars hemresa (eller ännu mer) är det en väldig skillnad om man kan starta hemresan 18 istället för 21. Visst, det är lika mörkt, men ju senare det blir desto tröttare blir man. Det är väl bättre att kunna åka hemåt medan huvudet ännu hänger med.
I mina öron låter det lite tjurskalligt med dina alternativ, antingen har man det på kvällen eller också inte alls.
Vad är det för fel på Halloweenutställningar på samma tid som andra utställningar?

#34 Nä, nu missförstod du mej! Det jag skrev gällde kvällsutställningar. Läs mitt inlägg igen du.
Det fanns många fantasifulla kreationer, den lilla Hamrahäxan var ursöt om man får säga att en häxa är söt?
Det fanns en Shettis Laban med kedjor och allt de ni!
Glömde att Ekskogen hade hittat en gammal sliten häxa längst upp på vinden (hon hade tom. spindelnät på sig) som visade stuteriets pållar

#35. I såfall var det bra att jag missförstod dig. Då var det ju inte så illa som jag trodde.
Dubbelt
#31 För mig, som har MINST 4 timmars resa hem från Vreta i helgen, gör det STOR skillnad om jag får komma hem kl 22 eller kl 01. Bland annat är det en trafiksäkerhetsaspekt… Så jag föredrar helt klart om utställningen startar lite tidigare.
Jag skulle gärna vilja komma utklädd, men tyvärr räcker min tid inte ens till att hålla mig själv med VANLIGA kläder, så jag har tyvärr inte hunnit fixa mig något… :/
Det är okey för domaren att tidigarelägga utställningen med start 11.00.
Mail har gått ut till de som vi inte redan tillfrågat, hoppas de läser sina mail och svarar snabbt 

#41. Toppen!!
#31. Där tror jag det är både och. Vissa går helhjärtat in för Halloweentemat, andra ser det som vilken utställning som helst. Helt okej båda delarna, tycker jag iaf.
Vad skoj att det redan är inplanerat i Fagersta för nästa år!