Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2151 ggr
Moheda
0

Nafsig åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått lite huvudbry ang. min hingst, som blir 1 år till sommaren. Vår lilla flock har bestått av hans mor och ett gammlat 22-årigt varmblodssto. Det har fungerat jättebra ända till förra veckan då varmblodsstoet som varit borta i några månader kom hem igen. Hon hade under vistelsen i annat stall skadat sig på bakhasen. Vet. tillkallades och förband las. JJ tycket att bandaget var en spännande leksak och bet och drog i det. Efter någon vecka hade han (åtminstone vad vi tror) även bitit henne på både på bringan, på bogarna och under magen. Det stackars stoet var alldeles sårigt och sårvätskan som hunnit bli löpte vidare över henne och bildade nya sår. Hon såg bedrövlig ut efter att vet. klippt/rakat henne för att såren skulle få en chans att torka upp. Hon fick penicillin och bandage på hasen som också svullnat. Rek. boxvila med dagliga kort promendader. Vi hoppas nu att hon frisknar till. Men det är väl inte det som är det stora problemet. Vi kan ju inte ha dessa båda i samma hage om det nu är så att han inte kan låta bli henne. Men då vi har tre hästar och ingen trivs ensamGråterVår plan hade annars varit att låta kastrera hingsten fram på vårkanten och forsätta låta dem gå tillsammans. Nu kanske jag måste ta bort hingsten från dem. Men jag vill ju helst inte sälja honom.

QuickStep
0

han måste få en jämnårig kompis att leka med!
Annars tar han ut allt på varmblodstoet och kanske dig!
Lösdrift för hingstar erbjuds ju lite varsomhelst!

Annette
0

Det behöver inte vara en jämnårig lekkamrat. Mitt hingstföl leker med vår 6-årige valack och de är lika nöjda med det båda två.

Moheda
0

Lösdrift vore kanske ett alternativ - någon som har något att erbjuda eller förslag? Anna Lundin - hade du inte en tråd om detta?

Ahnna
0

Kan det vara så att hans hormoner börjar spöka lite också? Kanske är könsmognad på gång snart? Jag håller med om att han nog behöver lekkamrater, men om han har bitit stoet på kroppen och inte bara runt såret så låter det som att han har börjat bli intresserad av tjejer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Moheda
0

Jo, det är väl så! Men är det inte lite tidigt att skära honom, han är ju bara knappt nio månaderTungan ute

Gosa
0

#0 Vi erbjuder lösdrift för unghingstar Glad. Bor i Vårgårda, Västra Götalands län, ca 7 mil från Göteborg.

Ahnna
0

#5 Ordna annan hage med sällskap av killkompis?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Moheda
0

#5 om det bara vore så enkelt, men kan inte ha fler hästar eftersom jag inte har dem hemma hos mig själv. Det är mina snälla svärföräldrar som sköter om dem under veckorna och jag vill inte lägga mer arbete och ansvar på dem. Men tack för förslaget och omtanken!

#6 lite för långt, men tack i alla fall!

Hallonbuske
0

#5 Varför är det för tidigt att kastrera?

Stallmima
0

Jag skulle skicka iväg honom på hingstflock där han får leka och rasa av sig, vi har 2 hingstar på 3 och 4 år som leker med varandra som bara sjutton.

Moheda
0

#9 det är ju det jag inte riktigt vet - men jag tycker mig inte ha hört att man kastrerar innan de blivit året. Har ingen vidare kunskap i ärendetTungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
QuickStep
0

nu är det  kallt och inga flugor så det är en bra tid att kastrera om man vill.

Annette
0

Det skall vara fysiskt möjligt också.

exitingsvillemo
0

om kulorna är på plats så är det väl en ganska bra årstid att kastrera nu?!?

Jag gillar inte riktigt kastrering på sommaren. Med värme och flygfän överallt.

Vart bor du ngnstans då? Det kanske finns hingst-lösdrift på nära håll? =)

Jag märkte en enorm skillnad på min åring när jag släppte ihop honom med 2-års hingsten. Dom har hur kul som helst och båda hingstarna har blivit mer medgörlig och vänliga.

[Billan]
0

Han behöver en sparringpartner, garanterar att han blir betydligt trevligare att hantera på många sätt om han får leka av sig.

Hallonbuske
0

Jag har en 8månaders unghingst och jag ska låta kastrera honom så snart jag har kollat kulornas placering.Finns ingen anledning att behålla honom som hingst då jag inte ska ställa ut eller avla.Dessutom slipper jag fundera på stonas vara eller icke vara i hagen.

Moheda
0

#16 jag är nog också inne på din linje! Håller på att undersöka möjligheterna att lämna iväg honom på "hingstkollo" ett tag för att låta honom få behålla manligheten" ett tag till.Flört

sanne
0

vår unghingstar har så himla kul ihop, dom brottas verkligen.

men var i landet bor du ?? det finns ganska många som hr lite lösdrift m unghingstar !

Moheda
0

#planerar du att behålla dina som hingstar eller bara vänta med kastreringen, vilket är min plan! Jag bor i Småland (Alvesta kommun)

sanne
0

#20 om du menar mig så ja, dom kommer vara hingstar, den ena är godkänd i Sverige, de andra två kommer att visas fram till hösten !

hoppas du hittar någonstans att ha din kille !

Moheda
0

#21 jag har hittat ett bra ställe dit jag med förtroende skulle kunna lämna honom - nu är det mest ångesten att behöva lämna iväg honomTyst!! för egentligen vill jag ju ha honom hemma!

sanne
0

va skönt att det löser sig för er !

Moheda
0

Nu är det klart! James Junior flyttar hemifrån imorgon! Han kommer att flytta till Anna Lundin i Nybro där det finns flera stycken lekkamrater som han kan busa omkring med! Tack Anna för att du vill ta emot honomOskyldig!

Jag är jätteglad för att det har löst sig men kommer att sakna honom såååå!

AnnaLundin
0

Ni är så välkomna, jag tror att Jippie och JumJum blir glada över en till lekkamrat! Glad

Charlotte-Aveback
0

#25: Det blir en massa J i den hagen! Flört

AnnaLundin
0

#26 - Japp… Cool

åsså lite HocusPocus…

Kris_J
0

#24 Du får trösta dig med att de blir roligast för honom och bättre för dig sedan när han fått rätt stimulans under uppväxten. Tänk vad bra med all naturlig träning de får när dom leker.Glad
Jag vet hur trågigt det är. Min första lilla shettis kille lämnade jag också bort hans första sommar som ettåring. Helst hade jag velat bosätta mig bredvid hagen de hade för att inte missa att se allt han gjorde.Han var mycket saknad av både mig och dottern, vi åkte och hälsade på honom några gånger men han och kompisen hade knappt tid med oss, de hade så roligt med varandra.

Veritas odium paretFörvånad

Moheda
0

Ja, då var det avklarat! Vi har lämnat James Junior på "hingstkollo"!! Han kommer att stortrivas tillsammans med sina nya killkompisar. Beslutet känns ännu mer rätt nu när jag såg hur roligt han hade. Det vill jag verkligen inte missunna honom även om vi kommer att sakna honom enormt!!

AnnaLundin
0

Jag var just ut och tittade till grabbarna, de leker fortfarande… Förvånad

Jag förstår verkligen att han har varit uttråkad, med bara gamla tanter att leka med, men nu är det ändring på den saken. Skrattande Här finns nog alltid någon som är leksugen…

SofiaChristina
0

Tänk vad skönt det är när det löser så bra.

Moheda
0

#30 Det gläder mig!!Cool

[Billan]
0

# 32

Aha, var det ett barnbarn till Orkan ? Kan bara säga att de Orkan barn vi haft har varit så gudomligt goa och snälla, helt bekymmers fria.

Moheda
0

Visst är det ett barnbarn till Orkan. Det kanske låter som om vi fött upp ett odjurSkrikandes men så är det verkligen inte. Han är en jättego´kille som bara ville ha någon att leka med! När det inte fanns någon som orkade tillfredsställa hans ökade behov av sysselsättning blev han helt enkelt deppig! Det var därför jag skickade iväg honom, för att han skulle få leka med likasinnade! Vi saknar vår "nallebjörn" jättemycket och längtar efter den dag då vi kan ta hem honom igen.

AnnaLundin
0

#34 - Jag kan helt instämma i att det är en väldigt vänlig kille som går här ute i hagen. Han har fått lära sig att veta sin plats i flocken, så han har haft egen matplats några meter från de andra i några dagar. Men nu är han fullt accepterad - nåja, HP blänger lite på honom för att påminna honom, men inte mer än så - och äter tillsammans med de andra.

När han kom hit var han skinande vit som en ullig isbjörn - det är han inte längre… *pissväder* Men han ser väldigt glad ut och har fri tillgång till lek!

Moheda
0

#35 - jag vet för jag känner min grabbCool men Anna putsar du inte på honom varje dagFlört!!!