???
God morgon! Jag vet inte om jag berättat det tidigare (det kanske har märkts ändå…) men jag är ett tvättäkta, självlärt "blåbär" på det här med datorer och dess speciella språk! Nu är det en sak, som egentligen inte har med de älskade hästarna att göra, men ändå - vad är en cookie? Jag har mött ordet både här och där och varje gång blir jag lika konfunderad/nyfiken!
Finns det någon som kan förklara det för mig? Kanske kunde jag bli en bättre skrivare om jag visste det…
När jag tittar ut genom fönstret just nu kl 9.06 blåser det och regnet piskar på tvären, till och med kastanjen har börjat släppa löven och det känns verkligen att hösten har kommit "på riktigt". Skönt att sitta inne i värmen och veta att hästarna har stått inne i natt och haft det gosigt och torrt.
Men alltså: vad är egentligen en cookie?
en fråga som du igentligen skulle ha ställt i datorn.ifokus
men här är ett svar
En cookie, kaka, är en textbaserad datafil som en webbplats kan begära att få spara i besökarens dator. Cookies används ofta för att ge besökare tillgång till olika funktioner eller tjänster på webbplatsen. Informationen i datafilen möjliggör följande av besökarens val på webbplatsen. Det finns två olika typer av cookies, cookies och session cookies.
Cookies används till exempel för att tala om för besökaren om vad som hänt på webbplatsen sedan denne besökte webbplatsen sist. Den här typen av cookies kan också användas för att föra statistik, spara användarnamn och lösenord till inloggning av tjänster. Lagringstiden för dessa cookies bestäms av webbplatsen.
Session cookies kan användas under den tid besökaren är aktiv på webbplatsen. Dessa cookies sparas bara temporärt i besökarens dators arbetsminne och tas automatiskt bort när besökaren stänger sin webbläsare. Ett vanligt användningsområde för den här typen av cookies är att hålla reda på temporära inställningar som språk, CSS, användarnamn/lösenord eller liknande. De kan också underlätta viss typ av navigering på webbplatsen.

Tusen tack för det mycket professinella svaret! Jag måste erkänna att jag inte riktigt kunde ta till mig allt så där på en gång,…
De små pilarna till de upplysande sidorna var perfekta, trots att det bara ökade på min förvirring om sanningen ska fram. Jag ska emellertid skriva ut sidornaoch studera dem noga, så kanske det till slut går upp ett ljus.
Just nu har regnet upphört tillfälligt och solen tittar fram mellan molnen. Ska nog gå ut en sväng med Nina (cocker spaniel, 11 år)