Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 894 ggr
Pheobe
0

Lika viktiga?

Det analyseras med foder, det är så viktigt med hovvård. Hästen ska vaccineras och det ska vårdas och kanske pjåkas med hästen. Då undrar jag hur ni gör med barnen?! Frågan kom upp av en vän och det var ganska kul svar faktiskt.

Räknar ni foderstat på barnet? Köper ni kvalitets skor till barnen? Är barnen vaccinerade? mm mm. Jämför gärna, det är ganska kul att se. (främst detta med foder)

Såhär gör jag:

Försöker ge barnen en varierad kost men räknar inte på siffror. Köper skor av bra kvalité och ganska ofta märke åt barnen så skon anpassar sej till foten och inte flyter ut och får dåligt stöd åt foten. Båda barnen är vaccinerade mot barnsjukdomar.

Tungan ute

AnnaLundin
0

Skillnaden på hästar och barn är att barns näringsbehov ska tillgodoses med varierad kost medan hästar helst ska ha exakt samma varje dag. Därför är det större risk att det blir fel för hästar än för barn.

Mina barn har kläder och skor av bra kvalité, äter en bra varierad kost och vaccineras enligt gällande rekommendationer.

sanne
0

vi försöker äta bra kost då vi har diabetesbarn, här räknas kolhydrater i allt.. inget socker what so ever.. mm, ser till att dom har kläder och skor köper heller märkes skor som jag vet passar fötterna till den som ahr diabetes, då det är viktigt, den andra är såå märkesfixerad, så han är med när man handlar. Dom är vaccinerade mot polio mm men EJ MPR vaccinet. har inte vågat efter alla disskutioner som var för ett par år sedan.

Pheobe
0

#2 Intressant!  Jag har bara hört lite om MPR vaccinet och blev rek att vaccinera mina barn och det har ju gått bra. Vill du berätta mer?!

#1 Det är ganska stor risk att det blir fel med barn också för många äter faktiskt inte varierad kost.

Har haft kontakt med dietist med båda barnen då ingen av dom tål mjölk. Men socker måste vara ännu mkt svårare. Hua!

sanne
0

#3 tja mjölk blir ju socker.. typ.. efter som sonens läkare på diabetes mottagningen tyckte vi skulle vänta med MPR när han var liten, eller hur gamla dom nu är då… efter som det var många studier just då som visade att barn hade en stor risk att råka ut för olika typer av autism pga biverkningar av vaccinet. o vår son hade en mkt komplicerad förlossning så vi vågade inte helt enkelt. men det gick många tv probram o dokumentärer om just MPR då..

Pheobe
0

#4 Hur gammal är han nu? Mina barn tål inte proteinet i mjölken, sockret tål dom. Så laktosfria alternativ går inte utan det måste vara helt mjölkfritt. Men nu med vaccinet, vilka sjukdomar är det dom kan få som vuxna sedan?

exitingsvillemo
0

Min son får varierande kost ibland blir det snabb-mat men oftast ganska bra mat.

Köper lagomt bra skor. Inga svindyra märkes-dojjor eftersom vi iaf får köpa nya hela tiden då han växer. Finns bra skor som inte kostar tusenlappar oxå.

Fullt vaccinerad är han. Man får väga för och nackdelar och jag anser att riskerna för att vara ovaccinerad är större.

Tycker det är ganska konstigt att jämföra barn med hästarna, finns ingen liknelse. Ett barn kan tala om hur det mår, om dom känner sig sjuka, får ont i fötterna av skorna mm det kan inte hästarna, inte mina iallafall så jag måste ju lägga ner mer tankeverksamhet på deras behov.

Moheda
0

Mina stora pojkar (14 och 16) är vaccinerde mot MPR dock inte dottern som är 11. Vi har en bekant vars dotter drabbades av en grav autism efter det att hon fått sin MPR spruta. Debatten kring detta var ganska het i samband med att det var dags för oss att ta ställning varför vi helt enkelt inte vågade ta risken. Idag hade jag nog valt att ge sprutan…

sanne
0

#7 då har du varit i den svängen, skulle du verkligen våga idag ?! jag är livrädd faktiskt. När jag var liten för lääänge sen så hade man ju både pås sjuka o röda hund.. så sjukdomarna är ju inte så himla farliga.

Pheobe,

Hugo är 10 år i år och fick sin diabetes när han var 1.5 år, lillebror var då 3månader.. snacka omställning..

Pheobe
0

#8 men är det inte följdsjukdomar man behöver oroa sej över av sjukdomarna? Eller att man faktiskt blir väldigt sjuk som vuxen om man drabbas. Jag kan för lite, båda mna är vaccinerade och jag fick ingen info om autism…

Måste vara jobbigt med så små barn och diabetes…

exitingsvillemo
0

#9 jo precis, det är följdsjukdomarna som är farliga. Inte sjukdomarna i säg.

Pheobe
0

jag hittade en artikel från 2002-11-07 där det står att det var bevisat att MPR inte orsakar Autism ???

VeronicaP
0

Vi äter husmanskost och försöker också ha sallad eller grönsaker till maten varje dag.

Skor köper jag efter vad som passar osv .

Alla våra barn är vaccinerade mot allt *S* Jag hade turen att få Amanda vaccinerad mot kikhosta då det eg inte var gratis och gjordes på barnen i hennes åldersgrupp här född 94 , men hon var med i en testgrupp. Adam är 13 år och då hade de insett att det var bra igen. Albin är 6 år och samma där.

Det största problemet nu är ju att alla de här *gamla* sjukdomarna kommer ju tillbaka eftersom det är en hel del som inte vaccinerat sina barn, mässlingen tex som nästan var utdöd här i sverige har ju börjat härja igen ,kikhosta är aboslut ingen trevlig sjukdom alls osv .

Så jag är helt klart för vaccinering på barnen.

Tycker inte alls att det var ett svårt val att vaccinera den lilla risken som fanns om att de skulle kunna få autism var så liten mot risken att få földsjukdomar efter de andra sjukdomarna.

Dottern ska även tvingas att vaccinera sig mot livmodershalscancern även om hon är rädd för sprutor ;-).

AnnaLundin
0

#11 - exakt!

De studier som har gjorts angående samband mellan MPR-vaccin och autism har visat att det inte finns fler fall av autism i gruppen med vaccinerade barn jämfört med dem som inte vaccinerats.

Skälet till att man har misstänkt att vaccinet skulle orsaka autism är att autism oftast upptäcks vid den ålder då de nyss har fått vaccinet. Men, det finns inga som helst bevis för att vaccinet skulle vara orsaken till problemet.

Moheda
0

#13 det var därför jag svarade att jag nog hade givit MPR om detta hade varit i dagsläget. Däremot var diskussionen väldigt het ( våren 2000) då vi var tvungna att ta vårt beslut. Jag vet att det har gjorts många utredningar sedan dess….

shettismaffian
0

Här gäller varierad kost och precis som för Sanne inget socker då vår älste också är diabetiker. Det blir mycket grönsaker och bönor och annat.

Försöker köpa bra kläder som är billiga men bra kvalitet, skor försöker jag kosta på lite mer speciellt för diabetikern, sen har jag mellan sonen som jag inte vet vad han gör med vare sig kläder eller skor de går sönder efter bara några dagar. Så där försöker jag köpa kvalitet men ändå inte svindyrt.

Mina barn är full vaccinrade, frågade många läkare ang komplikationer men vart rekomenderad att vaccinera.

pinkish
0

2# och 15#

en liten fråga bara gällande speciella o dyra skor till diabetiker?? jag e sjäkv diabetiker sedan 16 år tillbaka och visst ska man ta hand om sinas fötter som diabetiker men har aldrig hört att man måste ha speciella skor?? eller jag kanske missuppfattade det? jag har köpt vad jag tycler e bekvämt vare sej skorna kostar 100 eller 500 gympaskor eller högklackat. inget fel på mina fötter. så länge man e ung behöver man inte bry sig överdrivet mycket.. sen kan man ju alltid fila o smörja ändå ;)

vill absolut inget dumt o vill inte bråka ville bara veta vad ni menade för har förstått att man får olika direktiv beroende på vart i landet man bor.. var stor skillnad när jag bodde i västervik än vad det är här… jag kanske kan lära mej nått nytt ;)

förlåt att jag kapade tråden lite…

VeronicaP
0

#16 det är lugnt ibland får man kapa lite ;-)

stallostby
0

Är nog mer noggran med min mat (familjen äter precis som den vill ändå). Äter lite kolhydrater så mkt som det går..

Det speglas av på hästarna då jag inte fodrar med havre och inte betfor. Ingen regel utan undantag..ger dock mina unghästar lite betfor (ca 2 dl) till lusernet för att de ska äta upp, det är ju vana vid den söta mjölken, det slutar jag med till hösten.

men funderar på att fodra med vetekli då hippocampus nämnde att det kunde vara bra. Kanske vore bra med det istället för b- vitaminer för det gör väl pälsen fin…?

pinkish
0

#17 tack tack hehe

Emma-Andersson
0

Har inga kids och jag fodrar inte mig själv hälften så bra som jag fodrar hästarna. hehe men försöker komma ut  och gå en halvtimme om dagen.

Tycker inte det är vad man äter utan mängden man äter som räknas.

Ät vad du vill bara du "betalar" för det.