Bruks 2009
Ni som har någon koll på årets brukstävlingar kan gärna få skriva här ;) , särskillt lite längre upp i sverige :)

Rid och Körklubben Shetland kommer ha tävlingar i Uppsala, Dalarna, Strömsholm, Hudiksvall och troligen Norrtälje. Förhoppningsvis blir det några till.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Någon som har koll om de finns lite i skåne? :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#2 - Shetland Syd har sin bruksdag i Vinslöv i juni - kolla på www.shetlandsyd.se

Backa gård länk: www.hast-ponny.live.se har träningar alla helger i maj, och avslutar med tävling 31 maj. Backa gård,
Vilka grenar är du intresserad av?
Om det inte känns för långt att åka så finns det ju en del körtävlingar i Västerbotten! Vi saknar ett ekipage i vårat lag 
Sen kommer Västernorrlands Körsällskap ordna en del köraktiviteter. Åtminstone brukskörning samt träningstävlingar i dressyr- och precisionskörning. Kom gärna med förslag om du har andra ideer!
till alla:
Jag funderar lite på det här med agility, var kan man läsa mer om sånt? Jag hittade lite text på RKS hemsida, men det måste väl finnas något reglemente nånstans? Är det väldigt olikt bruksridning? Jag funderar på om man skulle kunna samarrangera, delar av banorna borde väl kunna användas till båda grenarna?!

#5 Vi hade i somras uppvisning i agility i samband med brukskörning/ridning. Med många starter i brukskörning/ridning så hade vi ett mycket pressat tidsschema för uppvisning. Det var också svårt för banbyggarna att kombinera agilityhinder med ridningen och körningen. De har ett tjockt regelhäfte att hålla sig till om hur hinderbanan ska se ut. Vi fick till slut göra så att vi byggde en egen agilitybana på en mindre yta som fick stå uppställd genom hela tävlingsdagen för att inte störa eller ändra på något i den stora banan.
Vi har skrivit lite om agility på bruksponny. Reglerna som är med på hemsidan är de som vi hade på en träningstävling förra sommaren, men jag vet inte om det är dessa som gäller om man tex är med på rks-tävling. LÄNK
#6, tackar! Men jag skulle behöva lite mer detaljerade regler och konkret vad för slags hinder man ska/kan ha med osv. Alltså sånt som krävs för att man ska lyckas arrangera en tävling utan att nånsin ha varit på någon tävling själv 
Varken bruksridning/-körning eller agility är några stora grenar här ikring… Min tanke var att försöka ordna en avslappnad klubbtävling/prova-på-aktivitet, och då kunna samsas med både bruksridning och ponnyagility eftersom jag såg en del likheter. Men det kanske blir svårt?

De olika hindren finns beskrivna med bild på RKS hemsida. Reglerna skiljer sig en del från klubb till klubb och även mellan olika tävlingar ibland. 
www.stuteriprecious.se

Ja NU hittade jag - under "tips" fanns det ju massor med info, jag tittade bara under "tävling" först och det som stod där sa inte så mycket.
Men du menar att det inte finns något reglemente, det är i princip bara att använda kreativiteten när man bygger hinder och sätter upp regler..?
Räkna med en agility i Ö-vikstrakten nån gång i framtiden 

#9 Vi har haft vissa kriterier för straffpoäng, att man till exempel får x antal straff för att man inte genomför hindret ordentligt, eller att man får extra mycket straff som man springer förbi utan att försöka. Man ska ju inte kunna vinna genom att springa fortast utan att ha gått igenom hindrena, utan tiden ska ju vara lika viktig som att man genomför banan korrekt.
www.stuteriprecious.se
Ja, det är klart att man måste genom hindren!
Räknas felpoängen om till tid eller tiden till felpoäng, eller är det först felpoäng och sen tid som avgör?

#11 Vi har de senaste åren i RKS räknat tiden för sig och straffpoängen för sig. Alltså, exempelvis såhär; "Brunte & Lisa - 5 straff, tid 1,22,05."
Hur det var från början vet jag inte, men det blir enklast att göra så istället för att sitta och räkna om allt. Snabbast tid med minst antal fel vinner, kort sagt. Som i hoppning, typ.
www.stuteriprecious.se
KURS i brukskörning 9-10 maj i närheten av Sollefteå 
Kursledaren Anita Eckebring har vunnit både SM och NM och kursen kostar endast 200 kr!! Man kan komma med eller utan egen häst.
Mer info finns på http://home.hkust.se/vks/