Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1580 ggr
exitingsvillemo
0

dessa hingstar

kollade lite annonser på blocket och hittade 2 anonser där "hingst för betäckning" anonserades ut.

Båda med okänd stam och inga papper what so ever…

Suck… 500:- månaden för bete tillsammans med hingsten. Vad ska man säga?

Pheobe
0

Dom får väl göra det och se hur mkt jobb det är trots att det inte är på papper.

rebeccajansson
0

Kan vara hon ifrån Gotland. Hingsten var visst svartskäck. Tror ingen nappar på betäckningserbjudandet direkt… Har även annonserat it det i gotlandstidningar…

Stallmima
0

Hoppas ingen nappar på detta erbjudande, det är ju svårt att sälja fullt stammade shettisar med fin härstammning och pass. Hur mycket ska man få betala för att bli av med dessa utan papper Förvånad

exitingsvillemo
0

#2 en av hingstarna var ifrån Gotland så det är nog den människan.

Den andra hingsten var rödskäck, minns inte var den sto heller.  Vill inte länka till annonserna, vet inte om jag får göra det.

exitingsvillemo
0

Rödskäcken står på Goland, svartskäcken i Ystad

Pheobe
0

svartskäckhingsten är i Skurup och priset var 500kr/månad

Milla
0

#4 helt rätt du får inte länka Flört

Ja man kan ju slita sitt hår för såna annonser men tyvärr så är det bara stoägarna som kan stoppa dessa oseriösa.

Såna annonser kommer alltid att finnas för så länge det går att tjäna pengar på dom så finns dom kvar.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Rubiinen
0

Det är ju otroligt. Eftersom jag är en så pass tävlingsinriktad människa så skulle jag aldrig kunna köpa en häst utan stam. Jag vill veta vad det är för häst, vilken stamtavla den har.

exitingsvillemo
0

om det är pengar man vill åt och uppenbarligen har bete så det räcker till en hög med ston, då kan man väl hyra ut betet bara för 500:-/månaden. Måste man sätta en massa föl till världen bara för det?Obestämd

#7 nej jag hade för mig det Glad att man inte fick länka alltså…

powderpuff
0

I många av de annonser man ser om hingst till avel brukar även stå "Bra avelshingst" så läser man vidare… Utan stam ObestämdSkrikandes.

Får inte ihåp ekvationen av bra avelshingst och utan stam.

Har fått förfrågan om jag vill låta någon av mina hingstar betäcka, har en shettis och en a-ponny. Men icke sa nick, a-ponny ska kastreras och sedan ska ev shettisen visas innan jag gör något.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

exitingsvillemo
0

#10 skulle vara kul att höra vad dom grundar det påståendet på… "bra avelshingst". Vad är det som gör att det är en bra avelshingst? Knappast avelsbedömningen iallafallObestämd

Eller det kanske räcker att båda kulorna trillat ner och han vet hur man klättrar upp på ett sto?!

SannaHolmgren
0

För inte så länge sen såg jag en annons om: "Ett Sto …. Och En Bra Avelshingst Säljes, 8 månader"  …..

powderpuff
0

Det är väl för han ser så söt och gullig ut Förvånad

Fattar inte vad folk tänker med. Hade aldrig köpt en ostammad häst om jag inte fått ett sådan habegär när jag såg honomFörvånad. Han var 8 månader när jag såg honon och bara måste ha han… Ska ha honom till körhäst sedan att han är väldigt läcker att se på är en annan sak. Han är smäcker, musblack(skäck), två vita strumpor bak, två 5 kronors stora cirklar på varsin sida om manken, syns bara på sommaren, så ska han inte avlas på, ska ha ut vet i april för vaccination och då ryker nog hans kulor eller blir det i höst och tar bägge två då.

exitingsvillemo
0

#12 jisses amalia…Förvånad

Jag har 2 unghingstar hemma med full stam och alla papper i ordning men inte kan jag väl säga att ngn av dom är bra avelshingstar för det… Jag skulle kunna säga, med tanke på stammen att dom ska sparas för att se hur de utvecklar sig. Men en hingst som är gudasnygg vid 8 månaders ålder skulle jag vilja se.

sus-sharon
0

de papper som en gång funnits på mina shettisar är puts väck och verkar inte stå att återfinna.. fuxen är ju valack sen "barnsben" men svartskäcken är en sånt underbart fin liten hingst.

att han är jättefin och underbar att ha att göra med innebär ju dock inte att jag som ägare behöver basunera ut honom till betäckning å ena sidan, eller kastrera honom å andra sidan (det finns ju inga problem med honom).

jag tycker inte att det är ponnyerna i sig som är problemet (de har aldrig bett om att bli till, med eller utan papper) och tycker därför inte man kan säga att det är ponnyerna utan papper som förstör..
problemet är snikna människor som måste tjäna pengar på allt som råkar ramla i deras händer (eller stall) och det är väl ändå dem man behöver bli av med..

(jag vet att det är värsta önsketänkandet, men jag tycker ändå inte att mina hästar har ett lägre individvärde, mindre rätt att existera eller inte "bör" älskas lika mycket som en med papper..)

medarbetare på djurskydd.ifokus

exitingsvillemo
0

Ingen häst är väl mindre värd bara för att den inte har papper?!

Och har man en ostammad hingst som fungerar som hingst så visst kan man behålla den som hingst.

Men man behöver ju inte låta hingsten betäcka bara för att den KAN?!

Det är inte ponnyerna som förstör, utan ägaren som tillåter betäckning med ponnyn utan papper.

powderpuff
0

#15. Håller med dig fullständigt. Det är personkemin  mellan häst och människa som ska stämma.

exitingsvillemo
0

absolut, så är det. Vill man köpa en ostammad och är medveten om vad det innebär med ostammat (inte tävla inom SSS, inte ställa ut osv) så ser jag inget problem i att köpa en ostammad.

Det är som sagt hingst och sto ägare som måste ta ansvar för sina gullungar och inte medvetet avla fram ännu fler ostammade bara för att tjäna en extra slant.

Jag har haft en helt underbar liten mini-tjej här i stallet, ostammad alltså och hon är den som saknas mest här hemma. Men jag skulle aldrig avlat på henne för detGlad

Hanna-D
0

På tal om oseriösa betäckningar. Var en person som ringde till mig och ville betäcka med min Gucci (som är ett sto…)

Anette
0

#19 Skrattande

Ahnna
0

#19 Det låter ungefär som att det hör hemma i samma kategori som en som ringde mig förra året. Denne ville betäcka sitt sto med "någon" av hingstarna. (Rival & Ulan, det vill säga en standard och en mini med cirka 20 cm skillnad i mankhöjd.) När jag frågade vad det var för sto så fanns det tydligen ingen stam och sådär men den var reggad som shetlandsponny, eller kanske inte, eller jag minns inte, ska kolla, hör av mig igen… (Nej, hon ringde inte igen!) Inget ont om människan så, men ska man ringa en hingsthållare så bör man väl a) ha ett avelsmål och b) veta vad man har för häst själv!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Dessa människor är okunniga helt enkelt så varför inte maila dom och försöka få dom att förstå istället för att sitta och bli arg?

Eller gå på dom som föder upp ostammade SAMTIDIGT som dom har stuteri med godkända hingstar och påstår sej vara seriösa.

Eller gå på dom som har stammade hingstar som avelsvärderar lågpoängade hingstar (dvs ansöker om licens trots urusla poäng). Dessa är väl lika oseriösa tycker jag för dessa hingstar kommer heller inte ge något till vår avel.

Det finns flera olika fall och det kommer aldrig att gå att bli av med dem alla. Jag bara skrattar åt dom som tror att dom tjänar pengar på detta. I längden är det dom som förlorar, inte vi med stammade och välplanerade betäckningar.

Hanna-D
0

#22 dvs ansöker om licens trots urusla poäng

Man ansöker inte om licens längre, i alla fall inte för shetland.

Pheobe
0

#23 Jämför det med att gå igenom fullständig avelsvärdering då och att skriva språngrulla

Hanna-D
0

#24 Det är två helt skilda saker.

Btw, vad är urusla poäng?

Pheobe
0

#25 För mej är det samma sak. Licens för mej betyder att man för språngrulla och att man har godkänt att få använda hingsten.

Det finns dom som avelsvärderat hingstar på 35-36p och som använder dom i avel. En sådan hingst finns även till salu i dagsläge.

exitingsvillemo
0

#19 ja den var bra *asg*Skrattande

#22 Jag har mailat dom, båda två. Frågade om dom informerar sto-ägarna om att avkomman aldrig kan reggas som shetland osv…

Svaret jag fick var ngt i stil med: Han HAR stam, men inga papperObestämd.

Försökte då förklara för personen att han måste ha papper och vara reggad i SSS för att få kallas Shetlandsponny och så länge han inte är reggad som shetlandsponny kan avkommorna heller inte bli det.

Då fick jag tillbaka att jag var fördomsfull och då skickade jag ett: Förlåt, försökte bara hjälpa till, sen tackade jag för mig.

Så att maila och försöka förklara tror jag inte går hem riktigtObestämd

Det är aldeles för lätt att avla idag. Vem som helst får avla på vad som helst utan att ngt görs.

Annette
0

#27. Det tror inte jag heller Och vem har tid till att maila runt på alla dessa annonser Obestämd.

När vi var i SSS monter på Euro Horse träffade vi på massor med människor som hade ostammade sk shettisar. Företrädesvis unga tjejer som "bara" hade den som sällskap. Om man vid dessa tillfällen informerar om hur mycket aktiviteter man kan vara med på om man har en stammad shettis, tror jag att de ser det på ett annat sätt. Man kan ju försöka åtminstone ;)

Pheobe
0

328 det där var lustigt. Man har tid att sitta och läsa dom och sen har man tid att sitta här och dividera…. mkt märkligt

Annette
0

#29. Livet handlar om prioriteringar och jag ser det inte som min livsuppgift att kontakta alla som i mina ögon annonserar om märkliga saker.

exitingsvillemo
0

#29 som sagt, så tog jag mig tid att maila, men tyvärr så går poängen inte fram. Jag tror att ägarna till dessa hingstar inte är ett dugg intresserade av vad som är rätt eller fel.

Jag tror som Annette, det är bättre att informera stoägarna och ev köpare till avkomorna. Det är dom som verkligen skulle kunna till sig informationen.

Om alla stoägare blir rätt informerade så blir det iaf färre ston som betäcks med dessa ostammade hingstar.

icansson
0

Hästen är lika mycket värd med eller utan papper det är ju ändå ett djur o ett liv.

Själv skulle jag aldrig avla fram ostammade föl.

Har tyvärr ett sto som jag köpte som e betäckt med icke godkänd hingst vilket e mkt tråkigt.

Kom o tänka på en sak i detta med avlandet på ostammade…har man inga stam på sina hästar kan de ju faktiskt sluta med inavel om man avlar hit o dit. Ja menar säljer man en häst som köparen inte vet föräldrarna på så kan de ju lätt hända.

Ahnna
0

#32 Och det händer säkert också, men ingen vet om det eftersom det inte finns någon stam att checka av med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

icansson
0

#33 usch vill inte ens tänka tanken de borde vara lag på att inte avla på ostammade hästar.

Denna kommentar har tagits bort.
exitingsvillemo
0

linjeavel och inavel är i mina ögon olika saker.

Linjeavel är planerad medans inavel inte är det.

Tror att om det är linjeavel ska väl samma namn inte dyka upp närmare än var tredje led eller nåt sådantObestämd vet inte riktigt.

stammen som du visar här ovan ser ju dock inte ok ut i mina ögon eftersom farfar och farmor är halvsyskon och alltså linjeavlad i första led

Ngn mer insatt kan säkert förklara linjeavel/inavel bättre

powderpuff
0

Jag skulle nog inte vilja ha det så nära som i tredje led bara.

Stammen ovan är från en av sveriges elithingstar..

exitingsvillemo
0

det är kanske olika från ras till ras hur man ser på linjeavel.

Just islandshästen har det väl debatterats om just för att dom avlar ganska hårt på närbesläktade individer.

monzun
0

Hingsten från gotland skall betäcka ett sto i sommar. Ägaren har även en blandrashund som hon skall låta paras med någon border collie tik. Det trots att personen som ägaren köpte hunden av har försökt å avstyra det hela då tiken (blandisens mamma) uppvisar dåligt lynne.

exitingsvillemo
0

#39vet du detta eller är det hörsägen?

monzun
0

#40 Jag vet det.