Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1304 ggr
HannaNikolina
0

Nytt TR för körning !

Den gladaste nyheten är kanske att minsta vagnsbredden för ponny i lätt klass nu är 110 cm Glad

Sen har det tillkommit lite nya lätta klasser - lokal LB och LA, sedan Nationell lätt klass! Regional klass är helt borttaget.

Lokal lätt klass får numera max bestå av två delgrenar (i valfri kombination)

Man verkar få friare möjligheter att ordna en gren i taget - alltså även enbart maraton är tillåtet! Eller enbart precision, med lite olika möjligheter till tidstävling, poängjakt mm.

Finns en hel del annat nytt också - läs själva här  Glad

http://www3.ridsport.se/templates/Pa…e____7640.aspx

http://www3.ridsport.se/templates/Pa…de____447.aspx

[Teddy]
0

ÄNTLIGEN! Det behövdes verkligen luckras upp i det gamla TR:et.

Ahnna
0

Excellent! Då kanske man inte behöver ruinera sig när man ska skaffa vagn då! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaNikolina
0

Och jag som precis HAR ruinerat mig på en ny 125 cm-vagn Tungan ute

Nu MÅSTE jag kanske satsa på Msv så att jag får nytta av den Förvånad

Ahnna
0

Jag har tittat runt på vagnsannonser och det verkar inte finnas nåt vettigt att tävla med ens om man tittar på de som är under 125 cm. Obestämd

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Det är ju tyvärr väldigt svårt att få tag på en bra begagnad rockard.. Jag gillar nog den gamla roslagsrockarden bättre än den nya. Jag tycker ryggstödet sitter för högt upp på den nya och det gör ont i ryggen. Dock låter den äldre lite mer, med det är pga hjulen.

Ahnna
0

#5 Med kuskkil tycker jag inte ryggstödet stör på nya modellen, faktiskt.

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

#6 Har tyvärr ingen sådan. Den är säkert gjord för det :/

Hanna-D
0

Har också en kuskkil och störs inte av det höga ryggstödet.

Ahnna
0

Kuskkil is the shit! Jag skulle inte kunna köra utan, man ser ju inget då! Tungan ute

Jag hoppas det blir några rena maratontävlingar, utan dressyr och precision. Det verkar ju enligt TR vara tillåtet nu.

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Får väl skaffa mig en sådan då. Ska även köpa ett kuskförkläde eller vad det heter Glad

Hanna-D
0

#10 Det tycker jag, är guld värt för ryggen!

PP
0

# 6,8

Måste fråga er som har kuskkil till nyare modeller av Roslagsvagnen; hur höga är de? Bilder?

Jag har relativt nyligen bytt bort min gamla Roslagsvagn till en nyare med löstagbart säte, men får känslan av att kuskkilen glider bakåt och kommer ramla ur…

Har gjort kuskkilen själv efter den gamla vagnen, så den är inte så jättehög…

SHV-Pysen
0

Gud vad roligt med lite nyare och bättre TR! Det kanske finns hopp om tävling trots allt!

Hanna-D
0

#12 Jag har sytt fast kardborreband lite diskret på undersidan av kuskkilen och fäst den ett varv runt sitsen på vagnen för säkerhetsskull, kände också att det gled lite. Har tyvärr ingen bild och nu står vagnen väl inpackad i ett förråd i väntan på bättre väder…

[Teddy]
0

#12 Min sitter fast med ett spännband, ca 15mm brett. Jag har spännet under sätet, bandet är svart så det syns nästan inte.
Min kuskkli är just som en kil. Den jag har till parvagnen är kanter på så den går det inte att ha spännband på. AJ! Men den sitter med kardborreband.

Kan ta bilder under dagen.

PP
0

#14,15 Aha! Hur höga är de i bakkant?

Har själv funderat på att spika på en list på baksidan av sätet för att hålla kilen på plats.

Ahnna
0

#12 Jag lånar bara en vagn så jag har inte fäst kilen alls. Så länge man sitter till höger på kuskbocken är det inga problem, då sitter kilen kvar i och med metallstaget som blir precis bakom ryggen. (Det som håller upp ryggstödet.) Men vill man sitta mitt på kuskbocken går det inte med den kilen. Jag hade nog också fäst en list där om jag ägde vagnen, just för att inte riskera att kilen åker ur i maraton eller tuff terrängkörning. Men ett spännband eller kardborre också är nog inte helt fel. Det finns inget värre än en kil som glider i sidled i svängarna… Obestämd

www.stuteriprecious.se