Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 435 ggr
Milla
0

svart + svart = brunt?????????

hur kan svart och svart bli brunt??

Fölet är reggad brunt men både mamma och pappa är svarta hur går det ihop??

Morfar till fölet är brunt och på pappans sida är det bara svart

Det gäller Lill - clown avkomma efter Carmencita RS 1844 (carmen är mitt sto)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Linnah
0

Antingen är hästen själv felregistrerad, eller så är dens föräldrar det. Svart + svart kan aldrig bli brun, bara svart eller fux.

Milla
0

precis så funderade jag också. Blev väldigt fundersam i allafall

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du SETT fölet?

Bifogar ett foto på mitt fjolårsföl, kanske såg den ut så när den skulle färgbestämmas? Detta är en svart liten dam, men det var mer än en som hade svårt att tro mig när jag hävdade det…

Milla
0

nej har inte sett han,jag gick bara på vad som stod i stamboken

AnnaLundin
0

Kikade i webstamboken, han står som mörkbrun. Och Det är alldeles säkert så att han är felreggad då, för det är ju fortfarande vanligt att man inte "vågar" skriva svart utan tror att allt "mörkt" ÄR mörkbrunt. Var han dessutom lite solblekt så är det inte så konstigt…

Tyfon
0

varför kan aldrig en häst va den färg den är utan bara vad dens föräldrar är för färg?

Sehvrin
0

#6 Det handlar om genetik, och en häst kan inte få en gen som inte föräldrarna har (ok, det kan förekomma mutationer, men annars så får den gener som föräldrarna har) Detta innebär inte att fölen måste ha samma färg som föräldrarna, men det innebär att det är gener som kommer från föräldrana som styr färgen.

därmed kan tex två homozygota svarta hästar, dvs som har två svarta gener, bara få svarta föl

Hoppas du förstod lite av vad jag menade =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tyfon
0

men generna kan ju ligga lägre bak

Sehvrin
0

#8 I sådana fall har föräldrarna dessa gener dolda, dvs de har dem, men de visar sig inte. För att vara säker på om föräldrarna har dolda färganlag så måste man korsa dem med hästar som har anlag som gör att dessa färger uttrycks (man kan ju också kolla längre bak i släktledet för att se vilka färger som förekommer)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaLundin
0

#8 Det FINNS int eså många dolda färganlag.

FUX kan gömma sig bakom svart och brunt, det är ett recessivt anlag. Innebär alltså att två svarta hästar tillsammans även kan få fux. eftersom färgen är recessiv så krävs att hästen BARA har anlag för fux för att bli det och det innebär också att två fuxar aldrig kan få någon annan färg på avkomman än just fux.

Bukskäck är ett annat färganlag som är recessivt. Det finns dock inte på shetland, men russen har ibland denna färg. De vita fälten utgår ifrån magen och nästan hela ansiktet brukar vara vitt på dem.

Sen kan jag inte påminna mig om att det finns fler recessiva färganlag. Alla andra färger är dominanta anlag, vilket innebär att om hästen HAR ett anlag för t.ex skäck eller skimmel, så ÄR den också skäck resp skimmel. Ett föl med enfärgade föräldrar kan INTE ärva t.ex mormors skäckfärg om inte mamman också är skäck. (och då pratar vi om den vanliga "shettis-skäck-färgen"…)

Linnah
0

#8 (tillägg #10) Brunt kan vara dolt också, men bara hos hästar med fux som grundfärg (dvs. t.ex. isabell, fux, rödskäck, rödblack och rödskimmel). Det beror på att det bruna anlaget bara begränsar den svarta färgen, och hästar med fux/rött som grundfärg har ingen svart färg som kan bli påverkad.

SannaHolmgren
0

*lånar tråd*

När det nu pratas om färger på hästar i stamboken. Vad är då bleksvart för en färg? Är det stickelhårig?

Linnah
0

#12 Bleksvart är en benämning på en svart som är blekt! :) Dvs lite ljusare/mattare/blekare i sin svarta färg. Det är inget eget anlag, inte som har bevisats i alla fall, utan det är snarare beskrivningen av en nyans på svarta.

Stickelhårig är det alltså inte, då heter det "stickelhårig svart" eller "svart, stickelhårig". Även om nu en bleksvart också kan vara stickelhårig.

SannaHolmgren
0

Aha. Tack!  Det finns några hästar i webstamboken som står som bleksvart. Tyckte att det lät skumt, men nu har jag fått ordning på det.

VeronicaP
0

Fast inom russen finns en färg som är bleksvart i allfall, mitt russföl är bleksvart och det är faktistk självaste Kurt som talade om för mig vilken färg det är på han.

Linnah
0

#15 Rent genetiskt har han dock, om jag inte har helt fel, samma färg som de svarta. Hans far var väl svart eller brun? I så fall kan han liksom inte vara annat än svart eller brun - genetiskt sett. Nyansmässigt kan man ju dock se olika ut…

AnnaLundin
0

Brun och fux finns ju i olika nyanser. ljusbrun, mörkbrun, ljusfux, mörkfux.

Bleksvart är helt enkelt den ljusare varianten av svart. (fast jag undrar hur mörksvart ser ut :P)

VeronicaP
0

Han har vita känselhår och vitt i öronen kan man säga, hans pappa brun , mamma brun , farmor fux