112
Jordbruksverket och distriktsveterinärerna ska teckna ett centralt avtal med SOS Alarm så att alla som ringer 112 och behöver ha tag i en veterinär ska kunna få hjälp.
Detta tycker jag låter suveränt
Vad tycker ni?

inte en dag för tidigt! (fast kanske lite sent?)
bra initiativ får man ju lov att säga!
medarbetare på djurskydd.ifokus
de låter ju kanon vet du när detta ska inträda`?
Låter ju bra.
Men ett ? ifrån mig.
Om man nu ringer 112 och hästen ex skadat sig.
Hur vet man då att man inte får vänta på sin tur som vanligt när det gäller veterinärer oavsett skada osv.
Är det speciella veterinärer för varje län eller hur ska de lösa detta?
En veterinär kan inte åka ut på 112 larm om den har flera akuta skador.
Detta nr kommer att missbrukas eftersom folk tror att just deras häst behöver vård före andras sjuka/skadade hästar, sen när inte vet kommer så blir man arg och dem får in gnäll ifrån oss.
Jag vill se en plan på detta innan jag tror det fungerar.
Min häst jag hade var skadad men fick vänta 2 timmar innan något händer.
Han riskerade att bli helt blind.
Men är helt frisk idag utan men.

tycker det låter som en bra ide, men det finns ju lite frågetecken…
fler veterinärer borde kanske ha jour.. men samtidigt finns det inte så många så dom måste ju få vara lediga ibland

Tycker de låter som en mkt bra idè.
#2 Hittade just denna info i morse, det var denna info det just stod, inget mer.
#3 Antagligen är det SOS som har ett samlat register på veterinärer runt om i landet, vad vet jag
lite mer positiv kan du väl vara till detta tycker jag.

Tyckre oxå att det låter toppen!
har inte detta funnits förr? Jag vet åtminstonne en som ringt 112 vid akuta veterinär-fall och fått hjälp

Jag tycker inte 112 fungerar särskilt bra i dagsläget, så jag har inga större förhoppningar på detta. Tyvärr.
Det var en stor förlust när de flyttade de lokala SOS-centralerna till Göteborg. Där försvann all lokalkännedom och utryckningsfordonen skickas åt fanders. Har en arbetskamrat som var nära att stryka med pga detta för ett tag sedan.
JAg tycker att man inte ska behöva ringa 112 för att en veterinär skall komma ut akutare.
För om en vet redan har sitt så kan hon/han ju inte släppa det.
Då skall den första vet ha en reserv vet som hoppar in istället då?
Hoppas snart man får veta mera.
Förhoppningsvis utbildas personal till detta, hoppas det funkar när man står i den situationen själv och söker veterinär mm

Fungerar det så är väl fördelen att man själv slipper ringa runt till flera veterinärer om den första inte kan komma, det kanske då SOS kan ordna med då. Står man i en akut situation så slipper man leta nr mm.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Vore bättre att ha ett eget veterinärnummer i såfall tycker jag istället för att ringa 112 som jag tycker bara ska användas vid riktiga nödfall.
Här kan ni läsa mer om detta:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=138273

Måste nog hålla med #13.

tycker det låter super bra, lättare att hålla redan på ett nr än två. inte för att de är svåra att komma ihåg men ändå.

Håller med #13 och #14 bättre med eget akutnummer.
Här får man tag i distriktaren direkt så det är faktiskt inte så svårt. Tycker att 112 har tillräckligt ändå utan att bli nerringd av alla som tycker att just sitt fall är akut bara hästen har en fis på tvären.
distriktarna här har kommit när jag ringt dom på jourtider, akut.
Nackdelen med det är att man aldrig vet vilken av veterinärerna på stationen som har jour just den natten och dom vidarekopplar inte samtalet direkt från station till jour-mobil.
Utan första måste man ringa stationen och lyssna på telefonsvararen, som talar om vilken veterinär som har jouren samt vilket nummer just denna vet har.
Tack och lov har jag endast behövt använda mig av 112 en gång. Inte till djur alltså. Jag hoppas verkligen att jag slipper det igen…
Upplever man det som svårt att få tag i distriktveterinärerna idag? De gånger jag ringt har jag alltid fått tag i dem inom rimlig tid men det har varit desto svårare att få ut dem, har ibland känts som man fått övertyga dem om att hästen verkligen är sjuk/skadad.

Även här fungerar det som så att under jourtid ringer man till en telefonsvarare som upplyser om jour-mobilnummer. Det är dock alltid detsamma oavsett vem av veterinärerna som har jouren, så noterar man det en gång behöver man inte ringa telefonsvararen igen. Har som tur är aldrig haft problem att få tag i en jourhavande veterinär ännu, kan de inte svara precis när jag ringer, är de snabba på att ringa upp. (Peppar peppar ska tilläggas..) Jag har också sådan tur att veterinärstationen endast ligger 4 kilometer härifrån.
bättre med eget direktnummer än o ta upp tid från akuten som redan har fullt upp.

Här är det inga problem att få tag i distriktsveterinärerna och de kommer ut villigt också.