Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4991 ggr
Ahnna
1

Vilken rockard är bäst?

Japp, här kommer en tråd till om rockarder! Oskyldig

Jag har två standards som när båda är färdigväxta kommer landa runt 100 cm troligtvis, samt en mini som troligen hamnar mellan 70 och 80 cm. Jag är öppen för att minin kanske aldrig går att köra i en "normal" rockard eftersom hon är så kort i rocken, men det är naturligtvis ett plus om det finns en rockard som kan passa alla tre.

NHS-rockarden har ju rätt stora hjul, om jag fattar rätt? Kanske inte så bra till mini, men hur funkar den på standards? Är den lika bekväm i maraton som i dressyr och precision?

Roslagsrockarden gillar jag, men den är lite tung. Jag har kört mini (78 cm) med den och det såg helt okej ut, men det blir som sagt tungt, särskilt med två vuxna i. Dessutom är den dyrare än de andra alternativen om man vill ha en ny med fjädring.

Den fina, svarta rockarden från Drive Out (vad den nu heter?) med lyktor, hur är den att köra? På de bilder jag har sett ser den så baktung ut, men det kanske är en sån sort? Huvudsaken är ju att den inte är obekväm för hästen att dra.

Vad säger ni? Vad finns det för andra modeller som är tävlingsgodkända och inte alltför tunga och otympliga?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Nååå…?

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Inga funderingar?

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Tror inte att det är så många som har haft råd/möjlighet att testa alla vagnarna. Jag har en Roslagsvagn och är supernöjd. Tycker att rockarden från Westerdal verkar jättebra men har inga egna erfarenheter av någon annan vagn är just Roslagsvagnen.

Ahnna
0

#3 Jag begär inte att man ska ha testat alla såklart, är bara nyfiken på vad folk tycker, de som har testat någon av dem.

Vad tycker du om Roslagsvagnen då? Har du kört maraton/terräng med den?

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet en som har rockarden från Drive Out.

Verkligen en jättefin rockard! Den ser verkligen lyxig ut. Men jag tycker att den är ganska tung. Himla mkt vikt i skaklarna om man lyfter upp den. Men de som har den säger att det inte är några problem med den. Inte tung eller nåt. Det är ju Nina Fornanders dotter som har den. De i Dövestad du vet?

Så hör med henne. De vet ju verkligen hur den funkar=)

Hade bara en bild på Sophie när hon kör med sin vagn. Inte så bra.. Men ändå en bildTungan ute

Hanna-D
0

#4 Nej bara inkörning, träning inför bruksprov och lite skogskörning/träning här hemma. Har inga tävlingsambitioner så jag är nog fel person att fråga.

exitingsvillemo
0

#5 sååå snygg vagnKyss

Ahnna
0

#6 Asch då! Flört

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#5 Jadå, visst vet jag vem det är. Kul att de också har en sån! Det jag tror - vilket jag har märkt med Roslagsrockarden också - är att när det sitter två personer i vagnen så "lyfts" vikten från hästen och bakåt, så att hästen bara drar, inte bär. Som jag skrev i #0 så har jag sett flera bilder på Drive Out's ponnyrockard där hela vagnen ser ut att vara bakåtlutad, vilket borde betyda noll och ingen vikt på hästens rygg. (Men det får ju inte bli FÖR mycket bakåtlut heller.)

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#9 Näe det kan ju vara sant. Lagom är bästSkrattande Men detta här med vagnar är ju en djungel!

Jag har velat fram och tillbaka. Å valt just mellan dessa tre vagnar. Å har nog kommit fram till att jag ska satsa på en NHS. Tycker den verkar bra. För jag kan känna lite som så att det är synd att köra ut i maraton med den vagnen från Drive OutObestämd Å två vagnar vill man ju inte ha med sig ut på tävling.

Men det är ju inget lätt val.. Inte lite pengar heller..

UG
0

…och jag gillar (för femtielfte gången ;-) denna: Nilssonsrockarden från Nilssons Järn och Smide www.westerdal.se

Kör den både till mini, standard och B-ponny eftersom skacklarna är förlängningsbara. Det går att beställa hur små hjul som helst eftersom den svetsas på gården. Fjädringen är laserskuren hydral och den bekvämaste vagn jag någonsin suttit i.

Ahnna
0

#10 Jag har sett några som har Ponnyrockarden från Drive Out till dressyr och precision, men nåt annat till maratonmomentet. Det får mig att fundera över två saker; tycker/tror de inte att Ponnyrockarden är tillräckligt robust och välbalanserad för maraton? Eller tycker de inte att de vill riskera att förstöra den i terrängen? Och då undrar jag, är den verkligen tillräckligt robust då, om man behöver vara rädd för att förstöra den i terrängen? Jag har inte sett någon som har t.ex. en Roslagsrockard till dressyr och precision men nåt annat till maraton - betyder det att Roslagaren är mer slagtålig, eller att den inte anses lika fin så man inte är lika rädd om den? Jag kan förstå att man inte vill köra med skärmar och lyktor i terrängen, men är det den enda anledningen till att välja bort Ponnyrockarden i maraton?

#11 Det är väl den som heter NHS-sulkyn? Så har jag fattat det i alla fall. Skäms Glad Det står nog inte på hemsidan att man kan få mindre hjul, men det är ju jättebra i så fall. Har du 15-tums till dina minisar?

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#12 Nä precis. Kan inte svara på det. Inte tänkt på att det kan vara så faktiskt. Men jag har mest tänkt på att den är så fin. Så man inte vill ut i terrängen för den skull.

Det ska nog vara den NHS sulkyn ja! Annars har ja med fattat felTungan ute

Ahnna
0

#13 Eftersom jag inte har kört vagnen själv så kan jag inte uttala mig, men det är de funderingarna som dyker upp i huvudet på mig i alla fall. För de pengarna tycker jag att den borde duga alldeles utmärkt i terrängen också, men det måste jag nog testa för att veta säkert. (Om ingen annan kan intyga det förstås! Flört)

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Haha ja precis! Då köper du en å testar så kan du ju meddela mig senOskyldig

Ahnna
0

#15 *Fniss* Jag är lite sugen på en NHS, om de nu går att få 15-tumshjul till. På hemsidan står det bara 17" eller 19".

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Ja jag är oxå sugen på en sån. Den ser så lätt å smidig ut. Å borde gå in i transporten med pålle. Det gör ju INTE PonnyrockardenTungan ute 

Men vad jag har hört så ska det gå att få den med mindre hjul. Så hör med tillverkaren. Det är säkert lätt fixat.

Ahnna
0

Nästa fråga då; ska man ha luftpumpade däck eller hårdgummihjul? Jag AVSKYR när det blir pyspunka på vagnen, men samtidigt är ju luftpumpade däck lite mer slagtåliga än hårdgummi.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#17 men vad säger du, går inte ponnyrockarden inGråter hur skaman då kuna ta den med sig, måste alltså köpa hästlastbil också… Blir dyrt det härFlört

Dressyrnörd som jag är, så kan jag ju inte annat än bara älska utseendet på ponnyrockardenKyss

samtidigt vill man ju inte behöva tänka på att den är ömtålig på ngt vis heller… Funderar så det knakar.

Ahnna
0

#17 Ponnyrockarden ska ju gå att ta isär i molekyler, väl?

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#19 Jag tror inte att den är ömtålig, du behöver nog inte oroa dig. Jag tycker att du ska skaffa en sån, helt klart. Den är ju tokfin! Glad

(Jag säger förstås bara så för att jag vill kunna låna en finvagn till mina dressyrstarter!)

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#19 Den vagnen jag har nu är 122 cm i bredd.. Den lägger ja på tvären så får jag in både Sixton och vagnen när jag ska på tävlingTungan ute Men ska vi ha två hästar med så är det bil med flak som gäller.

#20 Joo.. men det är ju så mkt detaljer på den? Känns som att NHS e smidigare på nåt sätt. Enligt mig då=)

Min vagn som jag beställt är med hårdgummi. Det är livstids garanti på de hjulen. Å då slipper man köra punka å få avbryta tävlingenSkrattande

Ahnna
0

#22 En pick-up med brett flak hade ju varit optimalt, då behöver man inte ens skruva bort skaklarna på vagnen. *drömma* Men jag har inte E-körkort, så jag får inte köra mitt 1500-kilossläp fullastat med en tung pickis… Obestämd

Jag resonerar också så, att hårdgummihjul är lika med noll risk för punktering. Är det livstidsgaranti så behöver man ju inte oroa sig för att de ska skäras sönder på vassa stenar eller glas heller. Glad

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#23 Joo vi har tillgång till en sån Kingcab. Så den kan vi lasta in vagnarna i och inte ens behöva ta bort kåpan. Skyddade från regn medTungan ute Å skaklarna tar vi inte bort heller.. För de går inte ens. Dom har vi svetsat fast! Aldrig mer löstagbara skaklar!
Jag har inte heller E kort. Men min kompis har. Så hon brukar köra när vi båda ska iväg:D Men känns som man borde ta det! Vore skönt å ha iaf=)

Näe ja tycker det verkar ganska bra! Så vi får väl se om ja får min vagn nån gång! Så ska ja berätta hur hållbart/icke hållbart det ärTungan ute

Ahnna
0

#24 Lyllos dig! Skrattande Vill också ha en King Cab! (Fast en som är miljöanpassad, förstås. Det finns väl inte ens?)

Vad är det för vagn du har? Varför vill du inte ha lösa skaklar? (Upplys mig!)

Jag har också kompisar som har E-kort, men det är ett helsike att vara beroende av dem varje gång man ska iväg. *mummel*

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#25 Ja det är inte dumtSkrattande Inte en aning. Men gör det säkert inteTungan ute Näe det är jobbigt. Men jag å min vän åker ju på samma tävlingar och har stall ihop så för våran del funkar det ju kanon.

Jag har en vagn från Lessebo Allsvets. Men den är ju inte lika fin som Ponnyrockarden. Men så kostar de ju bara 3500 å köpa nya medTungan ute 

Anledningen till att ja inte vill ha lösa skaklar är att jag en gång varit med om en olycka där skakel släppte. Å vet tvåtill som råkat ut för samma sak. Så just därför ser jag till att svetsa fast mina skaklarGlad

Ahnna
0

#26 Ser ut som en trevlig vagn!

Nej, ska man skruva loss sakerna så är det förstås viktigt att man skruvar dit dem ordentligt igen. Shit happens, men bra skruvdon ska inte underskattas. Vanlig skiftnyckel räcker oftast inte, har jag själv märkt. Den får inte tillräckligt bra grepp för att dra åt muttrarna ordentligt alla gånger.

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Jodå den duger. För de pengarna kan man ju inte begära för mkt som massa fina detaljer och så. 

Joo det är ju viktigt! Men i dessa fall har skakeln gått av! Så inte att skruvar eller något släppt. Utan det har nötts sönder på nåt sätt å sen bara pang! De va inge kul ska ja lova.Obestämd

Maliiin
0

Det är tydligen bara du å ja Ahnna som håller forumet vid liv inattFlört

exitingsvillemo
0

hihi jag är här oxå *viftar vilt med armarna*

exitingsvillemo
0

Men Malin. Din vagn är det ju absolut inget fel på, ser ju inte hemsk ut på ngt vis. Hur i hela friden lyckades du hitta en rockard ör det priset, som är godkänd för tävling????

Kanske skulle börja med en billigare, kan ju vara dumt att köra in i en svindyr vagn, bara för att den är vackerOskyldig Då kan jag önska mig en ponnyrockard i födelsedags present av farsgubbenFlört undrar om han går med på detObestämd

Ahnna
0

#29 Bara för att du skrev sådär så kastade iFokus ut mig. "Service Unavailable", pyttsan! Tyst

www.stuteriprecious.se

JoannaHaake
0

Jag har en NHS Rockard och kör med men inte till minin då vikten på skackeln i hans höjd blir ca 14 kg trots vinkeln på axeln.Men till standard är den helt underbar.super fjädring vi kör både skog och vall med den.Vikten på skackeln är ca 2 kg bara och du kan balansera in den jätte smidigt.Den går även in i kombi bilen utan att fälla baksätet då den är super lätt att demontera och montera.

Helt enkelt fantastisk.

Ahnna
0

#33 Har du provat mindre hjul till din vagn med minin framför? Eller blir det 14 kilos tryck med 17-tumsdäcken?

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

I framtiden när jag ska köpa vagn så är valet självklart. jag vill tävla dressyr, precision och maraton. Jag kommer välja NHS rockarden. Har kört den på en tävling och har aldrig suttit i en mer bekväm vagn. Den är inte så fasligt dyr och kan användas till alla tre momenten. Tycker den är riktigt fin Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
0

#35 Då måste jag fråga hur det är med benutrymmet. Jag tycker att det ser ut som att man kommer dingla med fötterna om man inte når fram till plattan och jag är ju ganska kortbent… Skäms Är det väldigt rikt tilltaget med utrymme eller går det att korrigera så att man når fram till plattan ordentligt utan att behöva sträcka sig?

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Men Ulrika G klarar det utan problem, då borde väl du också göra det?
jag tycker att det är bättre med en uppåtlutande platta än som på roslagsvagnen att den är plan. jag behöver mer fäste för fötterna i precisionen för att kunna hålla balansen i speciellt precisionen (har inte kört maraton än). De kan gå lite fort i kurvorna ibland..

Ahnna
0

#38 Jag tror att hon är längre än jag.

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

#39, Hör med henne. Hon kan säkert hjälpa dig Glad

HannaNikolina
0

Jag har en NHS-rockard och den är väldigt ställbar i sätet! Man kan skjuta sätet framåt och bakåt ganska mycket och även ställa vinkeln, så det ska nog passa de flesta benlängder!

Men ni som har den och har kört maraton - tycker inte ni att ni håller på att flyga av utåt i svängarna? Alltså av centrifugalkraften liksom. Den blir ju lika oavsett vagn förstås, men jag saknar något på sidan att typ kila fast foten mot och hålla emot… Men det kanske känns bättre när man trängs med en groom?

HannaNikolina
0

DriveOuts egen rockard "Optimal" ska visst vara lite tyngre. Kommer inte ihåg riktigt, men typ 75 kg tror jag det var. Nån annan kanske vet mer exakt, men den var tyngre i alla fall! Deras lilla söta importvagn skulle väga runt 50-55 tror jag det var, lika som NHS-rockarden.

Angif
0

Min ponnyrockard anlände till DriveOuts butik idag så jag LÄNGTAR verkligen tills nästa vecka när vi kan åka och hämta den! Skrattande

monzun
0

#26 Har dem någon hemsida som man kan läsa om vagnen på? 3500:- lät ju jätte bra för den vagnen. Hur är den i skogskörning?

Norrveda
0

Vi har en rockard från Drive Out som vi är jättenöjda med. Vi kör en A-ponny på 107 cm och den passar perfekt åt honom, fungerar bra i alla moment.
Eftersom vi alltid kör med flera ekipage på tävlingarna lastar vi alla vagnar på släpkärra och upp på flaket på bilen så vi har inte provat att få in den i transporten.

En vagn jag varmt kan rekommendera!

Maliiin
0

#31 Ja den duger! Man får leta lite! Men när jag får min nya vagn (om jag får den) Så är min till salu.. Men som sagt verkar inte som jag ska få min nya. Blir aldrig klarObestämd

#32 Precis vad som hände med mig medSkrikandes Så ja blev sur å stängde nerTungan ute

#44 Tyvärr har han ingen hemsida. Det är en herre som tillverkar dessa på sin fritid. Så han har inget företag. Men han säljer dessa och tror även han har andra modeller men då till störr hästar. Jag och min kompis har varsinn. Och vi kör med dem överallt! Samhälle som skog. Å det är inga problem. Vi tar oss framSkrattande

Men nu är mina skaklar lite långa.. Ska ta av dem en bit. Men det har inte blivit av änOskyldig

Ahnna
0

#41 Med en maratonkuskkil borde man sitta fast även i snäva kurvor. De har ju höga sidor runt sätet så att man sitter som gjuten! Glad

www.stuteriprecious.se