Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 880 ggr
QuickStep
0

tillstånd m.m

Hej alla. Nu behöver jag lite råd från alla kunniga här..

Hur hade ni gjort?
Jag eller ja vi på gården renoverar upp en gammal lada till stall.
När ska man ansöka om förprövning tillstånd för djurstallar?
Eller heter det så?
Sen var det nå mer tillstånd från kommunen om man har fler hästarn än 5.
Färre än 5 boxar behövdes inga tillstånd.

Men räknas det 5 boxar totalt? För nu har jag 2 boxar i ett litet stall och i vår stora lada är det tänkt att bygga 4-5 boxar för "stora" hästar..

Ibland är det så mycket regler att man är på väg att lägga ner hela stallbygget…

Har fått tag på en tidning "hästhusesyn" från lrf iaf. Där står mycket råd.

AnnaLundin
0

Om du tänker göra plats för 5 eller fler djurenheter totalt på gården måste du ansöka om förprövning innan du börjar bygga om stallet.

QuickStep
0

ok tack!

UG
0

Ett tips från maken min:
Tänk på att följa föreskrfterna vad det gäller el:

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Och tänk på brandrisken:

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/lbk_radda_djur_folder.pdf

AnnaLundin
0

Vad gäller tillstånd så är detta kopierat från Jordbruksverkets webplats:

Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:

• håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. T.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
  • föder upp 4 eller fler hästar per år.
  • upplåter 4 eller fler hästar per år, t ex turridningsverksamhet.
  • säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
  • säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. T.ex. en hästhandlare.
  • förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. T.ex. den som hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning.

Läs mer HÄR

sanne
0

jag skulle nog rekomendera att söka för prövning. det är inte svårt och då vet du att du får det som reglerna säger. Dom är faktiskt väldigt bra att prata med, dom kom med förslag på ändringar till det bättre o billigare när vi byggde nytt stall !

polgara
0

Så fort du har över 4 hästar ska du söka prövning innan du börjar bygga, det var vad jag fick till svar när jag skulle bygga lösdrift. Eftersom jag redan hade stall med 4 boxar var jag tvungen att söka prövning för lösdriftsbygget

AnnaLundin
0

#6 - vill bara förtydliga - det är inte det antal hästar man har som spelar roll, utan hur många djur man gör plats för. Alltså har du tre hästar men bygger fem boxar så måste man förpröva.