Hur mycket orkar en shettis?
Hejsan!
Vi började diskutera här hemma hur mycket en shettis orkade dra i en vagn. Jag sa åt min sambo att jag vill ha en vagn för att jag och dottern skulle kunna åka efter henne. Sambon blev helt hysterisk och menade att det var djurplågeri att utsätta denna lilla shettis för detta.
Så nu undrar jag lite med er, hur mycket är det okej att de drar?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hej
Min förra shettis hon drog både mig och mina 2 barn.
Har för mig att jag läst ngnstans att de orkar dra 100 kg men rätta mig om jag har fel.

Då måste alltså dina barn och du vara väldigt lätta. För vagnen väger ju lite den med.
Men jag ligger runt 70kg och dottern runt 20 kg. Så då borde det gå alltså?
Audiatur et altera pars

Har shettisen fått bygga muskler och kondis så klarar de lätt Dig och din dotter.
Sen får man ju också se till individen, tycker ponnyn att det är roligt att dra när det blir lite motstånd?
På vilket underlag och hur kuperat är det för ponnyn?
Och så den "heta" frågan, i vilken sele och med vilken vagn ska ponnyn få dra? En mycket avgörande faktor för att ponnyn ska orka och tycka det är roligt.

Vi kommer låta henne komma i kondition innan. Just nu är hon inte i kondition för att göra någonting. En shettis ska inte vara smal, men den här tösen är på gränsen åt andra hållet.
Enligt förra ägare älskar hon att dra vagn, så vi får se vad som händer. Jag hoppas dock att det stämmer. Och tanken var att vi sklle köra på småvägarna häromkring. Alltså bilvägar men de är inte asfalterade. Vagnen söker jag efter redan nu så jag har god tid på mig att hitta en bra vagn som rullar lätt och inte väger för mycket. Funderade på en Börjes vagn annars.
Audiatur et altera pars
Min ganska stora, grova shettisvalack har dragit rockard ca 50 kg + mig och min pappa = ca 200 kg, alltså sammanlagt ca250 kg UTAN problem. Dock var det ganska plan väg men i både skritt och trav.
Man märker nog om det blir för tungt men så länge de vill dra så är det lugnt.
Ja jag håller med #5. Du märker ju om de ej orkar. Nu har jag mindra barn så de vägde väl vid den tiden 20 ihop….

Våran vagn ( en roslagsvagn) som väger kanske 100kg. sen är vi ibland 2 st i. Hon är lika pigg med en lätt vagn som med en tung.
Ja kör våran shettis i rockard ja och en vuxen till + 2 till och med kanske 3 barn.. dom orkar en hel del dom små
När jag körde Trav med min häst Elvis så drog han både mig å min pappa å då vägde väll pappa runt 120kg å ja runt 40kg å vagnen e ganska tung men ändå så gick de i samma tempo som när bara jag körde, Men den hästen är ju ovanligt envis oxå da…

#8 Han ser trevlig ut Din ponny!
Ja, min roslagsvagn som jag hade när jag tävlade vägde ca 60 kg och så jag 56 kg och groomen 55 kg. Så Zebben drog en vikt på ca 175 kg med allt inräknat. Det klarade han galant även i svår klass, så nog klarar de en hel del med bra träning och utrustning.
Jag har kört med fyra personer i vagnen. Vi räknade ut att vi vägde runt 240 kg + vagn. Min häst var inte alls vältränad vid tillfället, men hon hade jätte roligt! Underlaget var perfekt vinterunderlag (sådant det blir på vägarna efter mycket snö och flera minusgrader). I uppförsbackarna gick vi såklart. Moa var jätte nöjd och hon travade på i ett bra tempo. Vi körde inte så länge utan runt 30 minuter bara.