Sele Pfiff Vario

Jag har ingen sådan sele själv. Men om jag inte minns fel så ska däckeln vara ganska klumpig på den. Ganska säker på att tjejen som sa det hade just Varioselen.

Jag ställde precis samma fråga här för ett tag sen och fick nästan bara negativa svar - den ska tydligen inte vara prisvärd.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Wupps! jag har just beställt en Vario och väntar på leverans. Det jag tänkte var bra var snabbkopplingarna…
#3 Snabbkopplingar kan man köpa seperat, så du hade inte behövt byta sele :)
Har en sådan och tycker inte riktigt om den. Den är väldigt tung tycker jag!
Idealselen väger ca 14 kg så har ni nåt att jämföra med.
#6 14? Det gör den inte, inte min iallafall. Köpte en för någon månad sedan, det paketet vägde inte några 14 kg trots att jag köpte med fransk brösta och med ett selhängarset till.
#6 Oj, så mycket väger inte min Ideal-sele heller, den är i och för sig flera år gammal men det låter väldigt mycket.
Jag ska köpa Tärnsjö selen om några år, men jag vill ha någon sele nu till tävlingssäsongen i sommar. För de pengar jag kan lägga ut (ca 3.000) får man ingen sele med toppkvalité. Tror ni att den duger för körning hemma o tävlingar på klubbnivå?

#9 Jag har köpt en sele som jag har till min vallack när jag tränar och tävlar. Kommer framöver köpa en Idealsele men tills dess duger denna absolut! Kostade inte alls mkt, 1900 kr! Å den är bra passform på och så så att för min del är den perfekt! Inte den bästa kvalitén så klart utan man får ju smörja den lite. Men jag smörjde min med såpa! Så den blev riktigt mjuk efter det. Å sen behandlar jag den med läderbalsam inför tävlingarna. Kanon!
Även min kompis som redan har en tärnsjösele köpte en sådan här. Och hon är oxå nöjd med den!
Selen är komplett med huvudlag, töm och allt som hör selen till då så klart=) På huvudlaget kan du dessutom välja om du vill ha skygglappar eller ej!
#10 det är en sån jag funderar på. Bra pris och dom flesta verkar nöjda med den. Den borde funka för en nybörjare som mig själv ;o)

Tja, den vikten stod på paketet när det kom till mig och jag hade då inte beställt något annat, den är i storlek shetland.
Jag beställde en till sele här i veckan (IR-Maraton sport) den paketvikten är också 14 kg.
Kan scanna in lappen om ni inte tror mig?
#12, vart köpte du den och vad heter selen?
Nu har jag fått hem mitt nya Vario-sele till B-ponny! Är supernöjd. Jag jämför det med Pfiff hobby som jag kört med tidigare, och Varion är verkligen helt annorlunda. Hela selet vägde 10 kg. Däckeln är riktigt kraftig och fint stoppad, tömmarna är smala och bukgjordarna breda. Allt känns så rejält och kraftigt utan att vara klumpigt. Helt toppen! 2700:- + frakt på bara 100kr. Som hittat!
(Tömmarna har inte alls den färgen i verkligheten, det är blixten som lyser upp. Bröstan syns längst ner, bred och mjuk!)
#17 Vore jättekul om du kunde berätta hur det känns när du har kört med den, jag har också funderingar på att köpa en sådan, men jag har blivit lite avskräckt av det som stått här.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#13,14 Den selen i shetland är snarare till russ, alltså är det en väldigt stor sele. Dessutom är det ingen Idealsele vad jag vet, deras sele heter Ideal Marathon, inte IR Marathon. Vikten kan skilja mellan tillverkare, och Ideal brukar inte göra så tunga selar till shetland.
Och att jämföra vikten med selen som trådskaparen syftade på är inte lönt, en maratonsele väger alltid mer än en vanlig bröstsele eftersom de är kraftigare.

Är det någon här som har haft en Vario till sin standardshetland? vilken storlek passar bäst?
www.stuteriprecious.se
#17 Den ser jättefin ut.
#19 Du får nog läsa mina inlägg igen? Där står ingenstans att det är samma sele.
Om jag har en idealsele och beställer en IR maraton så hävdar jag fortfarande inte att det är samma sele, däremot att det stod samma vikt på paketen.
Förtydligande:
#6 Idealsele
#14 IR Maraton
#20 Bara att mäta ;)
Pfiff Vario
Strl minishettis
Brösta 65 cm (fasta draglinor)
Nackrem: 70-81 cm
Däckel + gjord runt om: 110-128 cm
Ryggstycke (från bakkant på däckeln tillsvansrot): max 70 cm
Baksele ring till ring: 95 cm
Baksele över korset: 100-115 cm
Pannband 40-41 cm
Sidostycken + nackstycke: max 95 cm
Draglina: 30 mm bred, max 140 cm lång (som återfallslina)
Nosgrimma: 47-57 cm
Töm: 18 mm bred
Strl shettis
Brösta 78 cm (fasta draglinor)
Nackrem: 70-95 cm
Däckel + gjord runt om: 130-155 cm
Ryggstycke (från bakkant på däckeln till svansrot): 75-90 cm
Baksele ring till ring: 100 cm
Baksele över korset: 100-125 cm
Pannband 42 cm
Sidostycken + nackstycke: 102 cm (mitten)
Draglina: 30 mm bred, max 150 cm lång (som återfallslina)
Töm: 18 mm bred
Ponny:
Brösta 83 cm (fasta draglinor)
Mellan främre nackremsfästen på bröstan: 45 cm
Nackrem: 80-100 cm
Däckel + gjord runt om: 132-165 cm
Ryggstycke (från bakkant på däckeln till svansrot): 80-95 cm
Baksele ring till ring: 108 cm
Baksele över korset: 115-140 cm Pannband 42 cm
Sidostycken + nackstycke: 107 cm (mitten)
Pannband 45 cm
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#22 Oj, då måste jag ut och mäta hästarna i stallet nån dag! Tack!
www.stuteriprecious.se
#25 Så har jag på mina selar från agneta också 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Hur lång körpisk har du ulrika?
Jag har mätt ut att den ska vara 180cm till sven men det lät så långt.. fast enligt måttet från hand till däckel ska det vara så.
#24, #25 - ska draglinorna verkligen ligga innanför gjordarna till däckeln? På min idealsele har jag dem utanför. Blir det inte lite samma sak som en sele med fast brösta annars?
#28 Jag fick tipset i en funktionskontroll en gång att ha det så, sedan dess har det blivit en vana. Det var väl någon liten poäng i maraton, som jag glömt sedan länge… Naturligtvis väljer man själv hur man vill ha det. Draglinorna ligger inte på något sätt emot ponnyn och skaver, eller emot däckeln, eftersom de ligger nedanför stoppningen, i glipan.
#27 Jag har inte mätt min pisk, den går fram till däckeln. Kan mycket väl vara 180 cm…
#29 OK, det såg ut som den låg innanför däckelgjorden!
Tack

om man ska mäta sin ponny främst bröstan då tänkte ja på.
Vart börjar man mäta och slutar?
Jag har ett gotlandsruss på 125 cm..